Wat is er nieuw

Bronn's 60 liter Nano Cube

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bronn
  • Startdatum Startdatum
B

Bronn

Guest
Na ruim 10 jaar heb ik de hobby weer opgepakt. Vroeger had ik een Rekord 60 en een Rio 180, de 60 was een gezelschapsbakje en de 180 een amazone biotoop. Destijds had ik hier op het forum ook een account, maar die kon ik helaas niet meer terugvinden.

Ik wilde weer een aquarium omdat de rekord 60 vroeger op mijn bureau stond en dat altijd een leuke afleiding en sfeermaker vond. Het doel met dit aquarium is een om een mooi onderwaterlandschapje te maken zonder dat er heel veel tijd voor onderhoud nodig is. Ik probeer de techniek zoveel mogelijk in mijn voordeel te laten werken om algen te minimaliseren, en ik zal ook geen enorm visbestand nemen om het ecosysteempje niet "onder druk" te zetten.

De techniek:
Dennerle Nano Cube 60
JBL CrystalProfi 250
2.5KG CO2 fles met inline diffusor
Dimbare LED aquarium verlichting (merkloos uit China, was ongeveer 25 euro)
Tetra HT75 verwarming
Glazen lilypipe en afvoer
Continue CO2 indicator
Druppeltestjes voor PH, KH, GH, NO2, NO3, NH3, PO4 en CO2

In eerste instantie zitten er alleen CRS en Taiwan Bees in. Later komen er nog wel was visjes bij, als de garnalen populatie groot genoeg is dat er af en toe een jong garnaaltje opgegeten kan worden zonder dat het echt uitmaakt 😉

Zo staat het aquarium er nu bij: (25/10/17)
Bekijk media item 589

De opstartfase

Eerst heb ik alle techniek bij elkaar verzameld. Wat dingen weer van zolder gehaald, spullen besteld uit China en de rest bij de Rifwachter in Hilversum gekocht. Terwijl je onderdelen en plantenzaadjes onderweg waren eens rustig bedacht wat de layout moest worden:Bekijk media item 590Ik heb gedurende een paar dagen de stenen af en toe wat verschoven totdat ik er tevreden over was. Vervolgens de layout in de bak gemaakt
Bekijk media item 591Toen de Hemianthus callitrichoides 'Cuba' zaadjes binnen waren (kostte maar 60 cent met verzenden!) het licht aan gezet, de zaadjes uitgestrooid en de bak afgedenkt met folie. Na een paar dagen begon het te ontkiemen
Bekijk media item 592
na een weekje merkte ik dat de delen die constant onderweter stonden sneller groeide dan de rest, dus toen heb ik de hele bak maar onderwater gezet
Bekijk media item 594
En nog even een verloopje van het opstarten:
giphy.gif

https://media.giphy.com/media/3ohhwuCqyRa3ujAC1q/giphy.gif
2yHSdjT

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi bakje, het zal niet makkelijk worden om steeds de bodem te snoeien.

Leuk bakje hoor maar pas op met co2 en voeding bij de TB want die zijn erg gevoelig.
Je post hierboven kun je na 20 min niet meer aanpassen hoor😉

Leuk dat de zaadjes resultaat hebben opgeleverd want ik had ook zaadjes besteld bij Aliexpres maar dat werd niks. Veel leden hebben deze ervaring ook🙁.

Zo staat hij er nu bij, met de eerste garnalen:

Bekijk media item 589Bekijk media item 595Bekijk media item 596
Volgende week haal ik er waarschijnlijk nog wat TB's bij. Maar de beestjes zijn vrij aan de prijs dus ik heb er maar voor gekozen om met een klein groepje te beginnen, voor het geval er toch iets mis bleek met het water 😉

Er zit nu naaldgras, HC Cuba en Anubias in. Over de Anubias ben ik niet super tevreden, doordat het zulke grote bladeren zijn wordt de schaal van het landschap een beetje verpest. Ik wil daar achterin wel een

Leuk met de garnaaltjes maar gelet op de prijs zou ik even een par weken afwachten want anders is het zonde van het geld vindt ik😉

Bedankt voor de reacties 😀
CO2 hou ik goed in de gaten, en ja misschien heb ik geluk gehad met de Aliexpress zaadjes. Ik heb niks bijzonders gedaan, gewoon natspuiten met de plantenspuit, afdekken en het licht aan houden

En voor het snoeien heb ik zo'n kromme schaar, maar wat ik nu steeds doe ik met een waterwissel een beetje door de Cuba woelen tijdens het afhevelen, dan komen er wat plantjes los die meteen afgezogen worden. Op die manier dun ik het wat uit, dat lijkt tot nu toe goed te werken.

Prachtig zeg! Maar die HC 'Cuba' heeft toch normaal niet zulke langwerpige blaadjes?

Zeer mooi groen maar zoals Daan aangeeft denk ik ook dat het geen HC is eigenlijk... Het heeft wat weg van de blaadjes van Staurogyne sp.

Op de laatste foto lijkt het ook alsof er twee verschillende bladvormen zijn, de langwerpige en dan de bijna ronde blaadjes voor de steen rechts

Bedankt 😀

Nu je het zegt, dat plantje ziet er wel echt anders uit dan HC. De eerste blaadjes waren wel rond, maar de grotere bladeren inderdaad puntig in plaats van rond. Staurogyne sp. heeft er wel iets van weg, maar die lijkt iets groter en grover blad te hebben.

at van de Anubias heb je gelijk in, misschien deze vervangen naar de Anubias nana?
http://www.hobbykwekers.nl/planten/item/anubias-nana

Of deze,
http://www.bucephalandraeu.com/en/products/brownie

Die bucephalandraeu is mooi, daar ga ik wat meer info over zoeken. Bedankt voor de tip!

Ben benieuwd wat voor plantje je nu uiteindelijk uit de zaden gaat krijgen😉. Maar ja, ik kreeg er niets uit dus dit is al veel beter😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan