Wat is er nieuw

bruinalg in de buitenbak!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
De buitenbak waar de danio�s zitten is volledig bedekt met een bruine smurrie. Na wat googlen kom ik tot het besluit dat het waarschijnlijk bruinalg is. Bovendien ligt de laag ook op het oppervlak die ik wel met gemak kan verwijderen. Ik heb al eens wat water ververst maar misschien niet voldoende. De planten onder water hangen er ook vol van.
Wat kan ik doen?
 
Bruinalg zie je vaak bij de opstart omdat de bacteriecultuur niet op orde is.
Hoe lang draait je bak nu dan??
 
Ik dacht ook aan opstartalgen maar hij staat er al een maand en de danios hebben al afgezet. Het zit vol kleintjes.
 
Echt niemand die me kan zeggen hoe ik het best aanpak....
 
1 maand is nog niet echt lang.. Lijkt me toch echt opstartalg.
Heb je misschien een foto?

Kan je het silicaatgehalte van het kraanwater achterhalen van je gemeente?
 
Een maand is echt niet zolang hoor en vaak zie je het pas na enkele weken.
Daarnaast kun je het ook weken in je bak hebben. Dat ligt aan de balans van je bak/vijver. het zal vanzelf wel wegtrekken maar je moet er rekening mee houden dat het wel enkele weken kan aanhouden. Misschien kun je met silicaatverwijderaar de voeding wegnemen want silicaat is belangrijke voeding voor deze diatomen.
Ik heb destijds dit ook gebruikt en dat heeft prima gewerkt.Verder kan het geen kwaad hoor.
 
Ik heb er totaal geen idee van hoeveel slicaat er in het leidingwater zit.. Was enkel bang dat er onvoldoende zuurstof in de bak komt omdat er een dichte laag van dat bruin op het oppervlak ligt.
Ondertussen heb ik nu wat oppervlakte beweging ingebracht door een fonteintje op zonne energie, gaat zachtjes.
hier een foto:

892733chris10_0_82_imag0223.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan