Bruinalg bestrijden

Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
86
Leeftijd
21
Hallo!

Zoals een aantal van jullie weten heb ik nu een aquarium van 70L. Vandaag zijn de nieuwe vissen er eindelijk in (na het indraaien). Ik heb 2 corydora's, 1 algeneter en 7 andere oranje tetra's. De naam weet ik niet exact. Nu heb ik nog wel een beetje bruinalg. Moet ik het zo laten of even weghalen? Moet ik er daarnaast nog wat tegen doen nu ik de algeneter heb?
 
2 corydoras is wel erg weinig voor een scholenvis. Welke algeneter je precies hebt, dicteert of die ook bruinalg lust of niet. Bruinalg hoort verder vanzelf weg te gaan.
Wel eentje voor bruinalg inderdaad. Corydora's weet ik nog niet zoveel van, maar in principe kan ik er meer halen.
 
Algeneters eten geen bruinalg, maar bruinalg zelf verdwijnt vanzelf als de bak stabiel is.

Nog een klein puntje van kritiek: je corydorasgroepje is te klein, dit is namelijk een echt groepsvisje die zich prettig voelt in een grote groep, dus liefst minimaal 10 stuks
 
Algeneters eten geen bruinalg, maar bruinalg zelf verdwijnt vanzelf als de bak stabiel is.

Nog een klein puntje van kritiek: je corydorasgroepje is te klein, dit is namelijk een echt groepsvisje die zich prettig voelt in een grote groep, dus liefst minimaal 10 stuks
Is dat niet veel voor een 70L bak? Mij werd verteld dat de algeneter wel bruinalg zal eten van de ramen, maar jullie weten het vast beter :)
 
Bruinalg is een diatoom en geen alg dus ik denk ook niet dat ze dat eten.
Haha, jullie hebben er meer verstand van dan ik. Maar is het erg om nog even een week of twee de 2 corydora's te houden en dan nieuwe te halen? Het zijn trouwens paleatus als je dat bekend voorkomt?
 
Bruinalg is een diatoom en geen alg dus ik denk ook niet dat ze dat eten.
otocinclus, nerite slakken en japonica garnalen lusten het.


Haha, jullie hebben er meer verstand van dan ik. Maar is het erg om nog even een week of twee de 2 corydora's te houden en dan nieuwe te halen? Het zijn trouwens paleatus als je dat bekend voorkomt?
Alleen maar verstandig als je bak net is ingedraaid om je livestock in delen toe te voegen.
 
otocinclus, nerite slakken en japonica garnalen lusten het.



Alleen maar verstandig als je bak net is ingedraaid om je livestock in delen toe te voegen.
Ja snap ik, bedankt voor de tips. Weer wat geleerd over corydora's, had geen idee dat het een groepsvis was door de grootte.
 
Jammer dat ze dat in de winkel niet verteld hebben waar je de vissen gekocht hebt. :DD
Haha, dat soort trucjes halen ze blijkbaar wel vaker uit. Wel jammer hoor.. maar ik zal komende periode wel wat nieuwe corydora's toevoegen.
 
Wie weet kom je ze tegen via Marktplaats? Ik heb zelf een zoekresultaat voor alle aquarium en vissen advertenties binnen een straal van 10 km. Zo zie ik elke dag of er toevallig iets leuks aangeboden wordt voor weinig geld. :petjeaf:
 
Wie weet kom je ze tegen via Marktplaats? Ik heb zelf een zoekresultaat voor alle aquarium en vissen advertenties binnen een straal van 10 km. Zo zie ik elke dag of er toevallig iets leuks aangeboden wordt voor weinig geld. :petjeaf:
Ja, dat is ook zeker een optie! Ze zullen de komende dagen het vast wel overleven. Help is on the way ;P
 
Als mensen dit nog lezen; hoeveel tabletten moet ik geven voor mijn algeneter en twee corydora's?
 
Algeneters eten geen bruinalg, maar bruinalg zelf verdwijnt vanzelf als de bak stabiel is.

Nog een klein puntje van kritiek: je corydorasgroepje is te klein, dit is namelijk een echt groepsvisje die zich prettig voelt in een grote groep, dus liefst minimaal 10 stuks
Nou, ja. Bij een bakje van 70 liter lijken me 5 corydorassen een verantwoorde hoeveelheid.
 
Nou, ja. Bij een bakje van 70 liter lijken me 5 corydorassen een verantwoorde hoeveelheid.
10 stuks kan prima, dat krampachtige gedoe over een wat druk bezette bak vind ik zwaar overdreven, als je er een goed filter op heb staan en regelmatig ververst is e rniks loos en je vissen voelen zich ook prettiger met 10 soortgenoten dan met 5
 
Heb er ook 6. Ben het wel eens met de stelling hoe meer hoe beter, voor de sociale cohesie van deze diertjes. Alleen moet je bak dat ook toelaten. C. paleatus is dan net ook een soort die wat groter dan de meeste Corydoras wordt. 2 is idd te weinig. En nee je Corydoras zullen heus niet overlijden van te weinig soortgenoten, ze zullen zich alleen wat ongelukkiger voelen. Het is iig weer een leermoment zoals een ieder wel is heeft in deze hobby. 😁

Gr
Stefan
 
Als mensen dit nog lezen; hoeveel tabletten moet ik geven voor mijn algeneter en twee corydora's?

Ik doe 1 tab per 3 Corydora. Ik breek deze in stukjes (ze zinken toch) zodat ze rustig kunnen eten van hun toegeëigende stukje. Zijn ze ook even bezig met grondelen. Ik wissel overigens af met voer, ze krijgen ook granulaat en ook wel is gedroogde artemia en daphnia's.

Gr
Stefan
 
Ik had er ook altijd 6 en ik heb ze nooit horen klagen.
John heeft avonden lang met een stethoscoop geluisterd tegen het glas of hij iets hoorde. Maar er zijn drie avonden op rij geen klachten binnen gekomen. Dan mag je er vanuit gaan dat het klopt natuurlijk! :DD
 
John heeft avonden lang met een stethoscoop geluisterd tegen het glas of hij iets hoorde. Maar er zijn drie avonden op rij geen klachten binnen gekomen. Dan mag je er vanuit gaan dat het klopt natuurlijk! :DD
Klopt helemaal en ik heb ook geen schriftelijke klachten ontvangen dus ja dan moet dat goed zijn Daan :DD ;)
 
Heb er ook 6. Ben het wel eens met de stelling hoe meer hoe beter, voor de sociale cohesie van deze diertjes. Alleen moet je bak dat ook toelaten. C. paleatus is dan net ook een soort die wat groter dan de meeste Corydoras wordt. 2 is idd te weinig. En nee je Corydoras zullen heus niet overlijden van te weinig soortgenoten, ze zullen zich alleen wat ongelukkiger voelen. Het is iig weer een leermoment zoals een ieder wel is heeft in deze hobby. 😁

Gr
Stefan
Haha, zo zie je maar weer. Er valt altijd wat te leren. Gelukkig valt het snel op te lossen door nieuwe te kopen voor de andere twee. Dan zullen ze zich vast beter voelen snel. Bedankt voor de tips ;)
 
Terug
Bovenaan