Bruinalg? / Stikkende wortelen?

T

Tribbus88

Guest
Beste forumleden,
Ik heb vier jaar geleden een Juwel record 800 gehad met nauwelijks problemen wat betreft algen. Een enkele keer draadalg, maar dat duid er juist op dat de waterkwaliteit goed is.

Nu heb ik een half jaar een Juwel Rio 180. Afmetingen 101x41x50 cm (b x d x h). Heb er een mooie achterwand in geplaatst en een mooie setting met stenen (al zeg ik het zelf). Echt heb ik de laatste maanden ontzettend last van algen en sterfte van mijn Kegelvlekbarbelen.

De sterfte bleek echter door een zwemblaasinfectie te komen en wat niet te genezen was. Na een aantal dode vissen kreeg ik veel last van wat ik denk bruinalg. Ik heb gelezen dat dit niet gek is bij het opstarten van een bak. Echter zou dit na een tijdje weg gaan end at is tot nu toe niet het geval. Ik bleef elke week maar weer de bruine lag van mijn stenen, planten, achterwand en ruit halen.

Nu heb ik het idee dat mijn planten groei heel slecht is. En mijn vraag is of dat kan komen door het soort grind wat ik gebruik. Het is heel fijn, mijn corydora�s (die het wel overleefd hebben) vinden het super. Echter zou het kunnen dat dit grind mijn wortels afstikt en daardoor de planten te weinig zuurstof produceren.

Nu heb ik van de week is algeneters geprobeerd, maar die waren binnen enkele dagen helaas ook weer overleden. Dit terwijl ik de waterwaardes heb gecontroleerd en niets geks heb gezien. Zie hieronder. Wat gaat er fout?

Sinds het warme weer is de temperatuur wel regelmatig wat te hoog. 26 tot soms wel 28 a 29 graden. Ik wissel m�n water normaliter ��n keer in de twee weken. En dan 20%. En dan meestal met osmose water 50-50 met kraanwater. De lampen zijn 2 splinternieuwe t5 balken en branden 10 uur per dag met tussendoor 1 uur uit.

NO3 : 0 (mg/l)
NO2 : 0 (mg/l)
GH : 16od
KH : 7 od
pH : 7.4
Cl2 : 0 (mg/l)

814664tribbus88_0_85_aquariu.jpg

413967tribbus88_0_85_aquariu.jpg

837892tribbus88_0_85_aquariu.jpg
 
Is de alg makkelijk ervan af te wrijven?? het zit ook op de ramen en stenen zie ik en het doet me eerder aan roetalg denken. Een anubia moet niet in de bodem maar opgebonden omdat de wortelstok niet in de bodem mag en ik zou het andere plantje ook uit het potje halen dus.
Ik zelf denk aan roetalg maar zeker ben ik niet. Ik herken de alg ook niet moet ik zeggen maar als ik iets kan bedenken dan is het die alg dus.
Ik zou even afwachten wat andere leden ervan denken.

Hier kun je ook veel goede info over algen en voeding vinden:

http://www.aquascaping-blog.com/algen-bestrijden

Je bodem is op zich wel goed zo te zien.
 
Bedankt voor het snelle antwoord jessicapilon.

Het is er inderdaad makkelijk vanaf te krijgen. En het blijven dan soort velletjes. Goede inderdaad van het opbinden, ga ik direct doen. Dat het nog in het potje zit is omdat ik dus bang ben dat het grind mijn wortels stik, of kan dit niet?

Als ik naar foto's zoek over roetalg lijkt het er wel redelijk op. Bedankt voor de tips!
 
Het grind is niet het probleem hoor de planten kunnen daar in goed groeien .
Wat voor en hoeveel geef je plantenvoeding ?
 
Okey dat is fijn om te weten Johnny! Het is namelijk erg mooi zand.

Ik ga nu de test doen met aquarium water en koffie melk. Kijken of het grijze wolkjes ontstaan. Zo ja, dan is het roetalg en kan ik het met een Waterstofperoxide oplossing verhelpen.

Ik denk dat als het bruinalg zou zijn, dit al lang een keertje weg had moeten zijn.

Ik gaf een hele tijd geleden elke dag 2,5ml easycarbo.
 
No3 = 0,
Wat is je Po4?

Verander water eens naar 25 osmose,75 kraanwater.
Je heb geen nitraat in de bak.
 
Als ik het goed begrijp geef je geen plantenvoeding ?
Maar je heb wel nieuwe lampen die 10 uur aan staan
 
Hoi Bertus, ik zal dat is gaan proberen.
Helaas heb ik geen goede testkoffer en alleen (onnauwkeurige) teststaafjes. PO4 is daarmee ook niet te meten helaas dus ik weet niet hoeveel fosfaat er in m'n water zit.

De test met melk in water wijst nog niets uit, dus ik denk dat het nog steeds meer naar bruinalg nijgt.
 
@Johnny, nee alleen Easycarbo. Ik heb wel eventueel profito van easylife. Wellicht dat eens gaan gebruiken na een waterwissel? Of bevorder ik hiermee juist de algengroei?

Lampen zijn idd nieuw en branden 10 uur per dag.
 
Van alleen Easycarbo kunnen je planten niet leven , ze hebben ook andere voedingstoffen nodig.
Je moet je planten Bijvoorbeeld Profito geven dat is de voeding wat ze nodig hebben .
Doordat je planten geen goede voeding krijgen en dus niet goed groeien krijg je juist alg
Per week 15 ml profito en bij meer planten profito verhogen
En Fosfaat en nitraat is ook belangrijk voor je planten , dat zit niet in profito moet je extra toevoegen
 
Ah okey, dat is duidelijk Johnny. Dankjewel.
Het is dat ik in mijn Rekord 800 nooit extra voeding gebruikte en die bak draaide als een trein. Daarom ben ik altijd voorzichtig geweest met extra voedingsstoffen. Maar ik zal het eens een langere tijd blijven doen en dan maar blijven poetsen.
 
Lees mij andere bericht even terug
Ik heb nog wat aangevuld
 
Top Johnny bedankt voor je tips. Ik ga het eens consistent bijhouden.
 
Gelet op de kleur dan denk ik niet aan bruinalg. Dat is vaak meer roodbruin.
 
hmm okey, dus toch meer de kant op van roetalg? Ik heb de test gedaan met melk maar werkte niet. Ik ga straks een test doen met een plant en waterstofperoxide in een losse emmer. Als dat effect heeft ga ik dat heel voorzichtig toepassen. Ik heb enkel corydora sterbai in de bak zitten. Met een hele dunne oplossing moet dat wel kunnen denk ik?
 
Terug
Bovenaan