Wat is er nieuw

broodmagere vissen

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Leeftijd
48
Toch gek.
Nu ligt er weer een Killivis broodmager onderin de bak. Eerder deze week heb ik er een dode Ancistrus uitgehaald. Kan natuurlijk allemaal toeval zijn. Recent zijn er twee dwerggoerami's dood het lijkt allemaal een beetje hetzelfde verhaal te zijn. Je ziet helemaal niets aan ze. Alles gaat lekker. En dan ineens gaat de fut eruit en een ze vermageren en gaan snel dood.
Nu dacht ik eerst: Dwerggoerami's zijn nu eenmaal zwakke beestjes. Er was ook wat haat en nijd in de groep, dus het leek erop dat ze gewoon verzwakten.
Die ancistrus zou ook kunnen. Geen idee hoe oud het beestje was. We hebben heb een tijd geleden gekregen van de LFS van iemand anders die een overschot had. Maar nu ook nog de Killi? Is dat nog normaal?

Gekke is dat de andere vissen geen problemen tonen. De Kardinalen, Cherry barbelen en andere ancistrus doen het nog prima. NH3, NO2 heb ik nog niet gemeten, maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk aangezien de andere vissen geen enkel probleem hebben.
Het zou nog kunnen dat de Cherry's en kardinalen al het voer wegkapen, maar van Killivissen kan ik me dat niet voorstellen. Die staan hun mannetje.

Zou het door de warmte kunnen komen? Bij de hittegolf week was ik op vakantie en is de watertemperatuur opgelopen tot 28,5 graden. Ancistrus en killivis zijn wel de soorten waarvoor dat vrij warm is. Hebben ze misschien ook meer eten nodig bij hogere temperaturen, omdat de stofwisseling dan sneller gaat?

Verder heb ik geen enkel handvat. De rest zwemt gewoon vrolijk door de bak.

Vandaag ga ik in elk geval een waterwissel doen met kouder water. Maar we zitten nu alweer op 25.1 graden. Lijkt me niet meer zo alarmerend, toch?

Heb je al eens aan wormen gedacht? dan vermageren vissen ook

Kan idd parasitair zijn, kan mycobacterium sp (TB) zijn... in het geval van de dwerggourami's heb je nog het iridovirus. -> advies is om die soort überhaupt niet te kopen.

Wat het precies is, is nauwelijks vast te stellen op basis van de gegeven info. Mocht je weer een vis met afwijkend gedrag/uiterlijk zien, kun je dan een filmpje maken of goede foto's?

De temperatuur is hier geen directe oorzaak hoor, daar zou ik niet over inzitten.

Qua iridovirus mis ik de zweren en of bobbels. En dat zou ook niet op andere vissen moeten kunnen uitzaaien.
Hier een filmpje van vlak voordat we hem uit zijn lijden verlost hebben.

Hmm, hij accepteert de video niet. Kan het bestand te groot zijn?

Hmm, hij accepteert de video niet. Kan het bestand te groot zijn?
Het beste kun je de video bij YouTube zetten. Dan plak je hier het linkje en wordt hij vanzelf zichtbaar als hij gedeeld mag worden (instellingen).

Ik heb hem nu wat bijgesneden om het bestand kleiner te maken. maar nu is hij dus niet altijd in beeld.

Hebben de vissen nog wel een hongerprikkel? Eten ze nog wel? Of dat ook niet?
Zie je ontlasting? Hoe ziet dat er uit?

Hongerstaking bij mij in de bak had in alle gevallen (achteraf bezien) te maken met parasieten.
Wormen (intern, en kieuwworm), en eencellige parasiet (costia).

Misschien loont het de moeite om toch te proberen ergens microscopisch onderzoek te laten doen. Op sommige plekken kan dit ook gratis. Dan kan je in ieder geval iets met 'zekerheid' uitsluiten (of insluiten).

Wat mij destijds specifiek op viel (misschien heb je hier wat aan):
- vissen leken erg lang normaal, verloren op een bepaald moment eetlust, en vielen in (en nog geen wormen te zien uit het aarsgat) >>> camelanus (en potentieel hexamita? hier zou ik even op googlen)
- vissen weigerden te eten, uitspugen van voer, bij maanvis stond de bek in o stand/ snel ademen/nee schudden met de kop, bij sluierstaarten het 'gapen' en in de uitstroom hangen >>> kieuwworm
- evenwichtproblemen (bij m'n bejaarde goudvis, bij andere vissen niets te zien) >>> costia (en alleen achterhaald door microscopisch onderzoek)

Dit soort dingen zijn echt balen. Ik hoop eigenlijk dat dit gewoon toeval was, maar sowieso dat je de oorzaak vindt en het kan behandelen.

Hier zou de volledige moeten staan:

Hmm, dat klinkt niet heel goed. Ik hoop ook dat het toeval is. Ik zou niet weten wie er onderzoek kan doen. In elk geval hebben we de vissen tot nu toe niet bewaakt. (oeps)
Kun je dit soort dingen behandelen zonder dat het meteen heel ingrijpend is voor de hele bak? In dat geval zou het misschien verstandig zijn om gewoon wat dingen te proberen en er maar het beste van te hopen.
Ontlasting en eetgedrag lijkt normaal bij de vissen. Soms zie ik weleens sliertjes, maar dat zijn dat eigenlijk gewoon drolletjes. En die blijven ook niet lang hangen.

Oh, en volgens mij zijn ze altijd blijven eten totdat ze echt te zeak waren om wat dan ook te doen.

Ik zou niet weten wie er onderzoek kan doen.
Ik had ook maar geluk dat ik wist dat het bij Fancy Goldfish Store gedaan kon worden (ging in mijn geval om een goudvis). Misschien dat iemand hier tips heeft waar dat bij jou in de buurt kan. 🤞

Kun je dit soort dingen behandelen zonder dat het meteen heel ingrijpend is voor de hele bak? In dat geval zou het misschien verstandig zijn om gewoon wat dingen te proberen en er maar het beste van te hopen.
Parasieten wil je eigenlijk altijd de hele bak behandelen, omdat je alle parasieten wil doden, maar ook het nageslacht. Dus behandelen doe je in twee ronden, afhankelijk van wat je behandelt en van het middel hoe de kuur precies er uit ziet.
In veel van die middelen zit dezelfde of een gelijksoortige werkzame stof. Welke precies wat doet weet ik niet, daar weet @michelle1 erg veel van, en misschien kan @Gino88 hier ook iets over vertellen.

Ik heb in ieder geval tegen camelanus gebruikt: dacticyd (colombo)/ levamicil (manaus)
Deze hebben beiden een andere werkzame stof. Beiden zijn anti-wormenmiddelen. Ik herinner me ergens ver weg dat die levamicil ook iets kon doen tegen die hexamita, maar dit soort dingen weet ik niet specifiek.

Tegen kieuwworm: cyprisil (manaus) / bilocil (sensitive, manaus), volgens mij beiden zelfde werkzame stof maar in andere doseringen, en dacticyd kun je daar ook tegen gebruiken.
Bij resistentie (zelf niet gebruikt): lernex pro

Tegen costia: een middel van NTlabs (wat echt een heftig goedje was). Zou ik voor je op moeten zoeken, maar dat wil je eigenlijk alleen doen wanneer je zekerheid hebt.

Ontlasting en eetgedrag lijkt normaal bij de vissen. Soms zie ik weleens sliertjes, maar dat zijn dat eigenlijk gewoon drolletjes. En die blijven ook niet lang hangen.
Wanneer er nog wat uit komt, betekent het ook dat er nog wat in gaat en wordt verteerd. Dan zou ik zelf niet zo snel meer denken aan kieuwworm, maar eerder iets wat intern zit.
Wit en doorzichtig en niet lijkend op wat er gevoerd is, kan duiden op iets interns, maar ook duiden op stress, dus zegt beperkt iets.

Omdat ze nog eten zou hexamita nog best een kanshebber kunnen zijn, als ik dat in google gooi kom ik wel zo'n beetje op het ziektebeeld dat je beschrijft.

Maar dit is allemaal gedacht vanuit een parasitaire oorzaak. Misschien is het dat ook niet, en zit je met een bacterie die dit veroorzaakt. Het is natuurlijk warm geweest, dus dat zou best verband kunnen houden met een bacterie die ineens enorm in aantal is toegenomen.

Moeilijk!

Wat ik er gek aan vind is dat het telkens een elke vis is en dan weer weken lang niets. Net of het ongerelateerd is. Dat maakt het lastig. Misschien heb ik wel gewoon een boel pech en misschien is er iets mis. Zo moeilijk te zeggen.

Hexamita ga ik in elk geval nog even bestuderen.

Bedankt tot zover!

Of ik word paranoide of er is toch meer aan de hand.

Ik zie nu een sherrybarbeel die een beetje vinrot lijkt te hebben en nogal instabiel lijkt te zijn. Het lijkt ook of haar oogjes uitpuilen. En een kardinaal die zich lijkt af te zonderen.
Hier wat filmpjes:

ligt het aan mij, of moet ik me zorgen gaan maken?

Wat kan ik het beste doen?

nu niet meer

Ik zie ze inderdaad ook niet. Zet de video op 'unlisted' of 'public'. Voor iedereen met de link of openbaar.

Ik heb het nu opgelost. Maar nu ik de video's terugzie is er weinig aan te zien. Ze zijn ook niet echt scherp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan