Wat is er nieuw

bruin water verkrijgen

S

smooty

Guest
Hallo,
Ik had tijdelijk bruin water in mijn aquarium van mijn hout die er in zit. Maar na een paar keer verversen is mijn water helder geworden.
Ik wil mijn water graag licht bruin hebben. Ik had gedacht aan turf maar blijkbaar verlaagt dit de PH en mijn PH is in orde. Zijn er nog middelen om je water wat bruiner te krijgen zonder dat er aan de waterwaardes wordt veranderd?
 
Ik heb wel ervaring met Sera Blackwater Aquatan. Je krijgt er je water goed bruin mee. Pas goed op voor de dosering. Een nadeel is wel dat je veel nodig hebt, want de kleur gaat na verloop van tijd weer weg.
 
Ik heb wel eens hier op het forum wat gelezen over rooibosthee toevoegen. Maar dan wel biologische, moet je even de zoekfunctie gebruiken van het forum.
 
elzen proppen doen volgens mij niet heel veel met de PH maar maken je water goed bruin/geel.
 
Elzen proppen inderdaad. Biologische rooibosthee kan ook.
 
ja van elzen proppen heb ik al gehoord. Is dit ook gewoon in een panty steken en zo in de filter?
 
Kan, je kan ze ook gewoon los op de bodem leggen.
 
Wat ik met elzenproppen doe is het volgende;

Ik doe water in een litermaat en laat de proppen weken tot ze zinken. Daarna doe ik ze in de bak.
 
je kan ook een halve liter (ligt er aan hoe groot je aquarium is) water koken dat een een emmer doen daar de elzen proppen bij doen. even goed roeren zodat het lekker bruin word en dan aflaten koelen en dan er langzaam in doen. het werkt met een klein aantal al heel goed.
 
Oke bedankt dan ga ik voor elzen proppen. En ik zou ook graag bladeren op mijn bodem hebben. Geeft dit ook bruin af?
 
ja die geven ook bruin af. je moet ze alleen niet van de grond oprapen maar van de bomen plukken.
 
oli4 97 zei:
je kan ook een halve liter (ligt er aan hoe groot je aquarium is) water koken dat een een emmer doen daar de elzen proppen bij doen. even goed roeren zodat het lekker bruin word en dan aflaten koelen en dan er langzaam in doen. het werkt met een klein aantal al heel goed.

Zo doe ik het ook. Krijg ik mijn water prachtig mee gekleurd.
Alleen erin doen, heeft (naar mijn idee) hier niet zoveel effect. Ook catappa bladeren heeft (nogmaals naar mijn idee/gevoel) hier niet het effect wat ik graag zie.

Rooibos ga ik ook eens proberen.
 
Rooibos is wel het voordeligst. Catappa bladeren en elzenproppen verkleuren mijn water niet noemenswaardig.
Turf wel iets, maar heel bruin, nee, dat ook niet.
 
Je filter volgooien met vijverturf en je ziet genn hand voor ogen. 🙂
Als je rooibosthee gebruikt, neem dan anique of een andere zuivere thee. In de standaard rooibosthee zitten allemaal toevoegingen.
 
Bij grootte aquariums werkt rooibos het beste. Ik heb het een tijdje met elzenproppen gedaan maar had er erg veel van nodig.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan