Wat is er nieuw

Bruine aanslag

Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Leeftijd
64
Ik heb (nog steeds). Of erg snel na het achionmaken van het hout er weer bruine aanslag op. Aquarium draait al langere tijd dus of het nou bruinalg is. Zou het silicaat/kiezelwieren kunnen zijn? Heb helaas geen Sio2 test in huis.
0F30D59E-EB36-4392-B018-B5358396F6E8.jpeg
6304BCFF-541F-4840-B9D2-A8AC8136AF13.jpeg
41601D12-214B-4628-B06B-3E0B27E6DC1C.jpeg

Aanvulling. Het valt wel op dat er momenteel meer kalk in het water zit hier lijkt het wel. Te zien aan de aanslag in de waterkoker. Moeten hem vaker ontkalken dan eerder

Bruinalg zijn kiezelwieren oftewel diatomen en die zie je vaak bij veel organische belasting. Je hebt de Manen nog niet zo heel lang dus wellicht is die belasting nu toch net even te veel voor de bacteriecultuur.
Silicaten zijn in mijn beleving niet de oorzaak van het ontstaan al is het wel zo dat ze silicaten en fosfaat gebruiken als voeding.

Ik vind het wel mooi staan, eigenlijk.
Maar als het inhoudt dat er iets niet goed is is het opeens wat minder mooi, natuurlijk.

Wat voor verlichting heb je en hoe lang staat deze aan?

Wat voor verlichting heb je en hoe lang staat deze aan?
Volgens de link een Aquatlantis Fusion 150 met Led verlichting.
en volgens onderstaand schema verlicht.
8FB007D7-1C92-4829-97C6-81D880D627A1.jpeg

Dat is denk ik niet de oorzaak Albert. Ik heb ook de standaard LED bij de Fusion en dat brand maar op zo n 60-65% en dat geeft geen problemen bij een verlichtingsduur van zo n 9-10 uur. Je bak is nog vrij jong zeg maar en ik zoek het meer in de organische belasting.

Dat is denk ik niet de oorzaak Albert. Ik heb ook de standaard LED bij de Fusion en dat brand maar op zo n 60-65% en dat geeft geen problemen bij een verlichtingsduur van zo n 9-10 uur. Je bak is nog vrij jong zeg maar en ik zoek het meer in de organische belasting.
Nee, dat geloof ik ook niet van t licht... de bak jong? Hij draait met deze inrichting en planten al sinds juni weer dus na 3 mnd moet het toch eens lukken... maar goed, ik heb nog ff geduld...wel nodig bij aquahouden weet ik inmiddels.

Ja dat is zo Albert maar de Manen heb je er vrij recent bij en die geven veel extra belasting waardoor de bacteriecultuur zich weer moet aanpassen. Mijn bak draaide zo n 12 wk tot ik de jonge Manen kreeg en toen heb ik er ook wat last van gehad dus ik denk dat met geduld het wel goed komt.
Wees blij dat je nog een gevuld potje hebt staan 😉

Ja dat is zo Albert maar de Manen heb je er vrij recent bij en die geven veel extra belasting waardoor de bacteriecultuur zich weer moet aanpassen. Mijn bak draaide zo n 12 wk tot ik de jonge Manen kreeg en toen heb ik er ook wat last van gehad dus ik denk dat met geduld het wel goed komt.
Wees blij dat je nog een gevuld potje hebt staan 😉
Ik blijf lekker water wisselen. tot ik en de vissen een ons wegen.

Bruinalg zijn kiezelwieren oftewel diatomen en die zie je vaak bij veel organische belasting. Je hebt de Manen nog niet zo heel lang dus wellicht is die belasting nu toch net even te veel voor de bacteriecultuur.
Silicaten zijn in mijn beleving niet de oorzaak van het ontstaan al is het wel zo dat ze silicaten en fosfaat gebruiken als voeding.
Heb gisteren in Ede toch maar een Silicaattest gekocht en zojuist getest. En het silicaatgehalye is dus wel erg/veel te hoog. Toch maat Silicaatverwijderaar in filter en meer Osmosewater gebruiken met verversen
A1B861E0-55EB-4922-8A86-A6081E36B7B4.jpeg

Misschien mis je wel een L nr.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan