Bruinalg en gewone alg

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Hallo. Ik heb nu ruim een maand mijn aquarium staan en ik heb vrij veel last van bruinalg op mijn grote plant. Deze lijkt het mede daardoor ook te hebben begeven en ik hem hem er maar uitgehaald. Ik heb daarnaast ook last van gewone alg op mijn raam.

Ik ga nu een nieuwe plant halen en die erin zetten, maar moet ik misschien minder of juist meer belichten?
 
Die bruinalg zie je vaak bij de opstart en zal vanzelf beter worden. je kan dit vrij makkelijk van de bladeren afwrijven hoor.
Dat op je raam is denk ik de groene dustalg en doe krijg je vaak omdat de planten nog niet voldoende stoffen uit je water halen en dan nemen de algen die taak over. dat poets je makkelijk weg met een pluk watten.
Geef je bak nog even de tijd om te rijpen.
 
Welke planten heb je er in?
Heb je ook snelgroeiers?
 
Zit de bruine alg dan maar op 1 plant??
 
Ik heb geen idee hoe de planten heten die ik erin heb/had. Ik heb een grote, een middel en een kleine plant gekocht. Nu was de middelplant al vrij snel kapot en de grote plant heb ik inmiddels dus verwijderd want die ging er naast de bruinalg ook steeds slechter uitzien. Hij groeide eerst goed, maar nadat ik hem een beetje had gesnoeid was het niks meer. Die grote plant zat helemaal onder de bruine alg. De kleine plant groeit goed en heeft er geen last van.

Lijkt inderdaad dustalg de groene alg die ik zie. Die haal ik steeds weg.
 
Kun je de bruine ook makkelijk wegwrijven>?
Heb je een foto van de bak? Ik zou een uur of 8-9 belichten.
Wat voor bak is het overigens?? Wat snelgroeiers zoals Bertus zegt is ook prima.
 
jessicapilon zei:
Kun je de bruine ook makkelijk wegwrijven>?
Heb je een foto van de bak? Ik zou een uur of 8-9 belichten.
Wat voor bak is het overigens?? Wat snelgroeiers zoals Bertus zegt is ook prima.

De bruine alg kan ik makkelijk verwijderen ja. Het betreft een bak van Superfish Aqua 30. Ik belicht momenteel 11 uur, wat wel veel is, maar ik dacht dat het juist goed was tegen de bruinalg, maar die ging niet weg.

Maar waarschijnlijk is het te veel ivm de andere algen.
 
Het is meer een kwestie van de bacterien. Net als blauwalg zie je het vaak bij zware belasting. In een nieuw bakje is de bacteriecultuur nog niet goed op orde en daardoor kan er dus bruinalg ontstaan. er zijn heel veel soorten diatomen met allemaal weer andere "wensen"zeg maar.
Ik denk dat een uur of 8 licht voldoende is hoor en verder gewoon geduld met de bruinalg.
 
Op het overgebleven plantje is geen bruinalg te zien. Ik ga dit weekend twee nieuwe plantjes halen. Zou ik dan het beste voor snelgroeiers kunnen kiezen en zo ja welke? Licht wordt ook aangepast vanavond.
 
Als je bruinalg hebt nu dan kan je dat best doen. er zijn vele zoals de Cabomba en de Waterpest of het Hoornblad. Deze halen meer silicaten uit het water namelijk.
 
jessicapilon zei:
Als je bruinalg hebt nu dan kan je dat best doen. er zijn vele zoals de Cabomba en de Waterpest of het Hoornblad. Deze halen meer silicaten uit het water namelijk.

Dankjewel, dan ga ik dat doen!
 
Terug
Bovenaan