Wat is er nieuw

Bruin alg of draad alg? wat doe ik fout?

Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Leeftijd
31
Beste mensen,

Ik heb volgens mij bruin-alg of draad-alg in mijn aquarium zitten. Ik wil graag mijn bakje overnieuw inrichten (met name nieuwe bodem) voor garnalen, maar ik weet niet goed wat ik nu met de algen aan moet. Moet ik die eerst bestrijden of na het plaatsen in de nieuwe bodem pas bestrijden? En hoe?

Ik heb het artikel van Ronny over algen op dit forum gelezen, maar ik weet niet goed hoe ik dit met mijn bakje moet toepassen.

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
30L, bijna 2 maanden
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
NO3 30mg/l, pH 7, KH 6, 24.5 graden
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
1x per week 50%
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Vanaf het begin een halve voedings/ferti-stick per plant bij de wortelen toegevoegd.
Daarnaast 1 druppel vloeibare plantenvoeding elke 2 dagen.
Voeg je CO2 toe aan het water?
Nee
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Nee, twijfel hier wel nog over bij het aanschaffen van een nieuwe bodem
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
Standaard LED verlichting van het SuperfishAqua30LED bakje, 10 uur per dag.
Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Bruin-alg of draad-alg? Ik heb nog niet echt ervaring met algen.
Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Zie bovenstaand
Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Namen weet ik helaas niet, wil ze wel nog altijd een keer gaan opzoeken door middel van afbeeldingen vergelijken op internet. 2 gemiddelde lengte planten en 2 kleine planten waarvan 1 er slecht aan toe is.
Hoe lang heb je dit probleem al?
Sinds een week, en de groei lijkt snel te gaan.
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Nog niks omdat ik niet goed weet wat ik in mijn situatie moet doen.

kleine plantjes:

92gRJ1B1G5LC9g_MHJLPD_Is_Gif4RDe.jpeg

92gRJ1B1G5LC9g_MHJLPD_Is_Gif4RDe.jpeg

B.v.d. :juggle:

Laatst bewerkt:
Ten eerste neem ik aan dat er nu geen bewoners inzitten.
Als je je bakje toch wil omgooien zou ik dat eerst doen. Je wilt denk ik een Ph verlagende bodem voor de garnalen?
Weet je al welke garnalen je wilt want niet alle garnalen behoeven een speciale bodem.
Voedingsbodem zou ik niet doen. Raakt uitgewerkt na bepaalde tijd en gaat zich vermengen met de toplaag wat er niet zo mooi uitziet. Sticks/kleibollen bij de wortels werkt denk ik beter.
Als je er alleen garnalen in gaat doen kan de temperatuur wel omlaag naar een graad of 22. Sommige mensen hebben de temperatuur nog wat lager.
50% verversen per week vind ik erg veel. Tijdens opstart hoef je nauwelijks te verversen en als de garnalen erin zitten is 20% per week denk ik wel genoeg. Mochten je waterwaardes te veel oplopen(no3) kun je natuurlijk altijd meer verversen.
Plant op de tweede foto is volgens mij een anubias. Deze met met de wortelstok boven de bodem anders gast deze rotten(kan niet goed zien of dit het geval is). Meeste mensen plaatsen hem op een stuk hout of steen.
Je vragen over het alg laat ik graag over aan de mensen die er meer verstand dan mij van hebben.

Ten eerste neem ik aan dat er nu geen bewoners inzitten.
Als je je bakje toch wil omgooien zou ik dat eerst doen. Je wilt denk ik een Ph verlagende bodem voor de garnalen?
Weet je al welke garnalen je wilt want niet alle garnalen behoeven een speciale bodem.
Voedingsbodem zou ik niet doen. Raakt uitgewerkt na bepaalde tijd en gaat zich vermengen met de toplaag wat er niet zo mooi uitziet. Sticks/kleibollen bij de wortels werkt denk ik beter.
Als je er alleen garnalen in gaat doen kan de temperatuur wel omlaag naar een graad of 22. Sommige mensen hebben de temperatuur nog wat lager.
50% verversen per week vind ik erg veel. Tijdens opstart hoef je nauwelijks te verversen en als de garnalen erin zitten is 20% per week denk ik wel genoeg. Mochten je waterwaardes te veel oplopen(no3) kun je natuurlijk altijd meer verversen.
Plant op de tweede foto is volgens mij een anubias. Deze met met de wortelstok boven de bodem anders gast deze rotten(kan niet goed zien of dit het geval is). Meeste mensen plaatsen hem op een stuk hout of steen.
Je vragen over het alg laat ik graag over aan de mensen die er meer verstand dan mij van hebben.
Ik had eerst de plant op de laatste foto op een stuk hout, maar die begon erg slecht te worden, vandaar dat ik hem met een stick in de bodem heb geplaatst en vandaar is hij nu ook zo klein. Echter die (waarschijnlijk) Anubias plant (1e foto na het filmpje) gaat ook niet heel goed, dus als die op een stuk hout moet ga ik deze eens op dat stuk hout zetten. Echter kan ik dan geen stick meer erbij doen, dus weet niet of dat handig is. Kan ik deze dan het beste met visdraad aan het hout binden? Ben wel bang dat hij erg fragiel is en de bladeren loslaten..
De 2 'grotere' planten doen het wel heel goed.

Als iemand nog wat weet wat dit voor algen zijn, hoor ik het graag. :thumbs:

De Anubias hoort inderdaad niet met zijn wortels in de bodem.
Doet het prima op hout of tegen een achterwand.
Hij haalt dan voeding uit het water.

Wat voor planten voeding gebruik je?
Ik zie dat je no3 30 is, nu is dat geen probleem maar richting 20 is mooier.
Wat ik mis is de PO4 waarde. Die zou dan ideaal gezien je no3 gedeeld door 10 moeten zijn.
Geen co2 kan prima maar het kan zijn dat je dan nu te veel licht hebt.

Hoe lang brand het licht?

Je kan het licht minderen door gebruik te maken van drijfplanten en of het water wat te kleuren me rooibos thee.
Andere optie is easycarbo toe voegen als alternatief voor co2.

Als je zorg voor de ideale omstandigheden voor je planten verdwijnt de alg vanzelf dan is de concurentie positie van de planten namelijk sterk grnoeg om het vsn het alg te winnen.

Wat voor licht zit erboven en hoelang is dat aan? Hoelang heb je de algen want vaak kun je nog weleens algen krijgen in de opstartperiode door verhoogde nh3/4.
Als je de bodem vervangt en garnalen wil houden dan zou ik de bak weer even 4 weken laten indraaien want garnalen zijn nogal gevoelig. En welke garnalen wil je want niet allemaal hebben een verlagende bodem nodig.

De Anubias hoort inderdaad niet met zijn wortels in de bodem.
Doet het prima op hout of tegen een achterwand.
Hij haalt dan voeding uit het water.

Wat voor planten voeding gebruik je?
Ik zie dat je no3 30 is, nu is dat geen probleem maar richting 20 is mooier.
Wat ik mis is de PO4 waarde. Die zou dan ideaal gezien je no3 gedeeld door 10 moeten zijn.
Geen co2 kan prima maar het kan zijn dat je dan nu te veel licht hebt.

Hoe lang brand het licht?

Je kan het licht minderen door gebruik te maken van drijfplanten en of het water wat te kleuren me rooibos thee.
Andere optie is easycarbo toe voegen als alternatief voor co2.

Als je zorg voor de ideale omstandigheden voor je planten verdwijnt de alg vanzelf dan is de concurentie positie van de planten namelijk sterk grnoeg om het vsn het alg te winnen.
Vloeibare plantenvoeding: Aquatic Nature Aqua-Plant 24 + activator
Sticks: Aquatic Nature Ferti-Sticks

Het licht brand 10 uur ongeveer.

Wat voor licht zit erboven en hoelang is dat aan? Hoelang heb je de algen want vaak kun je nog weleens algen krijgen in de opstartperiode door verhoogde nh3/4.
Als je de bodem vervangt en garnalen wil houden dan zou ik de bak weer even 4 weken laten indraaien want garnalen zijn nogal gevoelig. En welke garnalen wil je want niet allemaal hebben een verlagende bodem nodig.
LED verlichting, compleet wit met een paar blauwe ledjes ertussen, meer kan ik er helaas niet over zeggen.
Ongeveer 10 uur per dag.
De algen heb ik ongeveer 2 weken.
Ik weet eerlijk gezegd nog niet 100% zeker of ik hier garnalen in wil zetten of wat ik ermee ga doen.

-

Kan ik de planten ook eruit halen en de alg verwijderen in een bepaald middel?
Of zal ik de planten die echt slecht zijn eruit halen (de planten op de laatste 2 foto's)? Volgens mij zijn die beide aan het rotten. Die kleine (laatste foto) was eerst groter, toen begon hij heel vies uit te zien en kon ik de blaadjes zo ervanaf pakken. Wellicht is deze plant gewoon echt niet meer te gebruiken..

Kan ik de huidige plantjes ook op een of andere manier een beetje schoonmaken als ik overnieuw ga inrichten? Dat ik dan daarna gewoon zorg voor drijfplantje(s) en ook CO2 toevoeg? Koop er sowieso dan nog een nieuw klein plantje bij als die Anubias op de wortel gaat. Zit nog te twijfelen om daarnaast een nieuwe Anubias (Petite wellicht) te kopen, heb namelijk de huidige Anubias op de wortel gezet en hij heeft nu nog maar 2 blaadjes met een erg dik stammetje in verhouding.. Weet niet of dat nog goed komt, maar planten kunnen wel wat hebben toch?

Heb een geschikte (pH verlagende) bodem gekocht (zwart) bij Hornbach en een zwarte achtergrond (papier).

Ik heb online wat planten besteld (aquarium-planten.com):
- Cabomba Aquatica voor in plaats van de huidige Pogostemon Stellatus, want die vond ik niet zo mooi.
- Een nieuwe Anubias Nana voor op het hout.
- Een kleine Sagittaria Subulata en Bacopa sp. Japan erbij.
- En als drijfplantjes de Ricciocarpos Natans en Salvinia, om een beetje schaduw te creëren.
- De Ammania sp. Bonsai er nog bij gekocht omdat hij zo smal is, extraatje voor op de achtergrond.
- Nog wat Creeping Moss (met aqua-lijm) voor op het hout.
Eigenlijk houd ik dus alleen de rode Alternathera plant van mijn huidige aquascape, die vind ik wel mooi.

Nog wat extra dingen om boven de verzendkosten uit te komen:
- Profito plantenvoeding 500ml
- EasyCarbo 250ml
- Easy-life filter-medium 500ml (geen idee of het wat kan helpen)

Zijn mooie prijzen trouwens vergeleken met de LFS. Scheelt een hoop.
Ik hoorde achteraf wel van iemand dat zij (aquarium-planten.com) sommige plantjes in de droge lucht kweken, en als je ze dan in je aquarium zet ze eerst nog moeten wennen. Ik neem aan dat dit goed moet gaan met voldoende voeding?

Vind het van de ene kant zonde dat ik de Pogostemon Stellatus er niet meer in wil, want tsja wat doe je ermee. Ik heb (nog) geen backup aquarium.. Miss als ik nog plekje heb pak ik een klein stukje ervan wat wortels is aan het schieten, en probeer ik hem klein te houden (als dat lukt). Moet natuurlijk wel nog genoeg (loop)ruimte op de bodem hebben voor eventueel garnaaltjes.

Laatst bewerkt:
Veel planten moeten wennen aan de submerse omstandigheden en dat vindt je bij elke winkel hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan