Wat is er nieuw

bruinalg en meer

Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
37
Hallo allen,


Zo'n 8 maanden geleden gestart met een RIO350 en ben nog niet echt tevreden met de bak, misschien dat jullie kunnen helpen?


Wat info over de bak hieronder.


Techniek:

- JBL e1501 filter

- JBL verwarming (24graden)

- standaard verlichting +/- 7.5uur (van 12-3 en van 18.00-21.30)

- extra stromingspompje


Plantenvoeding/bodem

- filterzand (0.4-0.8mm) met daaronder 400gram lateriet verdeeld over hele bodem

- paar osmocote capsules (van iemand op forum) bij elke plant

- complete plantenvoeding (ongveer 35ml per week) Advies volgens fabrikant: Bij wél CO2 bemesting maar geen LED verlichting: Start met 12ml/100L per week

- CO2 via JBL inline diffuser op ingang filter (180 bellen per minuut, staat op tijdschakelaar van het licht)


Meest recente waardes van JBL proscan:

nitraat 18

nitriet 0.25

GH 7

KH 8

PH 7.4

Chloor 0

CO2 <15 (toevoeging blijkbaar niet erg efficient...)

fosfaat met druppeltestje +/- 0.5


Visbestand:
2x Crossocheilus Reticulatus (grote algeneters)
2x Otocinclus (dwergalgeneters)
8x japonica garnalen
5x Apistogramma cacatuoides (1M 4V) gestart met 1M 2V maar 2 nakomelingen in bak

Eerste 3/4 maanden na opstart heel veel last gehad van bruine draadalgen, vandaar de overvloed aan algeneters 😉 De alg is al een stuk minder maar toch heb ik op bijna alle planten nog wel last van bruin/groene aanslag.

overzichtsfoto: Op afstand niet veel alg te zien. Filteruitstroom is spraybuis langs achterwand. Instroom rechtsachter. Extra stromingspompje linksachter, alleen aan als licht aan is.
274834


Zoom van rode plant met groene/bruine aanslag.
274835



Donkergroene alg en puntalg op Echinodorus argentinensis
274836



Bruine troep aan drijfplantje, ook bruin vlies op oppervlak. (vormt in 1a2 weken)
274837



bruine/paarsige aanslag op hout/steen/achterwand die deels weer afgegeten is. Heeft er helemaal onder gezeten.
274838



Zoals jullie zien nog best veel algvorming in de bak. Ik ververs wekelijks 40-50% en hevel dan direct de bodem af. Hebben jullie tips of ideeen over hoe ik de bak schoner krijg? De enige plant die geen last van algen lijkt te hebben is de echinodurs midden-voor.

Groeten,
Rene
 
Ik zie ook penseelalg en dat is vaak ook een teken van een co2 tekort. Volgens de tabel zit je rond de 9 mg aan co2 en dat mag best richting de 15-20mg.
Dan meet je ook nog no2 zie ik en dat moet naar 0 toe. Hoe is het onderhoud van je filter en zuig je met het onderhoud ook af in de bodem? Het lijkt erop dat de bacteriecultuur niet voldoende is. Misschien heeft het stromingspompje daar beneden in de hoek ook geen goede invloed op de circulatie.
Ook de po4 is niet echt hoog en mag best naar 1 mg toe. Gebruik je led en zo ja is dat op volle sterkte en hoeveel lumen geeft deze led?
 
Ik vraag mij wel af hoe ik de co2 dan verder moet verhogen. Het komt nu al geregeld in 'bursts' uit het filter gezet omdat het blijkbaar al niet allemaal oplost. Misschien co2 op aparte timer zetten en van 11.00-2100 aan ipv samen met licht.

Het filter maak ik eens in de 2-3 maanden open en spoel de sponzen uit in emmer met aquarium water. De bovenste sponzen liggen dan wel eventjes (paar minuutjes) droog terwijl ik mijn weg naar onderen in het filter werk. Wekelijks zuig ik de bodem af tijdens verversen.

Waar die no2 vandaan komt weet ik niet, volgens mij zijn die strips ook niet bijzonder nauwkeurig... PO4 zou ik eventueel los toe kunnen voegen, al zou het voldoende in de 'complete' plantenvoeding moeten zitten. (volgens verpakking)

Ik gebruik de standaard LED verlichting van Juwel, altijd vol aan.
ProductMultiLux LED 120 cm – 2x1047 mm
Length1192 mm
Power1x1047 mm DAY & 1x1047 mm NATURE
Kelvin9000/6500
Lumen6670

Het idee van het stromingspompje was om vuil dat door de spraybar naar achterwand gaat richting filterinlaat te blazen en op te ruimen. Ik zie dat de stroming bij inschakelen van extra pompje van rechts naar links om het hout heen gaat
 
Hallo allen,


Zo'n 8 maanden geleden gestart met een RIO350 en ben nog niet echt tevreden met de bak, misschien dat jullie kunnen helpen?


Wat info over de bak hieronder.


Techniek:

- JBL e1501 filter

- JBL verwarming (24graden)

- standaard verlichting +/- 7.5uur (van 12-3 en van 18.00-21.30)

- extra stromingspompje


Plantenvoeding/bodem

- filterzand (0.4-0.8mm) met daaronder 400gram lateriet verdeeld over hele bodem

- paar osmocote capsules (van iemand op forum) bij elke plant

- complete plantenvoeding (ongveer 35ml per week) Advies volgens fabrikant: Bij wél CO2 bemesting maar geen LED verlichting: Start met 12ml/100L per week

- CO2 via JBL inline diffuser op ingang filter (180 bellen per minuut, staat op tijdschakelaar van het licht)


Meest recente waardes van JBL proscan:

nitraat 18

nitriet 0.25

GH 7

KH 8

PH 7.4

Chloor 0

CO2 <15 (toevoeging blijkbaar niet erg efficient...)

fosfaat met druppeltestje +/- 0.5


Visbestand:
2x Crossocheilus Reticulatus (grote algeneters)
2x Otocinclus (dwergalgeneters)
8x japonica garnalen
5x Apistogramma cacatuoides (1M 4V) gestart met 1M 2V maar 2 nakomelingen in bak

Eerste 3/4 maanden na opstart heel veel last gehad van bruine draadalgen, vandaar de overvloed aan algeneters 😉 De alg is al een stuk minder maar toch heb ik op bijna alle planten nog wel last van bruin/groene aanslag.

overzichtsfoto: Op afstand niet veel alg te zien. Filteruitstroom is spraybuis langs achterwand. Instroom rechtsachter. Extra stromingspompje linksachter, alleen aan als licht aan is.
Bekijk bijlage 274834

Zoom van rode plant met groene/bruine aanslag.
Bekijk bijlage 274835


Donkergroene alg en puntalg op Echinodorus argentinensis
Bekijk bijlage 274836


Bruine troep aan drijfplantje, ook bruin vlies op oppervlak. (vormt in 1a2 weken)
Bekijk bijlage 274837


bruine/paarsige aanslag op hout/steen/achterwand die deels weer afgegeten is. Heeft er helemaal onder gezeten.
Bekijk bijlage 274838


Zoals jullie zien nog best veel algvorming in de bak. Ik ververs wekelijks 40-50% en hevel dan direct de bodem af. Hebben jullie tips of ideeen over hoe ik de bak schoner krijg? De enige plant die geen last van algen lijkt te hebben is de echinodurs midden-voor.

Groeten,
Rene

Je geeft aan dat je test met de stripjes van jbl proscan. Dat hebben wij ook zo'n anderhalf jaar gedaan, maar dat heeft ons aardig in de war gebracht.

In het begin leek er nog logica in te zitten, maar de laatste paar buisjes was hier drama. En dat maakt dat je verkeerde dingen gaat doen met je aquarium, hier wel tenminste.

Wij bleven maar nitriet meten. In een zeer goed ingedraaid aquarium met ruim toereikend filter. Dus dan ga je zoeken. En proberen. En weer testen. En weer nitriet, of niet en later weer wel.

Wij hebben een co2 gehalte gemeten tussen net onder groen tot in groen, en dachten dat dat goed was. De ph gaf hij hier aan op soms 6,8, soms 7, soms 7,2. Terwijl bleek dat in werkelijkheid onze ph iets over de 8 was. En het co2 gehalte bijna 0. Ondertussen hadden wij ladingen water gewisseld, omdat de ph op de strip altijd drastisch zakte wanneer het water 1 tot 2 weken stond.

Wij hebben de laatste 2 buisjes in de prullenbak gegooid.

Wij wilden door geregeld te testen, de bak leren kennen en onze routines daarop leren afstemmen. Met die verkeerde uitslagen maak je snel de verkeerde keuzes.

Ik zie Jessicapilon hier ook zeggen, je meet nitriet, dat moet naar 0. En dan moet je gaan bedenken wat je er aan kan doen. Als je daadwerkelijk nitriet meet, tuurlijk, maar toen wij gingen meten met druppeltesten viel ons de mond open van verbazing. En sinds die tijd zijn veel dingen een stuk logischer en makkelijker.

Bruine alg is vaak een kwestie van te veel organisch vuil. Nou zie ik het niet veel op de foto, maar dat kan vertekenen. Wat ik je nog wilde meegeven, je zegt dat je de bodem geregeld afzuigt. Als je dat nog niet doet, het kan helpen decoratie als hout even uit de bak te nemen en daaronder de bodem diep schoon te maken. Bij ons komt daar zwart drekwater vanaf. Niet tussen de plantjes. Waarschijnlijk wordt het daar gebruikt, gokken we.

Succes met je mooie aquarium 🙂 en met de strijd tegen algen. We hebben hier nu zelf 1 aquarium vol met baardalg, groene alg, draadalg en bruinalg, door een co2-systeem dat maandenlang niet goed functioneerde en de gevolgen daarvan, dus ik voel met je mee 🙂
 
Dat het met de JBL proscan was dat was me even ontgaan en meerdere leden melden hier ellende mee en in dat geval zou ik het water door de lfs eens laten testen met druppels. Die scan geeft vaak uiteenlopende waarden aan.
 
Dat het met de JBL proscan was dat was me even ontgaan en meerdere leden melden hier ellende mee en in dat geval zou ik het water door de lfs eens laten testen met druppels. Die scan geeft vaak uiteenlopende waarden aan.

Klopt. En de resultaten lijken ook verschillend per buisje. Wat bij ons nog extra verwarring gaf.
 
Ja ik heb hem zelf nooit gebruikt maar heb deze ervaringen al van veel leden gelezen hoor. Jammer want het ziet er wel goed uit maar ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Rene ik zou de waarden eerst testen of laten testen met druppels want met deze waarden geef je wel info maar die is waarschijnlijk niet echt betrouwbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ok, welke testkit raden jullie eventueel aan? fosfaat en nh4 druppeltest heb ik al los een keer aangeschaft.
 
Ik gebruik die van Wesdijk en die bevalt prima en het zijn dezelfde testen als die van Colombo. Wesdijk verkoopt zonodig ook goedkope navulreagens.
 
Nou de nieuwe testkit (wesdijk) is binnen en gisteren vlak voor de waterverversing een meting met testkit en de strips gedaan. Hieronder de resultaten:

Wesdijk kit:
pH: 7.4 (schatting want kleurcodes gaan per 0.5pH)
KH: 10
GH: 9
NO2: 0
NO3: 8 (toegevoegde poeder bleef op bodem liggen, weet niet of dat normaal is)
PO4: 0.5-0.6 (wederom schatting met kleurschaal)
NH3: 0

JBL proscan (zelfde moment)
pH: 7.4
KH: 10
GH: >7 (wat dat ook betekenen mag)
NO2: 0.25
NO3: 25
CO2: <15

Het enige 'schokkende' verschil tussen beide testen is de nitraat waarde. Ik heb gisteravond na verversen in 1 dosering de 35ml 'complete' voeding toegevoegd en zal vanavond weer opnieuw wat dingetjes meten. Normaal spreid ik de plantenvoeding over 3 doseerdagen.

Ik zal binnenkort het co2 magneetventiel op een eigen timer zetten zodat die eerder aanspringt en ook eerder uit gaat. Misschien dat dat gaat helpen. De Echinodorus heeft flinke bladeren die met gemak het oppervlak halen. Toch komt ook daar, ondanks veel licht, bruine aanslag op. (kan ik er makkelijk af vegen)
 
De afwijkingen vallen me mee maar vaak hoor je dat 3x meten met die scan 3 verschillende resultaten laat zien. Hoe los je de poeder op eigenlijk want ik voeg 83 gram nitraat toe op 500 ml en als je even schudt voor het gebruik dan is alles zo mooi opgelost verder.
 
Btw, de co2 vindt ik niet erg hoog met zo n 9 mg/L en ik zou dat wat ophogen en tevens de nitraat en fosfaat rond de 15/1,5 brengen na het verversen en dan kijken wat er van over blijft.
 
Misschien heb ik het gemist, maar wat is de kh van je kraanwater?
 
De afwijkingen vallen me mee maar vaak hoor je dat 3x meten met die scan 3 verschillende resultaten laat zien. Hoe los je de poeder op eigenlijk want ik voeg 83 gram nitraat toe op 500 ml en als je even schudt voor het gebruik dan is alles zo mooi opgelost verder.

Ik bedoelde het 'nitraat poeder' dat je in het 10ml sample buisje moet doen voor het meten van de concentratie. Dit lost niet op maar zou best normaal kunnen zijn.

De CO2 moet ik inderdaad aan werken, ik denk dat mijn bellen per minuut (180) wel ok zijn maar dat het magneetventiel nu te onregelmatig aanstaat. (op lichtschema) Ik meet vanavond wat de nitraat/fosfaat na toevoeging van plantenvoeding gedaan hebben.

KH van kraanwater geen idee, heb de helft ververst gisteren dus zal vanavond ook kijken of de KH van de bak veranderd is.
 
Ik bedoelde het 'nitraat poeder' dat je in het 10ml sample buisje moet doen voor het meten van de concentratie. Dit lost niet op maar zou best normaal kunnen zijn.
Dat is geen probleem, er mag na goed schudden wat op de bodem blijven liggen.
 
Verder vroeg ik me af of de vallisneria niet te diep geplant staat.
De bos met rood/groen gemengde bladeren? Sorry, ik ken niet alle namen van planten, die ziet eruit of het 1 grote grote kluit is, is dat 1 plant? Meestal als het verschillende stengels zijn kan je ze beter wat uit elkaar planten. Op deze manier ziet het eruit alsof er blaadjes aan het wegsmelten zijn. Zie je losse blaadjes op je bodem?

Planten die wegkwijnen door welke oorzaak dan ook, geven hier in elk geval bruinalg.

En verder vroeg ik me af of het kan zijn dat de co2 die je toevoegt misschien niet optimaal wordt opgelost. Je geeft aan te werken via de ingang van het filter. Ik lees hier wel eens van mensen dat dat niet optimaal werkt. Je geeft zelf ook al aan dat het af en toe in golven uit de filteruitlaat lijkt te komen. Misschien is dat normaal, maar als leek ben ik benieuwd wat andere mensen die ervaring hebben met dit systeem er van zeggen.
 
Verder vroeg ik me af of de vallisneria niet te diep geplant staat.
De bos met rood/groen gemengde bladeren? Sorry, ik ken niet alle namen van planten, die ziet eruit of het 1 grote grote kluit is, is dat 1 plant? Meestal als het verschillende stengels zijn kan je ze beter wat uit elkaar planten. Op deze manier ziet het eruit alsof er blaadjes aan het wegsmelten zijn. Zie je losse blaadjes op je bodem?

En verder vroeg ik me af of het kan zijn dat de co2 die je toevoegt misschien niet optimaal wordt opgelost. Je geeft aan te werken via de ingang van het filter. Ik lees hier wel eens van mensen dat dat niet optimaal werkt. Je geeft zelf ook al aan dat het af en toe in golven uit de filteruitlaat lijkt te komen. Misschien is dat normaal, maar als leek ben ik benieuwd wat andere mensen die ervaring hebben met dit systeem er van zeggen.

Die rode plant was eerst zoals in foto hieronder, inmiddels weer flink teruggesnoeid, kon destijds door inpakking van plantje de stengels niet splitsen zonder wortels te breken
275215


Over de manier van CO2 toevoegen kan ik niet veel zeggen, had hem eerst op de uitgang zitten.

Heb opnieuw een meting gedaan en kom op pH 7.4, KH 9, No3 10 en PO4 1 (of net iets meer) vind het lastig bepalen met die kleurtjes

275216


275217


Volgens de fabrikant is 12ml/100liter 12.5nitraat en 2 fosfaat
 
Wat je vaak leest bij de All in one is dat de verhoudingen scheef komen te liggen en dat er dan teveel of geen voeding van een bepaalde stof aanwezig is. Daarom werk ik ook liever met de losse poeders.
 
Even een kleine update.

Nu 4 dagen na verversen en voeding toedienen (eenmalig op zondag) weer een paar waardes gemeten

Met druppeltests:
PO4: 0.9
NO3: 3a4? stuk lager dan 10 in ieder geval
NH3: 0

Met JBL proscan
NO3: 18
NO2: 0
GH: >7
KH: 8
pH: 7.2
CO2: 15

Nitraat blijft een groot verschil tussen beide tests..... Als de druppeltest klopt zou ik dus al extra nitraat moeten toevoegen nu? Komende weekend zou ik normaal gesproken pas verversen en opnieuw voeding toedienen.

De CO2 lijkt een stuk verbeterd sinds de diffuser op een eigen timer staat.

De bruinalg blijft zich nog wel steeds vormen, nu vooral op de bladeren van de grote bleheri
 
Ik zou zelf de druppeltest meer vertrouwen dan de scan.
 
Ik vermoed een nitraat van rond de 3-4 mg omdat er ook apart is vermeld duidelijk onder de tien 😉
 
AquaCafe
Help Users
      Friesian: Morgen Ed en Lysia. Lysia, hier net als jullie ook aan het klussen, onderhoud in dit geval...
      Terug
      Bovenaan