Wat is er nieuw

Brommende Juwel Eccoflow 500

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sasssmell
  • Startdatum Startdatum
S

Sasssmell

Guest
Hallo allemaal,

Heb sinds aantal weken een nieuw aquarium (Juwel rekord 800) met bijbehorende Juwel Eccoflow 500 pomp. Heel blij ermee, en inderdaad fluisterstil totdat ik er sinds 2-3 dagen schijnbaar problemen heb gekregen. Vandaag wat water ververst en vandeweek wat stekkers omgeplugd, aangezien ik wat modificaties aan mijn zelfgebouwde houten kast heb gemaakt.

Het is een monotone sonore brom, die er voorheen nog niet was. Heb de pomp schoongemaakt e.d. en je voelt de brom/trilling in de pomp, die er voorheen nog niet was. Het erge is dat het door het hout versterkt wordt en zo door mijn huis geleid wordt (via een gipswand waar de kast tegenaanstaat) zo lijkt het. Ik zit nog niet in het gekkenhuis, maar als ik dit niet binnen een paar dagen opgelost krijg, zal het niet snel meer op zich laten wachten 😛.

Wat is/kan het probleem aan de pomp zijn dat hij die sonore brom geeft??

Alvast bedankt!

Groeten

Had je eerst de stekker eruit getrokken, met verversen?

heb je hem ook los gehad, en schoon gemaakt.
Steek misschien niet goed in elkaar, dan resonantie.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens het water eruit halen vergeten was de stekker eruit te halen, hij haperde licht met het 'aanzuigen' van water en toen heb ik hem eruit getrokken. Heb hem losgetrokken voorheen en schoongemaakt met bijbehorende ragertje. Heb hem toen weer vast gezet. Merk wel als ik hem in de behuizing ietwat heen en weer duw, de resontantie minder hard tot harder worden. Maar er is met geen mogelijkheid de resonantie te verminderen. Merk ook gewoon als ik hem licht aanraak, hij erg bromt...

Wellicht heb ik wat verkeerds gedaan met mijn amateurisme :/
Wil het graag herstellen, maar weet niet hoe

Kan het zijn dat er misschien lucht in zit? Dan bromt het filter hier namelijk ook altijd behoorlijk. Als je hem even op zijn zij houdt, stroomt de lucht er meestal wel uit.

Hoe wil je dat doen? Die zit opgesloten,he.

Bertus zei:
Hoe wil je dat doen? Die zit opgesloten,he.

Ja dan wordt dat lastig. Wist niet dat de filter vast zat. Maar als al aangegeven wordt dat tijdens het verschonen de filter moeite had met aanzuigen, kan het best zijn dat er lucht mee de filter is ingezogen. En dan bromt hij dus ook.

Je kunt dat pompje toch uit het filterhuis halen?

Haal het pompje uit de filter. Houd het pompje onderwater en maak het open. Probeer het magneetje met rotor eruit te halen. Stop het onderwater ook weer terug.
Nu zit er geen lucht meer in. Probeer hem onderwater te houden als je het terugplaatst in je filter. Nu zou die stil moeten zijn.

Verder maakt een pompje soms wat meer geluid, als je die te schoon hebt gemaakt. De biofilm is weg, die dient als smering.

Ben vannochtend opgestaan en opeens bromt hij minder. Ik denk dat er wellicht wat lucht in is gekomen wat er ook weer uitkwam...gelukkig maar. Ik hou in ieder geval jullie tips bij me, bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan