Wat is er nieuw

Bruinachtig alg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ami
  • Startdatum Startdatum
oke denk dat het nu wel duidelijk is.
Thanx

Suc6 🙂

Nou ik heb de Hygroryza Aristata binnen.
Maar de bladeren moeten op het water toch?
Ik voeg nu elke dag 2 ml easycarbo toe zal toch goed zijn. Ben uitgegaan van wat er op het flesje staat.
En nog een vraagje, hoeveel nitraat moet ik eigenlijk bij doen. Mijn waarde was 0.
Op het flesje staat 10 ml voor 500 l, is goed voor 2mg/l. Dus zou ik 2,5 ml voor mijn 125 l aquarium nodig moeten hebben voor een waarde verhoging van 2mg/l toch?
Moet ik dan elke dag bijvoegen tot ik aan 10mg/l kom, of moet ik de dosering nu in het begin verhogen om sneller naar de 10mg/l te komen?

Ja die plant gewoon laten drijven hoor.
Wat betreft de nitraat:
Voor 20 mg is dat dus 100ml op 500 liter. Jij hebt 125 liter dus dat is een kwart. Dat wil zeggen een kwart van de 100ml is 25 ml toevoegen. maar dan voeg je 20mg/L toe hoor en geen 2.
Of ik reken verkeerd maar volgens mij niet.
Dit kun je in 1x toedienen en na bv een week eens kijken wat er verbruikt is en weer aanvullen.
Je hebt het over 2mg per liter maar je bedoeld denk ik 20mg per liter. 2 ml is nog te weinig. Ik voeg ook wekelijks 20mg/L toe wekelijks met de EI.

Jah dat klopt wel. Ik dacht dat ik eerst beetje bij beetje moest toevoegen tot ik de normale dosering moest toevoegen. Dus 25 ml toevoegen en dan kijken wat de waardes zijn, om te weten hoeveel mijn wekelijkse dosering moet zijn?

Als je dat toevoegd dan kun je de waarde meten. Stel die is dan 20mg nitraat per liter.
Als je de week erna water ververst weer meten en kijken wat er verbruikt is en dat aanvullen tot 20mg/L.
Als je dat een paar weken doet dan weet je wat ongeveer je wekelijkse verbruik is en kun je dat wekelijks toevoegen zonder steeds te meten.
Wel af en toe even een steekproef doen zou ik adviseren.
Ik vermoed dat 20 mg nitraat en 2 fosfaat voldoende is voor je bak.

ok bedankt

Vraagje over de nitrax filter ( rio 125 ). Moet ik die nou eruit laten of juist in laten en mijn nitraat extra toevoegen. Deze filter zorgt er toch ook voor de afbraak van nitriet en ammonium?

Ja, Dus laat je hem eruit.
Nitrax haalt nitraat uit je water.

En jij wil het dan weer toevoegen.

Bertus zei:
Ja, Dus laat je hem eruit.
Nitrax haalt nitraat uit je water.

En jij wil het dan weer toevoegen.

:thumbs:

Ok. Zal ik de open ruimte van mijn filter bak gewoon opvullen met watten of gewoon lager zetten? Heb nu in de bovenste bak de blauwe ( grove ) en filter watten. Onderste 2 blauwe ( fijne ) en de cirax blok van juwel zelf.

Ik heb sinds 2 weken nu de otocinclus in mijn aquarium en binnen een dag was de bruine laag op mijn achterwand weg en mijn bladeren van mijn echino helemaal schoon. Ik wilde dit nog even melden.
Ben nog bezig goeie waardes uit mijn nitraat,fosfaat verhouding te halen.

Nou mooi te horen dat in ieder geval die alg weg is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan