Wat is er nieuw

bronnen paraguay biotoop

homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Berichten
567
Locatie
omgeving Kampen
Heeft iemand nog goede bronnen over de Rio Paraguay?

Zelf heb ik al: Wikipedia, mongabay.com en feow.org/ecoregions/details/Paraguay

BVD
 
Mooie lijst! Daar valt wel een mooi visbestand uit te halen.


Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik kan maar erg weinig vinden over de rivier zelf en hoe deze er uit ziet onderwater. Wel had ik al een filmpje gevonden op YT. Die moet ik nog maar weer eens opzoeken.
En ondertussen zoek ik ook nog lekker verder.
 
Vanwaar kom je bij de Rio Paraguay uit? Vanwege een bepaalde soort die je op het oog hebt?
 
Ja, de apistogramma Borellii zwemt daar rond. Maar dat zal je niet verbazen.
 
Vooral het stukje vanaf minuut 6 :smitten:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3maXDaFNceY[/video]
 
homines zei:
Vooral het stukje vanaf minuut 6 :smitten:
Je gaat er dus een echte rommelbak van maken en geen overgestileerde "biotoop"? 😀

Wat voor bakmaat is/wordt het? A. borellii als hoofdbewoner?
 
Hoho, niet te snel, he 😉 Eerst moeten de sluiers nog weg, en moet ik mn ouders nog mee krijgen.

Het wordt dan de Juwel Rio 300, 120 cm dus. Ik pluk wat medebewoners om de A. borellii heen uit de Rio Paraguay. En een biotoopaquarium is eigenlijk altijd een interpretatie van de natuur. Het moet eigenlijk een beetje op jullie ZA gaan lijken. Maar het loopt meestal toch net iets anders dan wat je in gedachten hebt, we zullen wel zien wat het wordt.

Voorlopig kan ik nog wel even onderzoek doen, want voorlopig heb ik mijn sluiers nog. Ik ga wel proberen de overgang in ��n keer te doen, zodat ik het filter kan laten draaien.
 
Rio Paraguay is te moeilijk. Te weinig duidelijke informatie. Ik wijk dus uit naar Mato Grosso (do sul)/ pantanal.

Planten daarvoor worden:

Echinodorus tenellus
E. argentinensis
Eichhornia crassipes
Hydrocotyle leucocephala

Paar stukken hout erbij.

Zie ik qua biotoopcorrectheid iets over het hoofd?
 
Aquascapes zijn er niets bij. En dan kun je nog biotoopcorrect zijn ook.

Waarom wordt dit gebied niet veel vaker nagebootst? Is toch prachtig?!
 
Die had ik gezien, ja. Heerlijk toch?

Wil je dit heel natuurgetrouw namaken dan kun je, volgens mij, gewoon een bakje volgooien met H. zosterfolia en een school Hyphessobrycon eques. Stuk of 25 in een 80 cm, eventueel nog wat bladeren erin. Et voil�. Hoe eenvoudig kan (aqua)schoonheid zijn?
 
Kwestie inderdaad van je z��r beperken v.w.b. aantal soorten planten.

Zie je ook hier, beplant Zuid-Brazili�:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=5004

In het boek van Heiko Bleher staat ook een foto van een enorm veld vol met alleen maar Echinodorussen, beetje zoals hier (dit is E. macrophyllus):
1XexH5I9OMPXwUcKzbYsqA5ka_6Pe5ql.jpeg
 
Biotopen vind ik qua "aquascape" ook het mooiste. Een nature aquarium inrichting van Amano Is mooi, maar te "kitcherig" en te clean. Doe mij maar maar een rommeltje zoals in de natuur. :smitten:
 
Echt natuurgetrouw maken, is erg moeilijk denk ik. Omdat je op zo'n kleine schaal werkt is het erg snel saai. Niet zozeer omdat het stukje wat je hebt niet mooi is, maar omdat je meer wilt zien in je bakje. Als je naar die natuurplaatjes kijkt, kijk je vaak naar een groter geheel. En daar is het aquarium net weer te klein voor. Wat je in veel biotoopaqua's dus ziet, is eigenlijk een gecomprimeerde versie van de natuur.
Ik merk ook in mijn eigen bak dat het al lang niet meer natuurlijk is, daar ligt nog wel echt een uitdaging.
 
Gewoon om de zoveel tijd je inrichting veranderen de rivieren zijn groot en genoeg keuze toch 😉.

Maar het is inderdaad moeilijk om echt natuurgetrouw te gaan al is heet niet onmogelijk..En wat een geweldige links Ivo
 
homines zei:
http://en.aquanet.tv/Video/219-plantahunter-chris-lukhaup-and-stefan-hummel-en-route-in-brazil-south-of-pantanal

Prachtig filmpje! Erg mooi dat heldere water, daar zou ik ook wel eens willen snorkelen 😛
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan