Bruin water tijdens indraaien


Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Berichten
59
Mijn Rio 180 is aan het indraaien. Staat nu een halve week. Nu is het water bruin gekleurd door het aanwezige Mopani hout. Het grote stuk was te groot voor een emmer, dus heb het alleen afgespoeld.
Nu weet ik dat de kleur zelf geen schade aanricht, zelfs niet voor vissen (die er nog niet in zitten, trouwens). Maar ik zit wel wat in over mijn planten. Het is erg donker, en misschien krijgen ze nu niet genoeg licht, terwijl dat wel belangrijk is zo in de opstart fase.

Denken jullie dat ze nu nog kunnen groeien? Of toch maar wat water blijven verversen, zodat het wat helderder wordt? Ik weet dat de meeste niet fan zijn van water verversen tijdens indraaien, maar de ontwikkelende bacteriën zitten toch in het filter en de bodem, dus ik zie het probleem niet zo?
Op dit moment staat het licht wel al 9 uur aan, ter compensatie. Misschien is dat voldoende. Hieronder een foto, dan kunnen jullie zien hoe donker het is. De muur is wit, dus het is duidelijk te zien.
 

Bijlagen

  • 20200924_143141.jpg
    20200924_143141.jpg
    150.4 KB · Weergaven: 200
maar de ontwikkelende bacteriën zitten toch in het filter en de bodem, dus ik zie het probleem niet zo?
Precies zoals ik er over denk. Water verversen zou m.i. dus geen probleem mogen zijn, gewoon doen!
 
Ik zou ook een deel verversen maar goed de afgifte van bruin zal nog wel even aanhouden.
 
Je kan wel verversen hoor, maar het wordt wel vanzelf weer bruin. Je zou er ook wat actieve kool in kunnen stoppen. Dat haalt dan wel ook weer andere stoffen uit je water.
 
Dat Seachem lijkt een goede optie, ja. Ik heb zo'n standaard Juwel filter. In welke laag moet dat dan? En heeft elke standaard dierenwinkel met aquariumspullen dat, of moet je echt naar een aquariumzaak? Ik wil het namelijk morgen halen omdat ik morgenavond een weekendje weg ga, dus het zou mooi zijn Seachem voor het weekend te hebben.
 
Waar maakt niet zo heel veel uit en je kan de lfs eens bellen of ze het hebben.
 
Je kan ook Seachem Purigen tijdelijk in je filter doen.

Volgens mij haalt dat ook de organische stoffen eruit en dus de voeding voor de baccies tijdens de opstart als ik het goed heb. Toen ik het er ooit heb uitgehaald merkte ik dat en kreeg ik opeens een lichte nh3/4 piek omdat de bacterien zich eerst moesten aanpassen.
 
Volgens mij haalt dat ook de organische stoffen eruit en dus de voeding voor de baccies tijdens de opstart als ik het goed heb. Toen ik het er ooit heb uitgehaald merkte ik dat en kreeg ik opeens een lichte nh3/4 piek omdat de bacterien zich eerst moesten aanpassen.
Ik heb het in mijn 80 cm destijds gebruikt en voor langere tijd maar nooit een probleem mee gemerkt.
 
Tijdens het gebruik was er ook niks aan de hand maar bij het verwijderen wel. Dan wordt er minder organische belasting/stoffen opgenomen volgens mij en daaraan moet de bacteriecultuur zich weer aanpassen. Volgens mij heb ik dit toen nog met @biljoenblik besproken en wellicht weet hij dat nog zo.
 
Ja dat weet ik nog John.

En is eigenlijk ook best wel logisch. Want dat purigen neemt ook een deel van de stokstof componenten op.
Welke anders door de bacterien afgebroken worden.
Haal je dat er dus uit. Dan moeten de bacterien wat meer aan het werk. En dat houd in dat ze zich moeten vermenigvuldigen.

Een bacterie kolonie past zich aan aan het aanbod. Ze zullen dus nooit met teveel zijn. Want dan hebben ze honger.
Geef je ze ineens een hoop te eten, dan zal de verwerking wat langer duren.
Blijft de belasting hoog, dan gaan ze vermeerderen.
 
Ja dat weet ik nog John.

En is eigenlijk ook best wel logisch. Want dat purigen neemt ook een deel van de stokstof componenten op.
Welke anders door de bacterien afgebroken worden.
Haal je dat er dus uit. Dan moeten de bacterien wat meer aan het werk. En dat houd in dat ze zich moeten vermenigvuldigen.

Een bacterie kolonie past zich aan aan het aanbod. Ze zullen dus nooit met teveel zijn. Want dan hebben ze honger.
Geef je ze ineens een hoop te eten, dan zal de verwerking wat langer duren.
Blijft de belasting hoog, dan gaan ze vermeerderen.

Dank voor de bevestiging Marcel en dat is dan ook gelijk de reden dat ik geen Purigen meer gebruik.
 
Dat Seachem lijkt een goede optie, ja. Ik heb zo'n standaard Juwel filter. In welke laag moet dat dan? En heeft elke standaard dierenwinkel met aquariumspullen dat, of moet je echt naar een aquariumzaak? Ik wil het namelijk morgen halen omdat ik morgenavond een weekendje weg ga, dus het zou mooi zijn Seachem voor het weekend te hebben.
Veel dierenzaken, maar ook speciaalzaken hebben weinig tot niets van Seachem in het assortiment in Nederland (helaas). Aquaplantsonline.nl (aalsmeer) verkoopt het en kun je afhalen eventueel; Diebo in Niewegein verkoopt het. Zijn er nog wel een paar, weet ze niet uit m'n hoofd.
 
Even een update: Ik heb maandagavond Seachem in mijn filter gedaan. Let wel: de maaswijdte van Seachem zakjes (100ml) is veranderd. Hierdoor kunnen de kleinste deeltjes eruit komen. Dit wist ik niet, dus ik had binnen 10 seconden veel balletjes ronddrijven. Vroeger was dit blijkbaar niet zo (te lezen uit recente reviews). Ook kwam er een wolk wit uit dat pas na 2 dagen oploste. Spoel het zakje dus goed door!

In ieder geval helpt het wel. Ik heb het zakje na 1 dag al moeten 'herladen'. Het is nu niet meer zo bruin, maar er is duidelijk nog wel een kleuring. Kijken of dat ook opgelost kan worden. Een foto in de bijlage van hoe de bak nu is.

Daarnaast zie ik wat beginnende algengroei, waaronder draadalgen. Klassiek voor een startend aquarium met wat Co2 tekort. Mijn waarden wijzen daar ook op (ph 7.6 en Kh van rond de 10). Dus toch maar zelf Bio co2 gemaakt. Ik zie al gasvorming, dus ben benieuwd of het gaat helpen. Ik heb een foto toegevoegd van de plaatsing van het bakje bij de uitlaat van het filter. Is dat zo goed geplaatst? Het water is in ieder geval goed in roering. Ook heb ik een foto van de betreffende algen (niet de draadalgen) ter info bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • 20201001_130720.jpg
    20201001_130720.jpg
    144.5 KB · Weergaven: 97
  • 20201001_130729.jpg
    20201001_130729.jpg
    92.5 KB · Weergaven: 111
  • 20201001_130754.jpg
    20201001_130754.jpg
    165.2 KB · Weergaven: 95
Zover ik me herinner staat dat ook wel aangegeven bij dit product.

Klopt helemaal. Maar als je dit 'vroeger' eens vergat, dan was dat niet zo'n probleem. Nu dus wel, want je hebt dan melkwater met witte bolletjes.
 
Ik gebruik het niet meer maar ik weet nog wel dat er bij het spoelen wel een witte waas vanaf kwam. Destijds kwamen er geen bolletjes uit dus dat is er dan niet beter op geworden.
 
Opvallend dat Ts last heeft van afgevend Mopani hout. Dit, van nature erg zware, hout heb ik ook altijd in mijn bak gehad. Op dit moment trouwens niet maar ik heb het hout nog steeds. Wanneer je dit goed spoelt met zo heet mogelijk maar geen kokend water dan is dat afgevende bruin binnen een week al voorbij. Althans dit was bij mij altijd zo. Wel geeft het hout, eenmaal in je bak het afbraak bacterie wit af wat iedereen aanziet voor "gewone" schimmel. (Bacteriën die doordat ze met zuurstof in aanraking komen een afbraakproces beginnen met als restproduct een slijmachtige witte stof.) Dat laatste is geen probleem, garnalen lusten het graag en ook de vissen snoepen er wel van. Het stopt vanzelf.
 

Terug
Bovenaan