Wat is er nieuw

Bruinalg door teveel licht??

BEESTJESBIJBOM

Active member
Lid geworden
3 oktober 2021
Leeftijd
45
Sinds enkele weken vernieuwde ledstrips in mijn 80 cm bak (dezelfde strips als er voorheen zo'n 4 jaar in hebben gezeten):
Nu zie ik bruinalg ontstaan op de Anubias rechts in de bak, het meest lichte deel van de bak.
In het linkerdeel, met de drijfplanten, dus minder licht, zie ik die bruinalg niet/nauwelijks op de Anubias daar.
Mijn conclusie: teveel licht, rechts in de bak.
Toch twijfel ik, omdat ik regelmatig lees dat bruinalg vaak bij te weinig licht optreed, terwijl de verlichting in mijn 80 cm bak al bescheiden is:
1x ledstrip koel wit 6000 Kelvin
1x ledstrip RGB
Totaal ca. 1400 lumen bij volledige sterkte
Beide branden gedurende 7 uur op 90% sterkte
(daarna in 1 uur afbouwend naar 0% en vooraf in 1 uur opbouwend vanaf 0)
Wat is wijsheid: nog even de tijd geven, de lichtduur aanpassen, de lichtsterkte aanpassen of........?

Bijlagen

• IMG20241120165354.jpg
    IMG20241120165354.jpg
    322.7 KB · Weergaven: 14
  • IMG20241120165222.jpg
    IMG20241120165222.jpg
    234.7 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Bruinalg zie je zowel met weinig als met veel licht en het is een diatoom die vaak de kop opsteekt bij teveel organische belasting. Kan me niet voorstellen dat dit door het licht komt.
Probeer het eens met de vinger eraf te wrijven en gaat dat makkelijk en voelt het als een vet laagje aan?

Bruinalg zie je zowel met weinig als met veel licht en het is een diatoom die vaak de kop opsteekt bij teveel organische belasting. Kan me niet voorstellen dat dit door het licht komt.
Probeer het eens met de vinger eraf te wrijven en gaat dat makkelijk en voelt het als een vet laagje aan?
Het is er niet makkelijk met de vingers af te wrijven en voelt ook niet als een vetlaagje. Maar als de verlichting geen oorzaak zou zijn, hoe kan het dan dat
het niet/nauwelijks op de beplanting in het donkerder gedeelte met drijfplanten zit?

Ik zie ook penseelalg op die Anubia en als je nu meer licht hebt dan staan ze denk ik teveel in het licht. Deze plant moet een beschutte plek hebben.

Ik meen pluizigheid te zien aan je bladranden. Lijkt mij stug dat dit bruinalg is. Bruinalg zie je heel vaak bij net opgestarte bakken of bakken die een "zware" ingreep/verandering hebben gehad.

Lukt het om een betere foto te maken voor ons?

Laatst bewerkt:
Ik meen pluizigheid te zien aan je bladranden. Lijkt mij stug dat dit bruinalg is. Bruinalg zie je heel vaak bij net opgestarte bakken of bakken die een "zware" ingreep/verandering hebben gehad.

Lukt het om een betere foto te maken voor ons?
Die pluizigheid langs de bladranden klopt, die zit er al langer, al voordat de ledstrips vervangen zijn. Dat zal dan penseelalg of baardalg zijn? Dus is niet de bruinalg waar ik op doelde en die min of meer het hele bladoppervlak een bruin waasje geeft. Of is dat dan toch ook geen bruinalg...?
Hopelijk geven deze foto's wat meer duidelijkheid.

Bijlagen

• IMG20241120184953.jpg
    IMG20241120184953.jpg
    1 MB · Weergaven: 7
  • IMG20241120185027.jpg
    IMG20241120185027.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie ook penseelalg op die Anubia en als je nu meer licht hebt dan staan ze denk ik teveel in het licht. Deze plant moet een beschutte plek hebben.
Met een beschutte plek bedoel je (heel) weinig licht?

Krijg je het er niet af in de nerven of ook op het blad zelf?

Zou toch net wat John ook aangeeft minder licht gaan geven in die hoek met bv ook wat drijfplanten daar indien mogelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan