Bruin alg? Takes over!

A

Arcyy

Guest
Hallo,

Ik heb een probleem en wordt er een beetje moedeloos van.

Ik heb een bak van 210 liter en ging allemaal prima zo'n 2 maanden probleem loos tot er ineens bruin alg kwam, eerst een beetje dat onder controle gehouden in de hoop dat het vanzelf zou verdwijnen, nu heb ik helaas 50% van de planten moeten weg doen omdat deze gewoon vergaan waren, die heb ik vervangen met een hoop waterpest om te proberen te algen zo te onderdrukken maar zelf deze krijgen geen kans om te groeien en zelf na een grote schoonmaak veel water ververssing en het helemaal hand matig schoonmaken van de planten zo'n 6 uur werk is het WEER terug gekomen... na 3 a 4 dagen groeit de alg weer de bak uit... snap er niks van.

Waardes!

PH 7.5
KH 9
GH 10
Fosfaat 0 mg/L

Hoop dat iemand tips heeft over het bestrijden van deze alg want de bak is niet om aan te zien zo.

Bedankt mensen!
 
Heb je niet meer waarden?
Fosfaat 0???

Nitraat??

Zie ik de foto, Wat heb jij voor bodem?
IK zie 2 lagen.
 
De bodem is een voedingsbodem JBL Manado en grind, dit is ondertussen al flink gemixed i.v.m de Discus vissen.


Nitraat ligt tussen de 20 en 30 mg/L

Ik voer de discus diepvries voer, kan het zo zijn dat het nitraat zo hoog is daardoor? doe meestal wat over blijft van het voer weg zuigen maar zal vast altijd wel wat blijven liggen. Weet niet of dit dit kan veroorzaken

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Zet er dan meer nitraatvreters in. Cabomba en waterpest.


Vreemd dat je geen fosfaat hebt, zou ik eerder verwachten.
Waar test jij mee?
 
Ik heb die 2 planten er in meervoud in zitten. maar die lijken er zelf niet tegenop te kunnen. heb nog extra mest erin gedaan om te op gang te helpen maar zelf dat wil niet baten de alg lijkt te winnen, zou ik nog meer combona en wataerpest erin moeten zetten? gewoon even overdrijven met die 2 planten?


ik heb een testlab professional colombo

nogmaals bedankt voor de reacties!
 
bij mij heeft het ontzettend geholpen om de co2 in de bak te verhogen.. tenminste.. dat is wat ik denk.. Heb ook een pleco die ik nog had in mijn bak gezet en de plantenvoeding ietwat teruggeschroeft...Had gigantische hoeveelheid pluizige bruine alg en bruine aanslag op de planten. Deze is nu de afgelopen week voor 90 % verdwenen. MIsschien dat je daar wat aan hebt? Ik had het zelfde probleem dat mijn plantjes wel groeiden, maar binnen no-time vollegdig bruin waren..
 
Arcyy zei:
Ik heb die 2 planten er in meervoud in zitten. maar die lijken er zelf niet tegenop te kunnen. heb nog extra mest erin gedaan om te op gang te helpen maar zelf dat wil niet baten de alg lijkt te winnen, zou ik nog meer combona en wataerpest erin moeten zetten? gewoon even overdrijven met die 2 planten?


ik heb een testlab professional colombo

nogmaals bedankt voor de reacties!

Waarom ga je nou bijvoeden??/
Dan voed je de alg nog meer.
 
Hoe lang draait je bal inmiddels dan al?? Heb je iets met de filter of de bodem gedaan??
In principe is het probleem dat de bacteriecultuur nog niet goed in orde is. daarom zie je het vaak bij de opstart ook in bakken.
Er zijn heeeeeeeeeeeeeel veel verschillende diatomen want dat zijn het en geen echte alg zoals bv. penseelalg.
Wat ik laatst begreep van Backplay (best een kenner dus) is dat het toevoegen van snelgroeiers geen kwaad kan maar misschien minder helpt dan je denkt. Het haalt wel silicaten uit het water waarmee ze zich voeden maar ook gebruiken ze andere stoffen zoals nitraat en fosfaat en dergelijke.
Stoppen met de voeding is denk ik ook niet goed want dan verhongeren je planten en stokt de groei wat weer andere problemen met alg kan geven.
Zover ik weet is het dus een verstoorde bacteriecultuur of dat die nog niet goed op orde is.
Misschien heb je door iets een nh3/4 piek gehad en is dat de boost geweest.
Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben en gewoon met de voeding door moet gaan.
 
En door gaan met water verversen? of een paar weken ze gang laten gaan? want iedere keer als ik water ververs, iedere week 30 tot 40 procent dan gaan de goede bacterien natuurlijk ook weer dood. dus wat is verstandig? ik heb nu zoiets van zet geen nieuwe mooie planten er meer in want die gaan toch dood. en dat vind ik persoonlijk zonde van het geld en planten. het is mischien even doorbijten want het is verleidelijk om snel nieuwe mooie planten erin te zetten maar verstandig is het denk ik niet.
 
In je water zitten zo goed als geen bacteri�n hoor.
Ik snap dat je geen planten direct wil kopen. Hoevaak zuig je de bodem en weet je ook je nh3/4 en de no2?? En hoelang draait de bak dan??
Wat je kan doen is silicaat verwijderaar gebruiken maar zoals Backplay al zei neem je dan maar 1 soort voeding weg voor ze.
 
Terug
Bovenaan