Bruin alg


P

Pascal1988

Guest
Hallo allemaal,

Ik start dit topic omdat ik toch ook jullie advies wil horen, ik denk zelf inmiddels al de oorzaak gevonden te hebben maar sta open voor jullie advies.

Ik heb last van bruin alg, dit heb ik vanaf het begin al wel een klein beetje maar een dag later was het weer weg en dat er ergens anders in de bak een klein beetje wat even later ook weer weg was. Me garnalen doen hun werk gelukkig :) maar nu word het te erg! ik heb gelezen wat de oorzaken kunnen zijn en hier kwam ik tot de conclusie dat ik dit zelf heb veroorzaakt door mijn verlichting te dimmen door middel van pvc buisjes over mijn TL led buizen te doen.
Dit had ik gelezen op dit forum om de verlichting te dimmen omdat je bij led niet 1 buis er uit kan draaien.
Nu hoor ik jullie denken waarom?
Nou dit omdat ik een koppel cichlide in de bak heb zitten en ik dacht dat ze dat wel fijn zouden vinden als het geen felle licht bak zou zijn.

Mijn bak is een juwel 125 ik denk dat er 120 liter in zit.
Temperatuur is 25°C
Mijn waardes
PH 7,2
KH 6
GH 4
NH3 geel
No2 beetje van helder af
No3 beetje van helder af
Co2 checken is donker groen.

Ik heb een co2 systeem in mijn bak met 12 bellen per minuut.

Mijn bak draaid nu 6 weken, doe iedere week een water wissel van 30 liter.
Filter watten worden iedere week vervangen de rest van mijn filter kom ik niet aan. " nog niet mess in de toekomst als het nodig is "
Er licht een voedingsbodem in 6 weken oud de Dennerle DeponitMix Professional 9in1 Bodem.
Ook doe ik iedere week er vloeibare planten voeding in 10ml van Easy-life.

Nou heb geprobeerd zogoed mogelijk alle informatie te geven hopelijk hebben jullie tips.


Mijn vissen bestand:

8x Helena slakken.
10x Amanogarnaal of Japonica garnalen
" maar volgens mij zijn er nog maar 9 levend :( "
10x Kardinaal tetras.
Koppeltje Apistogramma panduro.

Planten soorten weet ik niet zo snel het zijn 6 soorten



Met vriendelijke groet
Pascal
 

Bijlagen

  • 20200213_173236.jpg
    20200213_173236.jpg
    105.1 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt door een moderator:
Bruinalg krijg je in mijn beleving door teveel organische belasting. Bij te weinig licht is het mogelijk dat de planten het minder goed doen en zo voor extra belasting zorgen maar vaak is het bij de opstart een probleem dat van tijdelijke aard is. De bacteriecultuur moet nog goed op orde komen. Rode planten vragen wel wat meer licht.
Ik zou ook de co2 wat ophogen want dat is nu vrij laag zo rond de 10mg. No3 en po4 mogen ook gerust rond de 15/1,5mg zijn als je co2 gebruikt.
 
Bruinalg krijg je in mijn beleving door teveel organische belasting. Bij te weinig licht is het mogelijk dat de planten het minder goed doen en zo voor extra belasting zorgen maar vaak is het bij de opstart een probleem dat van tijdelijke aard is. De bacteriecultuur moet nog goed op orde komen. Rode planten vragen wel wat meer licht.
Ik zou ook de co2 wat ophogen want dat is nu vrij laag zo rond de 10mg. No3 en po4 mogen ook gerust rond de 15/1,5mg zijn als je co2 gebruikt.

Dankjewel voor je reactie, No3 ben ik mee bezig, ben aan het kijken wat ik er nog bij zou willen kwa vissen. Po4 weet ik mijn waardes niet van.
 
Het beste is om met druppels te testen en je hebt al voor 29,95 een complete koffer waar ook de po4 bij zit.
 
Nou heb geprobeerd zogoed mogelijk alle informatie te geven

Misschien is het handig om ook over je verlichting zelf wat meer te vertellen.
Welke ledlampen gebruik je? Wat zijn de specificaties (wattage, lumen, eventueel lichtkleur)
Hoelang brandt de verlichting?
 
Misschien is het handig om ook over je verlichting zelf wat meer te vertellen.
Welke ledlampen gebruik je? Wat zijn de specificaties (wattage, lumen, eventueel lichtkleur)
Hoelang brandt de verlichting?

