Bruin alg?

K

Knutsel

Guest
hallo,

ik heb denk ik bruin alg maar het zit alleen aan de voorkant in het zand. ik haal het bijna dagelijks weg ( het is een soort van slijm ( en nee geen blauw alg gezien de kleur + geen stinkluch + aquarium stinkt niet ). ik heb het een keer wat langer laten zitten en toen kreeg het ook echt een bruine kleur ( zie fotos). nu heb ik zitten lezen dat het toevoegen van plantenvoeding juist goed zou zijn voor mijn planten en helpen tegen algen. ik heb gister easylife profito toegevoegd maar tot mijn verbazing lijkt het nu veel erger terug gekomen. ( 10 ml )

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al? 4 maanden.
Wat zijn je waterwaarden
pH 7.2, NO3 0 ( teststripjes), PO4 weet ik niet. KH 6-7, CO2 weet ik niet voeg het iig niet toe temperatuur 25 graden.
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer 1 keer per week 20-30%
Maak je gebruik van (vloeibare)? gister mee beginnen zie inleiding.
Voeg je CO2 toe aan het water? nope
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze? ja ( grotendeels niet onder het zand maar kan er tussen geraakt zijn.
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen? 2 lampen T5 1 voor planten 1 voor de kleuren. van 12-22 uur aan en volgens mijn schoonvader ( heb ik ze van gehad ) zijn ze 6 maanden oud ( nu)
Om welke algen gaat het (indien bekend)? denk bruin alg
Heb je een foto van je aquarium en de algen?

http://nl.tinypic.com/r/263cy09/8

http://nl.tinypic.com/r/1zgc8p3/8

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel? vallisneria gigantea, vallisneria 2x ( weet niet meer welke precies maar redelijk standaard ) hygrophila guianensis, hygrophila polysperma sunset, cryptocoryne x willisii, alternanthera cardinalis, echinodorus blehere. 2 stukken hout met totaal 3 plantjes anubias nana ( denk ik ). verder nog een hoop waterpest en zo'n 3 in 1 plantensetje ( waterpest en nog wat van die kleine snel groeiende makkelijke plantjes )
Hoe lang heb je dit probleem al?+- maand
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen? schoonmaken. meer planten erbij. wilde met plantenvoeding beginnen.

PS ik heb 2-3 weken geleden een nieuwe filter aangesloten. ik heb filtermateriaal en water overgezet maar de inhoud was veel groter dus dit kan de oorzaak zijn.

PS2: ik heb vallisneria gigantea omschreven als 1 plant. heb er 1 van gekocht maar ondertussen overgeplaatst en het zijn er nu 3 waar er 3 kleintjes bij komen / staan. deze doet het namelijk zeer goed.

Groetjes
 
NO3 mag wel 10 mg/l zijn.
CO2 kan je toevoegen dmv Bio co2, kost weinig anders easy-life carbo ofzo, alleen vallisneria kan er slecht tegen..
PO4 mag 1 mg/l zijn, als NO3 10 is.
Met jou PH/KH heb je tussen 5 en 15 mg/l CO2
 
en hoe werkt dat allemaal? hoe manipuleer ik het dat het zo wordt? ben nogal een leek.

ps ik heb net nog eens gemeten met meetstripjes. denk dat NO3 wel 10 is
 
Terug
Bovenaan