Wat is er nieuw

Bruinalg/synedra?

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Mijn Lido 200 draait nu bijna 7 maanden, maar ik blijf helaas toch last hebben van hardnekkige algen, het lijkt mij een soort bruinalg te zijn.
De beplanting bestaat uit anubias, bolbitis heudelotii, aponogeton longiplumulosus en Pistia Stratiotes. Foto's van het aquarium zijn te vinden In dit topic.
Er zitten 2 kogelvissen in ( T. schoutedeni) en 28 Ladigesia roloffi.

Alg 1.jpg

Foto van de algen, mogelijk synedra? Het groeit op het hout, de planten en zelfs de filter in- en uitlaten.
Daarnaast zit er ook wat van de gebruikelijke variant van bruinalg in het aquarium, al is dat geminderd.

Filtratie: JBL E1502 en Eheim 2213, waarop een eheim reeflex uv500 staat. Er zit in beide samen pakweg 4l substrat pro en 2l 15mm siporax.
Daarnaast zit er in de jbl ook nog 250ml purigen, co2 via cerges reactor en er zit in het aquarium ook een söchting oxydator A.

Verlichting: helialux spectrum 32watt, 3500lumen volgens het internet.
Bouwt op van 7u tot 14uur en brand dan tot 17 uur (wit 45%, rood 40%, groen 15%, blauw 5%), daarna bouwt het weer af tot 21uur.
Op zich is dat best lang, maar de lichtsterkte is verschillende uren daarvan verwaarloosbaar.

Dagelijks voeg ik de volgende bemesting toe: 3ml profito, no3: +1.4ppm, po4: +0.05ppm, k: +0.9ppm, mg: +0.1ppm.
Ik ververs wekelijks ongeveer 1/3de, 7 dagen na de vorige waterwissel zijn de waterwaarden als volgt:
nh3/4: 0, no2: 0, No3: 5, Po4: 0.5, k: +15, Ph: 6.77, kh: 3.5, gh: 6, mg: 7, Sio2: 0.4

Die waarden zijn weliswaar relatief laag maar ik heb lang op hogere waarden gedraaid (no3: 15, po4:1.5) met hetzelfde probleem.
Easy carbo, bestrijd het wel maar de alg blijft niet weg, meer co2 lijkt me geen optie vanwege de kogels.

Na 7 maanden lijkt het me toch geen opstart fenomeen meer maar ik weet niet goed wat ik verder nog kan doen.
Bemesting lijkt mij dus niet van invloed te zijn, co2 verhogen vind ik geen optie vanwege de kogels.
Meetbare vervuiling is er niet en ik kan me moeilijk voorstellen dat met al de biomedia, oxidator en purigen daar het probleem zit?
Tenzij het voeren van de kogels zorgt voor kleine onmeetbare piekjes, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten voorkomen.

Iemand opinies of suggesties hoe deze algen aan te pakken?
 
Ik ben niet zo thuis in waterwaarden en verhoudingen in plantenvoeding, maar ik heb het idee dat jij voornamelijk langzaam groeiende planten hebt. Wellicht dat een wat sneller groeiende plant al voor wat meer balans zorgt.
 
Ik ben niet zo thuis in waterwaarden en verhoudingen in plantenvoeding, maar ik heb het idee dat jij voornamelijk langzaam groeiende planten hebt. Wellicht dat een wat sneller groeiende plant al voor wat meer balans zorgt.
Dat klopt wel hoor, omdat ik de beplanting afrikaans en weinig eisend wilde houden kom je al snel uit bij anubias en bolbitis.
De Pistia (drijfplant) is wel een snelgroeier. Daarnaast zit er ook een bosje waterpest in, dat was ik nog vergeten te vermelden.
 
Bruinalg is een bacterie en een slijmerig laagje zeg maar. Wat ik op de foto zie is geen bruinalg/Synedra.
 
Bruinalg is een bacterie en een slijmerig laagje zeg maar. Wat ik op de foto zie is geen bruinalg/Synedra.
Er zit ook de standaard bruinalg in hoor, al is die aan het verminderen.
Deze korte bruine haartjes voelen het zelfde, je wrijft ze er ook zo van af, net zoals reguliere bruinalg. Vandaar dat ik dacht dat het bruinalg was, maar ik heb deze variant ook nog nooit gezien.

Wat zou het dan wel kunnen zijn?
 
Goede vraag en Synedra is meer een bruinige alg die op draadalg lijkt.
 
Goede vraag en Synedra is meer een bruinige alg die op draadalg lijkt.
Op foto's ziet Synedra er inderdaad zo uit, ik dacht dat dit misschien een korte variant was.
Maar in al de jaren dat ik aquaria heb, heb ik deze alg nog niet gehad, het is geen reguliere draad-, penseel- of baardalg. Staghorn heb ik in het begin gehad, maar dat is anders en ondertussen ook volledig weg.

Ik heb gisteren met het verversen weer zo veel mogelijk algen weg gewreven, en ga opnieuw starten met Easy Carbo.

Maar dan blijft de vraag hoe pak ik het op lange termijn aan, meer of minder licht? Bemesting aanpassen?
 
Er zijn inderdaad erg veel algen en ook van de diatomen heb je duizenden soorten dus ja ik ken deze niet maar dat zegt niks.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan