bruinalg explosie na plantenwissel

A

Aquastarter

Guest
Hallo allemaal:

allereerst iedereen de beste wensen voor 2016.

Verder heb ik een vraagje over (bruin)alg na een plantenwissel.

We hebben sinds 3 weken de waterpest vervangen door anubias en nu hebben we helaas een soort van bruinalg explosie.

We zouden graag wat tips willen om dit op te lossen. Hebben zelf nog even niets gedaan behalve wekelijkse verversing, omdat we het tijd wilden geven om uit zichzelf te herstellen.

Aquarium is 80 cm
Bewoners: 10 corydoras julli
Verversen 1x per week � 40% met 30ml Easylife filtermedium
Om de dag 2,5 ml Easylife Profito
CO2 van Colombo als diffuser leeg is (om de 2/3 dagen)
1x per week voeren we niet
Lampen branden 9 uur per dag van 13 tot 22 uur
Waterwaardes vandaag gemeten met strip:
temp 22 graden
KH � 10
PH � 7,6
GH � 14
NO2 0
NO3 � 10
CL2 0

Bij deze 2 hopelijk zichtbare foto's:

648413_0_82_20160104_144238.jpg
[/img]

944229_0_82_20160104_1444552.jpg


Alvast bedankt voor jullie meedenken
 
DAt is geen bruin alg, hoor.
Lijkt meer op draadalg.

Dit is bruinalg.

Bruine alg in je aquarium bestrijden doe je zo! - Aquariumfans

Bruine alg tref je vooral aan op je aquariumdecoratie, het aquarium glas en op de bodem. In de strijd tegen bruin alg sta je niet alleen, de Otocinclus affinis eet ...
www.aquariumfans.nl/bruine-alg-hoe-bestrijd-je-dat -
 
Denk ook draadalg en je co2 zal niet voldoende zijn of te weinig stroming.
 
Hoi, bedankt voor jullie reacties

ah; draadalg dus ipv bruinalg. Wij dachten dus bruinalg vanwege de bruine kleur.

En draadalg is op te lossen door meer stroming en meer CO2?
De CO2 diffusser duurt idd wel 2 tto 3 dagen voor ie leeg is en dan pas vullen we m.

Is meer CO2 niet teveel dan voor de corydoras? en hoeveel zouden we dan meer moeten toevoegen. elke dag diffuer helemaal vullen of??
 
we kregen het na de plantenwissel. Is anibias hier gevoeliger voor dan waterpst? Bij de waterpest hadden we dit namelijk niet.
 
Tja, ik geef geen Co2, en heb nergens draadalg.

Dat komt, en verdwijnt ook weer vanzelf.

Zou het met een stokje lost draaien. en weghalen.
Als het water in balans is, kan het weer goed zijn.
 
dank voor de tips. Dan gaan we dat doen.
 
Je hebt een vrij hoge kh en dan is de voeding soms moeilijker opneembaar.
Je zit rond de 7mg co2 en met T5 is dat niet echt veel.Heb je misschien een betere foto om de alg te kunnen beoordelen?? Een foto van de plant ingezoomd/close up zeg maar.
 
Ik had zelf ook het draadalg en bruinalg probleem... heb sinds 2 dagen waterpest in mijn bak geplaatst en je ziet nu al iedere dag dat het zijn werk doet. Verder doe ik nu mijn waterverversing met gedeminiraliseerd water ipv het water van de kraan. (bevat namelijk veel slechte stoffen hier in Belgie...) + zoveel mogelijk algen weghalen. Nu laat ik mijn bak met rust en de natuur doet de rest wel hoop ik. Jammer dat je je waterpest hebt weggehaald.. super krachtige plant + geeft veel co2 af
 
Planten gebruiken overdag juist co2 en geven zuurstof af hoor ;)
Vandaar dat je ook voldoende co2 in je bak moet hebben.
 
jessicapilon zei:
Planten gebruiken overdag juist co2 en geven zuurstof af hoor ;)
Vandaar dat je ook voldoende co2 in je bak moet hebben.

Jep daar heb je gelijk in!
 
Was erbij vergeten te vermelden datk mijn verlichting aan het verminderen ben door mijn eigen bruinalg probleem, dan zie je wel een verschil in co2.
 
Ja met minder licht verbruiken ze minder co2 dus dat klopt wel. Bruinalg zie je vaak bij de opstart en dus een tekort aan bacterien in je bak. Of na groot onderhoud als je de filter te goed hebt schoongemaakt.

ik hoop dat de TS het onder controle krijgt.
 
Terug
Bovenaan