Wat is er nieuw

bruinalg filtermateriaal

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rms90
  • Startdatum Startdatum
R

rms90

Guest
Goede dag,

Hebben jullie tips over (filter)materiaal wat helt tegen bruinalg? Elke keer als ik ververs is mijn hele bak bruin (achterwand, stenen en glas). Had dit ook al met mijn gezelschapsbak toen ik de EI gebruikte, alleen toen leek het of de planten het er wel uitfilterde. Nu ik Malawi hebt, met maar enkele Vallisneria is er steeds een bruine explosie in de bak. Ik ververs nu tijdelijk om de week en dan is het idd minder. Mja ik wil gewoon wekelijks verversen a ca 25. Met de silicat druppel test van jbl is de uitslag elke keer ver boven het maximum van de test. Komt hier in Ridderkerk gewoon een hele hoge waarde uit de kraan.

Nu heb ik een ooit wel eens JBL silicatex gebruikt omdat toen ik met de EI startte ook merkte dat mijn bak bruiner werd. Nu heb ik daar alleen geen positieve ervaring mee want na een week heb ik het weggegooid. Het be�nvloedde mijn waterwaarden gigantisch waardoor mijn bak te zuur werd en er zelfs gehele dagen geen co2 toevoeging meer nodig was. Nadat ik het uit mijn filter had gehaald waren de waterwaarden omstandigheden weer normaal.

Nu had ik toevallig nog een nieuw zakje Purigen leggen die ik er nu in gedaan hebt. Mja ben toch wel benieuwd of jullie hier iets voor gebruiken en/of tips hebben.
 
Dan is je bacteriecultuur nog niet op orde denk ik of er is veel vervuiling.
Je kan die van Sera eens nemen want die haalt alleen de Si eruit en niet de fosfaat volgens de fabrikant.
Op die van JBL staat ook dat het fosfaat eruit trekt.
Die bruine algen voeden zich namelijk met silicaten en dat is denk ik de reden dat ze zoveel voorkomen in je bak omdat er veel silicaat voorhanden is.

Hoelang draait je bak nu dan??
 
Sinds eerste week maart heb ik mijn aqua inrchting omgebouwd naar malawi. Mijn externe filter had ik toen door laten draaien op een grote krat met aquawater. Heb totaal geen last van nitriet gehad. de vissen zijn er eigenlijk ook vrij snel erna ingegaan. Heb tot nu toe nog geen enkele keer no2 gemeten of ammonium/ammoniak. Gebruik de jbl testkoffer. Ik zal eens kijken waar ik de sera silicaatcerwijderaar kan halen. Ps deze is toch eigenlijk voor zeewater? Vervuiling zou evt kunnen, het voer dat ik gebruik is nogal wat rommelig. Maar dan zal ik het vaker moeten afhevelen maar dan moet er ook weer nieuw water bij. Vandaar dat ik die optie nog niet geprobeert hebt.
 
Die van Sera kun je prima gebruiken hoor.
De ophoping tussen de stenen kan plaatselijk zijn denk ik en door een hoog Si gehalte kan het zich dan snel uitbreiden.
 
Ik denk zelf dat als je je bak een week of 3 met rust laat de bruin alg vanzelf weg gaat. Nu doe je water verversen en dan voedt je juist de bruin. Dan kan je denk ik bezig blijven.
Probeer de ruiten en de bodem wel schoon te houden.
 
Het kan ook zo zijn dat je bacteriecultuur in de bodem nog niet op orde is zoals Boris ook bedoeld denk ik.
Je filter is wel ingedraaid maar je bodem is dan wel nieuw.
Dus je moet het een beetje vergelijken met een net gestarte bak en dat heeft dan even tijd nodig zodat daar een goede bacteriecultuur in kan komen die alle afval kunnen verwerken.

Mocht het niet beter worden dan kun je altijd weer verder kijken.
 
Ja daar heb je helemaal gelijk in gelet op de tijd dat de bak nu draait.
de TS heeft denk ik veel silicaten in het water en dan willen die zich natuurlijk wel uitbreiden.
Maar ja dat komt in dat geval wel weer goed.
 
net bak geheel schoongemaakt op enkele alg op de achterwand die lastig weggaat. Silicaat ook getest met druppels van JBL omdat het nu bijna 2 weken geleden is dat ik ververst hebt. Waarde is nog steeds boven het maximale wat te meten is dus boven de 6.

Nog even een weekje aankijken of deze waarde nog wilt gaan dalen.
 
Ik denk dat het gelet op de opstart een kwestie is van geduld.
 
Ja ik zal het een tijdje nog aankijken, flink poetsen en verversen minimaal komende weken.
Hier enkele foto's waarop het te zien is. Hopelijk trekt het vanzelf weg ja als de bacteriecultuur in de bodem beter wordt.
De achterwand zit ook helemaal onder, dit is alleen niet goed te zien op de foto's. Vandaag ook weer nieuwe aanslag van de ruiten weggehaalde.

639722_0_82_foto_220415_20_50_44.jpg

663324_0_82_foto_220415_20_49_59.jpg

665113_0_82_foto_220415_20_49_54.jpg

459981_0_82_foto_220415_20_49_49.jpg

871157_0_82_foto_220415_20_49_38.jpg
 
Leuke bak hoor en ik heb de alg weleens erger gezien hoor. Ik zou hem zoveel mogelijk schoon houden en even geduld hebben tot hij echt goed is ingedraaid.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge John
      Terug
      Bovenaan