Bruinalg blijft terugkeren

M

Merijn92

Guest
Goedemiddag allen,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb me toch maar eens aangemeld om een oplossing te vinden voor het terugkerende alpenprobleem dat ik heb. Het gaat om bruine alg op planten en ruiten. Ik verwijder deze elke week handmatig, maar dat levert weinig op: na een week zit mn bak weer vol met alg.

Hierbij mijn checklist:
  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al? 110 liter, draait sinds begin november
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)? waterwaarden nog niet gemeten, temperatuur is 20 graden (kamertemperatuur)
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer? 1 x in de week, ongeveer 50%
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe? Ja, 10 ml per week
  • Voeg je CO2 toe aan het water? Nee
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze? n.v.t.
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen? 1 LED-lamp van 10.5 watt, verlichting brandt van 10.00 tot 22.00. Deze lamp is sinds november in gebruik
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)? bruine alg
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen? op dit moment niet, heb net weer een waterwissel gedaan en de algen verwijderd.
  • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel? 1x javavaren 3x anubias en 1x waterpest
  • Hoe lang heb je dit probleem al? zeker sinds twee maand
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen? verlichtingsduur aanpassen (langer licht), plantenvoeding toevoegen en filtermateriaal dat tegen alg werkt
Ik hoor graag van jullie hoe ik dit probleem kan aanpakken.
 
Het is geen alg maar een bacterie dus dat materiaal in je filter zal weinig doen al weet ik niet wat je bedoeld. Vaak zie je deze bacterie in verse bakken waarbij de bacteriecultuur nog niet op orde is of sprake is van veel organische belasting. Zou toch handig zijn als je je waterwaarden kan meten of laten meten en deze post met een foto van de bak.
Wat is je bewonersbestand en sinds wanneer heb je die in de bak en heb je kort gelden nog iets toegevoegd of onderhoud aan je filter en/of bodem gedaan?
De bak draait nu zeg maar 2 maanden en je ziet vaker dat dit probleem zich dan nog voordoet.
 
wat voor verlichting heb je ?
zie je nieuwe groei in de planten ?
welke plantenvoeding geef je?
 
Het gaat om amorax van Juwel. Ik ben op zoek naar een testset online, in de dierenwinkel bij mij in de buurt hadden ze geen testsets meer. Wat is een goede testset?
Ik heb twee sluierstaarten en onderhoud mijn filter zoals is voorgeschreven door Juwel en vervang dus wekelijks de watten en maandelijks de koolstofspons.
Het gekke is dat ik er de eerste maand helemaal geen last van had en ik in de tussentijd niets wezenlijks heb aangepast.
 
Het licht dat met de bak is meegeleverd, dat is een LED lamp van Novolux LED white van 10.5 watt.
De planten groeien goed, vooral de anubias doet het prima.
Plantenvoeding is van Profito
 
Ik denk dat het meespeelt dat je Sluiers hebt die flink vervuilen en in dit geval denk ik teveel voor de bacteriecultuur. Ik denk dat dit een 80cm bakje is en dat is eigenlijk ook te klein voor Sluiers.
Deze koffer wordt veel gebruikt overigens:
 
vervang dus wekelijks de watten en maandelijks de koolstofspons.
Die koolstofspons had er beter uit gekund want die haalt nitraat eruit wat juist de planten nodig hebben. Maar goed deze werkt op den duur wel uit en dan zal hij als een gewone spons functioneren. Maandelijks die vernieuwen is dus zonde van je geld.
 
belangrijke waterwaardes naar plantengroei toe zijn no3 , po4 , kh en ph
-no3 liefst meetbaar voor de planten maar niet te hoog voor de vissen als richtwaarde tussen 5 en 25mg/l aanhouden
-po4 liefst meetbaar voor de planten maar niet te hoog voor de vissen als richtwaarde tussen 0.5 en 5mg/l aanhouden
-kh tussen 2 en 8kh is een leuke waarde
-ph waarde is afhankelijk van je kh en hoeveelheid aanwezige co2
-co2 zal waarschijnlijk maar in een zeer lage concentratie aanwezig zijn dus zeer spaarzaam ermee omspringen
-dus NIET bewust uitdrijven van je co2 door een luchtsteen of overdreven oppervlakte beweging te hebben door uitstroom filter
-Net door die oppervlakte beweging wordt er O2 of zuurstof wordt ingebracht ofwel maak je een compromis die eerder O2 gehalte hoog houdt
- Of gebruik je een oxidator waardoor je zowel hoge O2 aan je bakje geeft en je probeert je CO2 te behouden

Over je filter
Deze zie ik 95% als mechanisch filter (grove spons) dus vuil vangen en wekelijks reinigen tijdens het onderhoud
Toch is er biologische filtratie mogelijk op de plaats waar normaal je thermostaat zit , deze je gebruikt hiervoor siporax of iets gelijkaardigs .
Je bindt de onderste vast met sterke visdraad en schuift de rest van de siporax over deze draad tot die ruimte waar je verwarmingselement normaal zit gevuld is.
Hier is het enkel belangrijk dat er een hoge doorstroming blijft ,3maandelijks of wanneer die dreigt dicht te slibben eens uithalen en enkel het grofste vuile beetje afspoelen in een emmer aquariumwater ( minder reinigen is hier net beter)

Met je verlichting kun je zowel javavaren en anubias traag maar gezond laten groeien

PS
Dit is een dikke boterham die je verschillende malen gaat moeten lezen voor je het allemaal begrijpt
 
Dank voor de tip over de testkit, zal deze gaan aanschaffen.

Het is inderdaad een 80 centimeter aquarium, ik begreep dat sluiers 50 liter per vis nodig hadden en dit zou dan moeten voldoen.
Ik dacht dat die koolstofspons juist noodzakelijk was om te hoge nitraatwaarden te voorkomen. Zal kijken wat er gebeurt als ik die gewoon laat zitten en niet meer vervang.

Even over O2 en CO2, het is dus lastig dat de planten juist CO2 nodig hebben en de vissen O2. Ik heb een behoorlijke doorstroom in het aquarium om het zuurstofgehalte op peil te houden, maar als dat ten koste van de planten gaat zal ik naar een andere oplossing moeten kijken.

Dank voor de tip over het filter. Ik ga even uitzoeken hoe ik dat ga uitproberen
 
Hier is een link met goede info over Sluiers en Goudvissen. Het is niet alleen die 50 liter maar ook de maat van de bak:

 
Terug
Bovenaan