Wat is er nieuw

Broedzorg?

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
De vraag is simpel, doen vuurgarnalen of garnalen in het algemeen aan broedzorg.

Ze doen in principe aan broedzorg maar in beperkte mate.

Ja,met eitjes opschudden, daarna is het ieder voor zich.
Met zeer voldoende groen,redden ze het wel,hoor.

Na de geboorte kijken ze dus niet meer om naar de kleintjes. Het zijn net konijnen wat betreft de voortplanting.

Juist, dan gaan ze hun eigen weg. nou ja,weg, ze blijven wel in de bak,he.
Anders verdwalen ze,.

De reden dat ik dit vraag is dat ik vuurtjes te koop heb en een aantal dezelfde reacties daarop heb gehad. Het schijnt dat er iemand in mijn omgeving garnalen verkoopt die amper te zien zijn met het blote oog, deze garnaaltjes verdwijnen in zo'n grote bak en zijn daarna ook echt verdwenen. Zelf zou ik nooit zulke jonge garnalen wegdoen omdat ik denk/vind dat deze jongen nog aan moeten sterken. Vandaar dat ik me afvroeg of er sprake is van broedzorg. Kunnen zulke jonge garnalen eigenlijk zonder problemen verkocht worden? (Is gewoon een vraag, zou ik zelf niet doen)

Nee, natuurlijk niet, zou ze eerder met 1 cm verkopen.
net uit het ei zijn ze zo - - -.
Die zie je geeneens.

Vaag verhaal weer Yilleke! 😉
Nadat het ouderdier de kleintjes heeft losgelaten is er geen vorm meer van broedzorg iig.

Ja idd vaag verhaal maar wel van twee verschillende mensen dezelfde vraag of het wel grote garnalen waren want de vorige die ze kochten konden ze bijna niet zien. Ik zou het iig niet doen, zo jong verkopen gewoon omdat ze te klein zijn om te verkopen maar ook omdat ik chronisch kippig ben en ze dan niet eens zie. 😳

Yilleke zei:
De reden dat ik dit vraag is dat ik vuurtjes te koop heb en een aantal dezelfde reacties daarop heb gehad. Het schijnt dat er iemand in mijn omgeving garnalen verkoopt die amper te zien zijn met het blote oog, deze garnaaltjes verdwijnen in zo'n grote bak en zijn daarna ook echt verdwenen. Zelf zou ik nooit zulke jonge garnalen wegdoen omdat ik denk/vind dat deze jongen nog aan moeten sterken. Vandaar dat ik me afvroeg of er sprake is van broedzorg. Kunnen zulke jonge garnalen eigenlijk zonder problemen verkocht worden? (Is gewoon een vraag, zou ik zelf niet doen)

Ik heb zelf nog nooit zulke kleine garnalen gezien die aangeboden zijn. Zoals hier al gezegd is halfwas de beste maat en dan moet je denken aan ongeveer 1 centimeter voor een gewone garnaal.
Te jong ze weg doen is ook niet goed denk ik want dan zijn ze niet sterk genoeg nog.

Zijn ook veel mensen die totaal geen benul van het formaat hebben weet ik uit ervaring.
Komen ze vuurgarnalen bij je halen met het idee dat ze scampi's krijgen oid en dan zijn garnalen met een formaat van nog geen cm wel een tegenvaller idd.

Ja dat is waar John. Als je al volwassen garnalen koopt dan loop je een risico dat het al "oude" beesten zijn die niet lang meer leven. Die ik kocht op de beurs waren amper 1 cm en dat vond ik toen ook klein maar ze zijn nu al als kool gegroeid en inmiddels geslachtsrijp. Nu wachten op de eitjes en de jongen dus.
Dus het is beter om halfwas te kopen denk ik.

Precies!

Ik probeer altijd een mix van van alles dus half volwassen maar ook volwassen met uitzondering van de oude taarten met de bruine streep op de rug. Het is voor mensen die ze kopen ook wel leuk als er al snel jongen zijn. Bij speldenknopjes moeten ze maanden wachten en ondertussen kan er vanalles gebeuren. Mijn eerste garnalen waren er 25 stuks en ik wist wel hoe groot/klein ze waren maar toen ik het bakje zag waar ze inzaten dacht ik "dat zijn er toch geen 25", ik had een volle bak verwacht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan