Bruinalg

M

MarkJ

Guest
Wegens overstap naar een heel ander bestand, de hele inrichting veranderd en dus ook een 100% waterwissel
Maar het vreemde is na 24uur is de halve achterwand vol met bruinalg, nu is dat normaal als je een aquarium start maar ik heb een goed draaiend filter met voldoende bio materiaal laten draaien om de bacterien in leven te houden ook zit er geen vis in dus 0 belasting
 
Geduld is het probleem niet, toch geen tijd om vissen te halen komende week
Maar het is meer dat ik niet snap waar het vandaan komt, 100% waterwissel heb ik weleens vaker gedaan
Het filter draait een maand of 8 met voldoende materiaal, wat tot een week terug flink belast was door hoeveelheid/grote vis
De bodem is hetzelfde gebleven (zand) dus alle vis planten hout eruit, vers water en veel steen erin is alles
 
Bruinalg wil ook nog wel eens tevoorschijn komen wanneer je bak eigenlijk een tijdje min of meer verwaarloosd hebt. Met die herinrichting ben je toch wat aan het woelen in de bodem en misschien had je ook wel wat rotte bladeren en/of slechte planten in je bak. Wat je kan doen: Probeer zoveel mogelijk alg weg te wrijven. Zorg dat alles goed schoon is en denk ook even aan je filter! Een waterverversing, niet te weinig, kan ook helpen. Zorg ook voor voldoende bemesting van je plantjes. Ze kunnen ook aangetast zijn.
 
Bruinalg is vaak een kwestie van teveel organische belasting dus de bacteriecultuur is denk ik niet voldoende op orde in deze verse bak.
 
Heb juist altijd een hele schone bak, vanwege vervuilende vissen zuig ik meerdere malen per week de bodem af
Het filterzand zakt geen vuil in en was ook nog schoon bij omwoelen, het is nu een bak vol rots/malawi inrichting dus rottende plantresten zijn er ook niet
In welk opzicht moet ik aan het filter denken? deze is bij het her inrichten wel open geweest maar is nooit echt vuil van binnen er zit een voorfilter op die alles buiten het biologisch materiaal houdt
Nou kan bruinalg ook later nog vaker terugkomen straks met vissen, dat zie je vaker bij plantloze bakken
Maar ik was meer benieuwd waar het in dit geval aan ligt
 
Bruinalg is vaak een kwestie van teveel organische belasting dus de bacteriecultuur is denk ik niet voldoende op orde in deze verse bak.
Dat was mijn punt juist, het is een goed ingedraaid filter wat tot vorige week zwaar belast werd door grote vervuilende:)
 
De bodem is hetzelfde gebleven (zand) dus alle vis planten hout eruit,

Dit zal denk ik wel de nodige stoffen in het water hebben gebracht en dat kan dan wellicht (mede) de oorzaak zijn.
 
Dat kan, maar de planten bestonden uit javavaren en anubias wat op hout zat veel kan er dus niet uit de bodem komen
En van max belasting met vis naar 0...
Maargoed blijft gissen, de groene alg begint nu zichtbaar te groeien na een paar dagen veel licht, dat zal ook de bruinalg wel verdrijven als het goed aanslaat?
 
Dat was mijn punt juist, het is een goed ingedraaid filter wat tot vorige week zwaar belast werd door grote vervuilende:)
Dat was dus precies wat ik omschreef even afgezien van de oorzaak. Eerder is er een vervuiling geweest er is in de bodem gewerkt etc. Dus daarmee lijkt je vraag wel beantwoord?
 
Er is in de bodem gewerkt ja, maar zoals ik zei zat er niks in de bodem met andere woorden brandschoon, niet zoals in echt beplante aquariums ziet dat er zwarte drap onder zit komt nog bij dat er vooral gravende en zandfilterende cichliden in zaten, die zandbodem was spik en span
Zelfs als ze druk aan het graven waren en dat deden ze bijna de hele dag was het water helder

De vissen waren wel vervuilend maar daar is het filter op ingesteld, daarom blijft het me nog steeds verbazen
als er ook maar iets van vervuiling nu inzit wat eigenlijk onmogelijk is, staat er een ruim ingedraaid filter op te draaien
 
Terug
Bovenaan