BEESTJESBIJBOM
Active member
- Lid geworden
- 3 oktober 2021
- Leeftijd
- 45
Sinds enkele weken vernieuwde ledstrips in mijn 80 cm bak (dezelfde strips als er voorheen zo'n 4 jaar in hebben gezeten):
Nu zie ik bruinalg ontstaan op de Anubias rechts in de bak, het meest lichte deel van de bak.
In het linkerdeel, met de drijfplanten, dus minder licht, zie ik die bruinalg niet/nauwelijks op de Anubias daar.
Mijn conclusie: teveel licht, rechts in de bak.
Toch twijfel ik, omdat ik regelmatig lees dat bruinalg vaak bij te weinig licht optreed, terwijl de verlichting in mijn 80 cm bak al bescheiden is:
1x ledstrip koel wit 6000 Kelvin
1x ledstrip RGB
Totaal ca. 1400 lumen bij volledige sterkte
Beide branden gedurende 7 uur op 90% sterkte
(daarna in 1 uur afbouwend naar 0% en vooraf in 1 uur opbouwend vanaf 0)
Wat is wijsheid: nog even de tijd geven, de lichtduur aanpassen, de lichtsterkte aanpassen of........?
Nu zie ik bruinalg ontstaan op de Anubias rechts in de bak, het meest lichte deel van de bak.
In het linkerdeel, met de drijfplanten, dus minder licht, zie ik die bruinalg niet/nauwelijks op de Anubias daar.
Mijn conclusie: teveel licht, rechts in de bak.
Toch twijfel ik, omdat ik regelmatig lees dat bruinalg vaak bij te weinig licht optreed, terwijl de verlichting in mijn 80 cm bak al bescheiden is:
1x ledstrip koel wit 6000 Kelvin
1x ledstrip RGB
Totaal ca. 1400 lumen bij volledige sterkte
Beide branden gedurende 7 uur op 90% sterkte
(daarna in 1 uur afbouwend naar 0% en vooraf in 1 uur opbouwend vanaf 0)
Wat is wijsheid: nog even de tijd geven, de lichtduur aanpassen, de lichtsterkte aanpassen of........?
Bijlagen
Laatst bewerkt: