Wat is er nieuw

Brommen opvoerpomp

CheAad

Well-known member
Lid geworden
3 april 2017
Leeftijd
33
Goedenavond,

Gisteren heb ik mijn aquarium inclusief bioloog opgestart.
Nu ben ik nog bezig met de binnenkant van het meubel bekleden met geluidsisolatie om hem zo stil mogelijk te krijgen.
De invoer naar het bioloog is zo goed als niet meer te horen, enkel de opvoerpomp maakt een brommend geluid.
Zijn er misschien mensen die nog tips hebben om deze stiller te krijgen?
Het is een 3000 ltr/u opvoerpomp voor in de vijver/fontein van Pontec. Het leidingwerk is 32mm pvc. De pomp staat op rubber zuignapjes op een rubber mattje die het geluid zou moeten beperken.
Het hele bioloog staat verder op een 2 a 3 cm dikke plaat piepschuim.
De pvc leidingen zijn op 2 plaatsten met beugels vast gezet aan de kast.
Het brommen lijkt puur van de pomp te komen. Opzich is het geen heftig geluid, maar als het wat minder kan zou het wel lekker zijn.

Tussen de pomp en het leidingwerk een klein stukje PVC slang zetten doet wonderen😉

Is dat die flexibele pvc die ze ook voor vijvers gebruiken?

Ah okee, goed om te weten, dan moet ik eens op zoek naar iets van slang 32mm. Hoe heb jij het aangesloten, met slangenklemmen?

Slangtule op uiteinde PVC leidingwerk en idd een paar slangklemmen alhoewel ik moet zeggen dat dat eigenlijk overbodige luxe is. Een stukje slang van 15 cm doet het werk al

Kan ook resonantie zijn van je leiding vanaf de pomp vandaan, rust die leiding op het glas?

Nog beter is siliconenslang ipv.pvc,: muisstil. Een beetje grove spons onder je pomp doet ook wonderen, qua trillingen dempen. Slangen kan je bij alle zee-aquariumzaken kopen, ik gebruik ze ook.

Kan ook resonantie zijn van je leiding vanaf de pomp vandaan, rust die leiding op het glas?
De leiding van de pomp raakt alleen boven de bak waar hij over gaat in de spraybar. Je voelt aan de leiding ook dat de trilling wel echt van de pomp zelf komt en niet andersom.

Nog beter is siliconenslang ipv.pvc,: muisstil. Een beetje grove spons onder je pomp doet ook wonderen, qua trillingen dempen. Slangen kan je bij alle zee-aquariumzaken kopen, ik gebruik ze ook.
Ik ga vd week wel even bij de vijverwinkel hier in de buurt kijken, daar hebben ze ook veel van dat soort spul liggen. Met die grove filterspons is ook wel de moeite waard om te testen als er eenmaal slang aan zit.

Vijverpomp vervangen voor wat knaps..
Jebao pomp bijvoorbeeld, nagenoeg geruisloos

Vijverpomp vervangen voor wat knaps..
Jebao pomp bijvoorbeeld, nagenoeg geruisloos
Dat is nog even toekomstmuziek. Ben al wel een paar ruggen verder nu, dus een nieuwe dure kwaliteitspomp moet nog even wachten😛

Tja...ik ben niet de baas in jouw portemonnee maar tel even mee: jouw pomp verbruikt 55w-25w(wat een jebao 3000 verbruikt)= 30w meer. Dat meerverbruik kost je jaarlijks in NL zo'n 92euro(0.35/kW, heb ik van @Erikdebrabander geleerd in een ander topic). Als je nu weet dat zo'n jebao 75 euro kost, dan zou ik in jouw plaats al lang naar de winkel gelopen zijn, want die pomp brengt je op twee jaar tijd (92+92-75)109 euro op en elk jaar daarna komt er 92euro bij.
En ik die dacht dat jullie Nederlanders zo'n zuinigerds waren?! 😉🤣

Idee van @tuinkabouter is dus een gouden tip in mijn ogen.

Tja...ik ben niet de baas in jouw portemonnee maar tel even mee: jouw pomp verbruikt 55w-25w(wat een jebao 3000 verbruikt)= 30w meer. Dat meerverbruik kost je jaarlijks in NL zo'n 92euro(0.35/kW, heb ik van @Erikdebrabander geleerd in een ander topic). Als je nu weet dat zo'n jebao 75 euro kost, dan zou ik in jouw plaats al lang naar de winkel gelopen zijn, want die pomp brengt je op twee jaar tijd (92+92-75)109 euro op en elk jaar daarna komt er 92euro bij.
En ik die dacht dat jullie Nederlanders zo'n zuinigerds waren?! 😉🤣

Idee van @tuinkabouter is dus een gouden tip in mijn ogen.
Oh hij kost maar 75 euro🤣 dan heb ik niks gezegd. Had hem nog niet opgezocht, maar de opvoerpompen die ik wel al had gespot waren rond de 200, dat vond ik wel een beetje wild.

Ze zijn vooral geliefd bij de zee-aquarianen...omdat daar steeds met sumps gewerkt wordt. Jebao is goedkoop maar ook goed. Ik heb er twee gekocht zodat ik steeds eentje reserve heb liggen als er iets fout gaat.
En ja, een red dragon van 3000liter kost idd 200euro, ze zijn super in kwaliteit, blijkbaar, maar ja, dat betaal je wel hé.

En als we dan toch tips aan het geven zijn, koop je pomp iets zwaarder dan nodig, je kan deze pompen in verschillende wattages regelen zodat ze voor hetzelfde debiet minder verbruiken dan een lichtere pomp op z'n max debiet. Je pomp zal ook minder slijten op die manier.

Hier ook een jebao bevalt prima en erg stil

Hier had ik eerst eheim opvoerpompen maar die bromden en verloren vermogen, nu alleen maar jebao opvoerpompen en er uitermate tevreden over

Ik gebruik al jaren een Jebao op de zeewaterbak en die draait als een tierelier. Af en toe even schoonmaken en in de natuurazijn voor de kalk en hij draait weer lekker verder.

Jeboa dcp 4000 gekocht en na wat creabea loodgieteren net de boel aangesloten. Wat een verademing kwa geluid. Draait op 75%. Helemaal blij mee. Iedereen bedankt voor de tips👌🏻
IMG-20220204-WA0012.jpeg
IMG-20220204-WA0014.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan