bak van 80 liter en heb de dosering voor 800 liter water gedoseerd met planten voeding van easylife ferro.
Dat is veel ijzer, ja!
Je zou bijna denken dat het water aan het roesten is en daardoor bruin kleurt...
Misschien kan je de bak leeghalen maar het aquariumwater opvangen, bewaren in flessen en dit gebruiken als plantenvoeding? Dan heb je ineens een mooi voorraadje...
All jokes aside:
ook ik zou (zo snel mogelijk, zeker als er vissen in de bak zitten) 80% (of zoiets) verversen en dit de dag erna nog eens herhalen.
Voorlopig zou ik ook opletten met het toevoegen van andere voeding om reactie met het ijzer (en eventuele neerslag) te vermijden. Hoewel ik niet zeker ben welke gevolgen dit kan hebben op termijn? Misschien kunnen anderen dit inschatten?
Maar alles hangt ook af van eventuele bewoners natuurlijk...
Vandaar enkele vragen:
-Heb je dieren in de bak? Welke?
-Hoe lang draait de bak al eigenlijk? (of: Hoe stabiel is hij)
-Wat voor type bak is het? (plantenbak, speciaalbak, gezelschapsbak, biotoop, scape, ...?)
-Hoe hoog staat je Fe obv de dosering en de info op de bijsluiter?
-Bevat de voeding enkel ijzer of?
Als je echt gevoelige visjes of specifieke waterwaardes in je bak hebt is een mega verversing misschien geen goed idee. Aan de andere kant: als je echt gevoelige visjes hebt is dergelijke overdosis ijzer misschien ook niet ideaal...
Als je nog geen bewoners hebt dan kunnen dergelijke opeenvolgende verversingen geen kwaad en kan je het overschot makkelijk wegspoelen/verdunnen via waterwissels.