bruin alg bact?


M

Micr0

Guest
ik heb het idee dat ik last heb van bruinalg.

verschillende planten zien er bruiner uit en op mn filter en ruiten zien ik bruin zitten.


hoe kom ik het beste van deze bacterie af ?


laatst was er een glasmeerval overleden in de bak maar die had al een paar dagen maar andere halve voelspriet.

alle andere vissen doen het goed en elke keer als ik een test liet doen bij ¨Verloop vijver en aquariumspeciaalzaak¨ gaven ze aan dat de water waardes goed waren.

het licht staat 10 uur aan.

IMG_20170318_135346_resized.jpg


IMG_20170318_135356_resized.jpg


IMG_20170318_135416_resized.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zich aan de ramen hecht kan idd bruinalg zijn. Maar op de 1e foto zie ik toch duidelijk baardalg ontstaan.
En hoe je dit moet oplossen?
Daar kan ik geen oplossend antwoord opgeven want ik heb helemaal geen informatie over deze bak...
 
Zoals Cornelius al aangeeft zie ik ook andere algen en is het handig als we meer info over de bak en het licht hebben alsmede de waterwaarden en je verlichting. Wat voeg je allemaal toe?
Hoelang draait de bak?
 
Handig is idd om wat gegevens te geven van je bak. Bruinalg kan vervuiling zijn in je filter of bodem
 
Als je een vraag stelt geef dan de specificaties van je scape.
Met deze informatie kunnen forumleden veel beter de situatie bepalen en je een beter advies geven. (zou eigenlijk een Stickie moeten worden, mod?)

Hoe groot is je bak?
Welke pomp en capaciteit p/uur?
Wat voor bodem gebruik je?
Hoe lang draait het aquarium?
Wat voor soort licht heb je?
Hoeveel watt / lumen / par?
Wat is de belichtingstijd?
Wat voor voeding geef je en hoe en wanneer?
Wat zijn je waterwaardes : pH-kh-PO4, PO3, NO3, NO2, Fe, K, etc?
Hoe meet je die?
Gebruik je CO2?
Hoeveel en op welke manier?
Wat is je planten- en je vis bezetting?
Hoe is je onderhoudschema?
Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer?
 
Als je een vraag stelt geef dan de specificaties van je scape.
Met deze informatie kunnen forumleden veel beter de situatie bepalen en je een beter advies geven. (zou eigenlijk een Stickie moeten worden, mod?)

Hoe groot is je bak?
Welke pomp en capaciteit p/uur?
Wat voor bodem gebruik je?
Hoe lang draait het aquarium?
Wat voor soort licht heb je?
Hoeveel watt / lumen / par?
Wat is de belichtingstijd?
Wat voor voeding geef je en hoe en wanneer?
Wat zijn je waterwaardes : pH-kh-PO4, PO3, NO3, NO2, Fe, K, etc?
Hoe meet je die?
Gebruik je CO2?
Hoeveel en op welke manier?
Wat is je planten- en je vis bezetting?
Hoe is je onderhoudschema?
Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer?

Hier staat al zoiets dus;);

https://www.aquaforum.nl/threads/checklist-plantengroei.9321/
 
Hoe groot is je bak?

Volume 70 l
Breedte van de bak 61 cm
Diepte bak 31 cm
Hoogte bak 44 cm

Welke pomp en capaciteit p/uur?
ecco-flow pomp: 300 liter per uur 4,4 watt

Wat voor bodem gebruik je?
Fijn zwart grind

Hoe lang draait het aquarium?
Ongeveer 9weken

Wat voor soort licht heb je?
Novolux LED 60 - 8w

Hoeveel watt / lumen / par?
Geen idee
Wat is de belichtingstijd?
Door dat ik al dacht dat er bruinalg in zat verhoogd naar 10 uur 2 weken terug was dit 9

Wat voor voeding geef je en hoe en standaard een halve rode muggen larve blokje en 2 dagen vlokken en dan de 3de dag een tabletje. En dan weer 2 dagen vlokken etc. Meestal voeren we de vissen als het licht net een paar min aan staat

Planten krijgen verder geen extra voeding

Wat zijn je waterwaardes : pH-kh-PO4, PO3, NO3, NO2, Fe, K, etc?
Hoe meet je die?
Laatste keer dat ik dit heb laten meten was 2 weken terug in een aquarium speicaalzaak en die gaven aan dat het allemaal er goed uit zag. Nitriet was wel laag
Heb sinds kort die water kwaliteit meters met van die kleuren

Gebruik je CO2?
Nope

Wat is je planten- en je vis bezetting?
IMG_20170114_232010.jpg


1x Dwerg kogelvis
3x botia sidthimunki
5x albino coydoras
3x Goldmolly's + 2 kleintjes
4x Glasmeerval
1x meerval L010
2x Nothobranchius rachovii Tandkarper

Hoe is je onderhoudschema?
Elke dinsdag zuig ik de bodem af tot mn emmer vol is

Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer?
Ik haal op dinsdag er 12 L uit en dan gaat er zoveel ook weer terug in met een beetje spul voor het water
 
Ik zou de waarden laten opschrijven zodat je die kan posten. Bruinalg is normaal in de beginfase en als je verder geen voeding toevoegt dan kan dat algen veroorzaken door een tekort.
 
Ik heb zoon potje met van die strips liggen om je water te testen. Maar die geven alleen kleuren aan. Is dat duidelijk genoeg ?

Nitraat kan inderdaad ook wel. Hij zei de vorige keer dat mn het laag was en wat er tegenover stond ook laag was. Helpt het als ik mn spons in mn filter verschoon dinsdag als ik mn bak schoonmaak? Want dan heb ik aquarium water waar ik het in schoon kan maken.
 
Dat zijn teststrips en die zijn niet echt betrouwbaar. Als je echt algen hebt door een tekort dan moet je die zien te vinden. Maar als je geen plantenvoeding gebruikt dan verwacht ik dat daar het tekort van komt en je dus daardoor algen hebt nu.
 
Alg krijg je omdat er iets tekort is in je bak: te weiig voeding, te weing CO2 of teveel licht
Baardalg is hardnekkig, zich dit kan wel een tijdje gaan duren.
Ik zou het persoonlijk zo aanpakken:
De meest aangetaste bladeren eventueel verwijderen.
Zorg voor de juiste dosering voeding voor je planten en daarbij de juiste watercirculatie in je bak.
Ga Easy Carbo gebruiken, algen kunnen daar nml erg slecht tegen. de eerste week iets overdoseren = 3ml per dag.
Zou ook het licht weer terugzetten naar een uur of 7 en na een een paar weken weer langzaam opbouwen; half uur per week

Strips zijn erg onbtrouwbaar, je kunt beter een testkoffertje kopen met druppeltesten
Je spons alleen uitknijpen in een emmer aquariumwater (wat je net eruit haalt voor een wissel)
 
Mooie toelichting van Cornelius en wat ik zou willen toevoegen is dat moerasplanten graag een voedingsbol/capsule bij de wortels hebben;)
 
Alg krijg je omdat er iets tekort is in je bak: te weiig voeding, te weing CO2 of teveel licht
Baardalg is hardnekkig, zich dit kan wel een tijdje gaan duren.
Ik zou het persoonlijk zo aanpakken:
De meest aangetaste bladeren eventueel verwijderen.
Zorg voor de juiste dosering voeding voor je planten en daarbij de juiste watercirculatie in je bak.
Ga Easy Carbo gebruiken, algen kunnen daar nml erg slecht tegen. de eerste week iets overdoseren = 3ml per dag.
Zou ook het licht weer terugzetten naar een uur of 7 en na een een paar weken weer langzaam opbouwen; half uur per week

Strips zijn erg onbtrouwbaar, je kunt beter een testkoffertje kopen met druppeltesten
Je spons alleen uitknijpen in een emmer aquariumwater (wat je net eruit haalt voor een wissel)

Is dat " easy carbo" een soort van pokon voor mn plantjes of een co2 ?

Dan zal ik maandag kijken of ik mn strips om kan wisselen voorr druppeltest.

Ja dat bedoelde ik ook met het water verwisselen en spons schoonmaken.

Ik dacht dat ik juist met bruinalg mn lampen langer aan moest zetten? En in 1 keer terug van 10 naar 7 mag toch niet ? Beter te verspreiden een uur per week zodat ik over 3 weken op 7 zit?

Mooie toelichting van Cornelius en wat ik zou willen toevoegen is dat moerasplanten graag een voedingsbol/capsule bij de wortels hebben;)

Welk van mn planten is een moerasplant ? Die rode ?

Ik was vergeten de plant met de baardalg te benoemen. dat is de "cryptocoryne nevelli"
 
Is dat " easy carbo" een soort van pokon voor mn plantjes of een co2 ?
Easy Carbo is een koolstofbron en is een welkome aanvulling op de reguliere voeding van de planten het is niet zoals velen beweren vloeibare CO2.
Vloeibare CO2 is een misleidende tekst! Want vloeibare CO2 is niet hetzelfde als CO2 in gasvorm...
Met vloeibare vorm heb je te maken met glutaaraldehyde (C5-H8-O2). En dat moet eerst door de plant worden opgenomen en daarna moet worden afgebroken. Na dit proces wordt de verbinding koolstof pas beschikbaar voor de plant. En dit kost de plant erg veel energie.
Koolstof in gasvorm (CO2) is direct op te nemen en beschikbaar als voedingstof voor de plant. Daarom zal de plant er altijd voor kiezen om eerst de gasvorm te gebruiken (als deze aanwezig is) en daarna pas koolstof wat word aangeboden in de vorm van glutaaraldehyde.
Vloeibare CO2 toevoegen in een bak met snelgroeiende planten om deze te voorzien van CO2 is dus niet noodzakelijk en zelfs in de meeste gevallen overbodig. Dit komt omdat de plant letterlijk en figuurlijk te snel groeit. In een low-tech bak: bak met weinig licht en veel langzaam groeiende planten, daar werkt glutaraldehyde veel beter.
(even terzijde: je zult trouwens versteld staan hoe geweldig mooi je low-tech planten gaan groeien als je CO2 gaat toevoegen in gasvorm)
Toch zie je vaak in een high tech bak (veel licht-veel voeding-veel CO2) dat men ook 'vloeibare CO2' toevoegt. De reden is dat de werkzame stof glutaaraldehyde een goed middel is tegen algen. Het wordt dus preventief tegen algen gebruikt in high-tech bakken en vaak als koolstof (C) bron voor low-tech bakken)
 
Wat zijn je waterwaardes : pH-kh-PO4, PO3, NO3, NO2, Fe, K, etc?
?

Er zijn maar weinig aquarianen die kalium fosfoniet toedienen als meststof. Dus om nou een PO3 test te kopen??

Misschien heeft ons lid..........dit te koop?
 
Easy Carbo is een koolstofbron en is een welkome aanvulling op de reguliere voeding van de planten het is niet zoals velen beweren vloeibare CO2.
Vloeibare CO2 is een misleidende tekst! Want vloeibare CO2 is niet hetzelfde als CO2 in gasvorm...
Met vloeibare vorm heb je te maken met glutaaraldehyde (C5-H8-O2). En dat moet eerst door de plant worden opgenomen en daarna moet worden afgebroken. Na dit proces wordt de verbinding koolstof pas beschikbaar voor de plant. En dit kost de plant erg veel energie.
Koolstof in gasvorm (CO2) is direct op te nemen en beschikbaar als voedingstof voor de plant. Daarom zal de plant er altijd voor kiezen om eerst de gasvorm te gebruiken (als deze aanwezig is) en daarna pas koolstof wat word aangeboden in de vorm van glutaaraldehyde.
Vloeibare CO2 toevoegen in een bak met snelgroeiende planten om deze te voorzien van CO2 is dus niet noodzakelijk en zelfs in de meeste gevallen overbodig. Dit komt omdat de plant letterlijk en figuurlijk te snel groeit. In een low-tech bak: bak met weinig licht en veel langzaam groeiende planten, daar werkt glutaraldehyde veel beter.
(even terzijde: je zult trouwens versteld staan hoe geweldig mooi je low-tech planten gaan groeien als je CO2 gaat toevoegen in gasvorm)
Toch zie je vaak in een high tech bak (veel licht-veel voeding-veel CO2) dat men ook 'vloeibare CO2' toevoegt. De reden is dat de werkzame stof glutaaraldehyde een goed middel is tegen algen. Het wordt dus preventief tegen algen gebruikt in high-tech bakken en vaak als koolstof (C) bron voor low-tech bakken)

Mag ik vragen wat jij voor werk doet Cornelius? Ik zou haast denken iets met chemie:S
 
Mag ik vragen wat jij voor werk doet Cornelius? Ik zou haast denken iets met chemie:S
Ik ben werkzaam in de glastuinbouw en ben dus erg veel bezig met opkweek, klimaat en bemesting van tropische planten.
Daarnaast is aquascape mijn grootste passie en daar weet ik inmiddels al bijzonder veel van.
Maar ik weet helemaal niets over vissen... gewoon nul - nada,
daarom ben ik hier veel te vinden om van mensen te leren die daar wel verstand van hebben.
 
DUs jullie raden mij aan om easy carbo aan tee schaffen en een druppeltest aan te schaffen.(Welke druppel test raden jullie mij aan ?)

Kan ik dit makkelijk online aanschaffen of beter naar een winkel gaan?

En kan mijn Glasmeerval dood zijn gegaan door de bruinalg en baardalg of komt dat doordat hij van nature al slecht ziet met zn ogen en nog maar anderhalve voelspriet had?

Ik denk het laatste
 
Easy Carbo is een koolstofbron en is een welkome aanvulling op de reguliere voeding van de planten het is niet zoals velen beweren vloeibare CO2.
Vloeibare CO2 is een misleidende tekst! Want vloeibare CO2 is niet hetzelfde als CO2 in gasvorm...
Met vloeibare vorm heb je te maken met glutaaraldehyde (C5-H8-O2). En dat moet eerst door de plant worden opgenomen en daarna moet worden afgebroken. Na dit proces wordt de verbinding koolstof pas beschikbaar voor de plant. En dit kost de plant erg veel energie.
Koolstof in gasvorm (CO2) is direct op te nemen en beschikbaar als voedingstof voor de plant. Daarom zal de plant er altijd voor kiezen om eerst de gasvorm te gebruiken (als deze aanwezig is) en daarna pas koolstof wat word aangeboden in de vorm van glutaaraldehyde.
Vloeibare CO2 toevoegen in een bak met snelgroeiende planten om deze te voorzien van CO2 is dus niet noodzakelijk en zelfs in de meeste gevallen overbodig. Dit komt omdat de plant letterlijk en figuurlijk te snel groeit. In een low-tech bak: bak met weinig licht en veel langzaam groeiende planten, daar werkt glutaraldehyde veel beter.
(even terzijde: je zult trouwens versteld staan hoe geweldig mooi je low-tech planten gaan groeien als je CO2 gaat toevoegen in gasvorm)
Toch zie je vaak in een high tech bak (veel licht-veel voeding-veel CO2) dat men ook 'vloeibare CO2' toevoegt. De reden is dat de werkzame stof glutaaraldehyde een goed middel is tegen algen. Het wordt dus preventief tegen algen gebruikt in high-tech bakken en vaak als koolstof (C) bron voor low-tech bakken)
Eigenlijk is het geen wonder dat mensen CO2 en Carbo onder een noemer scharen, kijk maar eens op het etiket van een fles Carbo...

P3190060.JPG
 
Maar valt het gebruik van die term dan onder ¨misleidende reclame¨ ?
 
Ik zou ook als ik kijk naar je visbestand, even goed verdiepen in de vissen die je hebt. Een dwerg kogelvisje met botia's corydoras en een L in een 70 liter aquarium is niet echt een combinatie waarvan ik persoonlijk denk dat dat een juiste is. Voer je je dwerg kogelvis wel slakken? Zoniet is de kans groot dat hij zeer agressief kan gaan worden in de komende periode. Afijn, als je nieuw bent in de hobby is het niet eens zo vreemd, maar verdiepen in de vissen vind ik belangrijk. Zijn ook gewoon levende diertjes. Los van je visbestand, ben ik het ermee eens dat co2 een uitkomst kan bieden voor je baardalg. Wel goed vaak waterwissels houden als je met vloeibare co2 gaat werken en zeker niet overdoseren!
 
Slakjes heb ik totaal niet meer in mn bak. Dit komt denk door mijn botias.

Mn L zit vaak rustig tussen een paar grote bladeren waar de rest niet komt.het

En mijn dwerg kogel vis eet lekker mee met de rode muggenlarven. En houd zich afzijdig van de rest. Alleen als ik voer komt hij tussen de andere vissen. En hij is op de 2 jongen van de gold mollys na de kleinste in de bak. Met voeren is hij ook totaal niet agressief.

Ben vanmiddag wel naar een dieren winkel geweest maar daar lachte ze toen ik vroeg om slakken. Toen wist ik gelijk hier hoef ik niks meer vandaan.

Weet jij waar ik makkelijk aan slakken kom?
 

Terug
Bovenaan