1x Day lite 14W kleurtemperatuur van 9000 Kelvin
1x Nature 14W kleurtemperatuur van 6500 Kelvin
Dit zijn de standaard lampen die bij een juwel rio 125 geleverd zitten
Lampen staan 8 uur per dag aan van 12:00 tot 20:00
 
1x Day lite 14W kleurtemperatuur van 9000 Kelvin
1x Nature 14W kleurtemperatuur van 6500 Kelvin
Dit zijn de standaard lampen die bij een juwel rio 125 geleverd zitten
Lampen staan 8 uur per dag aan van 12:00 tot 20:00

Ik heb zelf geen ervaring met deze verlichting maar zover ik begrepen heb is deze niet overdreven sterk dus dimmen met de pvc buisjes is misschien niet nodig? Je plantenbestand kan best wat licht verdragen denk ik dus dimmen met de "pvc methode" is misschien wat teveel van het goede?
Je zei dat je het licht gedimd hebt omwille van je vissen maar je kan hen ook op een andere manier wat meer beschutting bezorgen.

Eventueel kan je wat drijvers toevoegen (drijfbamboe is een leuke) om het licht wat te "filteren".
En/of wat meer hoge planten toevoegen voor meer schuilplaatsen (of je huidige (stengel)-planten vermeerderen via stekken) is ook altijd een optie.

Ik zou vooral goed kijken naar de plantengroei en de bemesting (co2 en plantenvoeding). Eventueel wat meer snelgroeiers (en/of drijvers) toevoegen zodat je wat meer plantenmassa hebt.
Zodra je goede allround plantengroei ziet zal de bruinalg vermoedelijk snel verdwijnen.
Uiteindelijk is je bak nog vrij jong dus het moet nog wat in balans komen.

Je kan natuurlijk ook altijd een topic openen in het onderdeel verlichting om wat meer info of ervaringen mbt je verlichting te vragen. Want ik lees nu en dan dat mensen de 9000K lamp al eens durven te switchen voor een lagere K-waarde... In hoeverre dat nodig is laat ik in het midden ;)
 
Bruinalg kan ook een gevolg zijn van te weinig verlichting. Je hebt rode planten, Alternanthera, maar ook Pogostemon helferi dus je verlichting meer intens maken kan geen kwaad. Verder moet je, zelfs bij je huidige lichtintensiteit, je CO2 waarde verdubbelen. Het zit in de buurt van 11 mg/l maar moet naar 22 mg/l. Bij het versterken van je licht zal dat verschil overigens nog groter zijn. Vervolgens is het ook nodig dat je macro en micro bemesting aangepast wordt.
 
Bruinalg kan ook een gevolg zijn van te weinig verlichting. Je hebt rode planten, Alternanthera, maar ook Pogostemon helferi dus je verlichting meer intens maken kan geen kwaad. Verder moet je, zelfs bij je huidige lichtintensiteit, je CO2 waarde verdubbelen. Het zit in de buurt van 11 mg/l maar moet naar 22 mg/l. Bij het versterken van je licht zal dat verschil overigens nog groter zijn. Vervolgens is het ook nodig dat je macro en micro bemesting aangepast wordt.

Zit die macro en micro bemesting niet in standaard planten voeding dan van Easy life profito?

Co2 is verhoogd van 12 bellen naar 14 bellen morgen even kijken of het voldoende is.
 
En 8 uur licht is dat voldoende of moet ik die ook verhogen naar 9 of 10 uur?
 
Je dropchecker is nog blauw dus ik denk niet dat die 2 bellen extra het verschil gaan maken en ik zou rustig met 10 per dag verhogen en dan goed kijken wat de checker doet. Die loopt altijd zo n 3-4 uur achter.
 
Je dropchecker is nog blauw dus ik denk niet dat die 2 bellen extra het verschil gaan maken en ik zou rustig met 10 per dag verhogen en dan goed kijken wat de checker doet. Die loopt altijd zo n 3-4 uur achter.

Ik moet hier nieuwe vloeistof in doen deze is al 6 weken oud. Mijn drop checker was altijd donker groen met volle verlichting en 12 bellen. Maar ik zal er morgen nieuwe vloeistof in doen en het in de gaten gaan houden dat hij mooi helder groen is.
 

Terug
Bovenaan