Wat is er nieuw

Brr koud.. thermostaat verhogen?

Ramonvw

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Leeftijd
31
Ik merkte dat het vanavond erg afgekoeld was in me slaapkamer en dat me aquarium op een temperatuur van 21,2 ℃ stond normaal overdag staat deze op 24+- en met licht uit 23+-. Is het erg dat het nu wat kouder is of moet k me thermostaat verhogen? Het is een 60liter bak met 50w thermostaat.

Ja inmiddels is de gourami verhuist en zitten er dus platys roodkopzalmpjes en neon tetras in.

Dan zou ik idd het verwarmingselement wat hoger zetten zodat het niet zo heel veel schommelt.

Oké bedankt, wat ik me zat te bedenken, zou in de vrije natuur de watertemperatuur snachts ook niet in bepaalde seizoenen een aantal graden dalen?

In kleine plasjes wel waarschijnlijk maar in de grotere wateren vrijwel niet.
Stel dat het straks nog kouder wordt dan is het verschil tussen dag en nacht best veel in je bakje.
Best een druk en bont bestand zo in je bak trouwens.

Normaliter daalt die niet onder de 22,5 savonds/snachts. Vandaag stond de verwarming thuis grotendeels uit en staat er wel flink wat wind, wat mijn zolder kamer toch wel een beetje doet afkoelen.

De platys en roodkopzalmpjes zijn vrij actief ja, de reden dat ik de gourmies weg heb gedaan. Op het moment 6 platys , 9 neons en 5 roodkop druk zat maar naar me idee gaat 't wel prima samen?

De lfs zei dat 't wel een 60cm vis was maar goed je weet hoe dat gaat als de lfs wat zegt, en als leek neem je het toch wat eerder asn. Het zijn wel flinke zwemmers idd zwemmen constant van links naar rechts ik moet nog even bezinnen wat ik ermee doe.

heb zelf ook een 50watt heater in me rekord 600... stabiele temperaturen is die nooit goed in geweest maar laat hem nooit zo ver teruglopen.

of het is heel koud geweest in je kamer, of je heater doet zijn werk niet goed.
anders een optie voor je om een 75/100watt heater erin te hangen? heb zelf goede ervaringen met de JBL heaters.

zou hem niet hoger zetten, dan komt die overdag goed warm en daalt de temp snachts weer naar die 21 graden.

Mijn 1e aquarium was ook een rekord 600. En mijn ervaring is ook dat deze bij een lagere omgevingstemperatuur de bak niet stabiel op temperatuur kan houden. Hier koelt het nu toch wel af tot een graad of 17 s'nachts. De 50w heater was onvoldoende om de temperatuur te handhaven. Moest deze daardoor veel hoger instellen.
Ik ben nu overgestapt op een Rio 180, 200w heater. Hier ook hetzelfde probleem. Om de bak op 25 graden te krijgen moest ik de heater op 29 zetten ongeveer. Ik heb de 200w daarom vervangen voor een 300w. Deze houdt wel netjes de ingestelde temperatuur vast. Ik zal nu ongeveer op 2w per liter zitten.
Dus naar mijn mening zijn de standaard heaters bij Juwel niet altijd krachtig genoeg. Uiteraard afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Wellicht een idee om inderdaad een iets zwaardere heater erin te stoppen!
.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan