Wat is er nieuw

bruine aanslag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smooty
  • Startdatum Startdatum
S

smooty

Guest
Hallo,
Ik heb last van bruine aanslag aan de achterkant van mijn aquarium maar ook op mijn hout,rotsen en planten. Ik verkocht enkele aquarium planten en de personen die er achter kwamen zeiden dat dit kwam door te weinig verlichting. Klopt dit?
Mijn aquarium is 1,50cm, er hangt 1 tl lamp boven het aquarium van 120cm met een wattage van 36.
Ik heb enkele javavaren, crypto's,vallisneria en bacopa in mijn aquarium. Bacopa heeft normaal veel licht nodig en ze doen het heel goed in mijn aquarium. Ik geef 1x per week profito en ferro en om de 2-3 dagen co2. Qua voeding aan mijn vissen is dit ook miniem. ik slaag zelf soms een dag voeding over.
Als het klopt dat ik te weinig licht heb welke lampen passen dan beter?
 
Nou toevallig is deze vraag gister in een ander topic aan de orde gekomen.
Het blijkt eigenlijk een kwestie te zijn dat je niet voldoende goede bacterien in je bak hebt die voor de verwerking zorgen.
Silicaat blijkt niet de oorzaak van bruinalg ook wel opstartalg genoemd.
Hoelang draait je bak en wat zijn je waterwaarden??
Heb je groot onderhoud aan de bodem of je filter gepleegd??
 
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1587633

Dit is het topic die ik bedoel en hier wordt ook gesproken over de bruine alg.
Ik heb overigens boven mijn 60cm met 15W dus 0,25W/L hangen en nog veel drijvers ook. Toch geen alg dus ook het licht zal niet de oorzaak zijn denk ik.
Je hebt ook veel planten die niet veel licht nodig hebben. Hoeveel liter is je bak?
 
Mijn bak draait al 2 jaar. Maar enkele maanden geleden heb ik hem wel veranderd van amazone biotoop naar een sluier bak. De bodem is hetzelfde gebleven enkel wat gekuist. In het aquarium zit ongeveer 375 liter. Aan mijn filter ben ik al een tijdje niet aan geweest. De waterwaarden laat ik testen in een lfs. Ik was dit volgende week van plan. Ik ververs mijn water om de 2 weken 50% - 70% omdat sluiers nogal vervuilen.
Hoe kom ik dan aan goede bacteri�n? Zijn er enkele vissen die dit een beetje onderhouden door ervan te eten?
 
In het andere topic ging het ook om sluiers dacht ik. Wat de oorzaak is behalve die ik heb genoemd zou ik niet weten.
Wellicht dat een ander een idee heeft hierbij.
De goede bacterien die voor de verwerking zorgen zitten in je filter en bodem. Maar als je niks hebt gedaan verder dan zou dat goed moeten zijn.
 
Misschien dat er andere leden een idee hebben waarom de TS wel de bruine alg heeft terwijl de bak al goed is ingedraaid???
Ik ben namelijk ook wel benieuwd.
 
Bruinalg (kiezelwieren) lust nitraat. Is het silicaat-gehalte (sio2) ook nog eens redelijk hoog (vul je aan met vers kraanwater), dan is het dweilen met de kraan open.
Je zou een nitraatspons en/of sio2-spons in je filter kunnen plaatsen.
 
In het topic dat ik heb aangehaald staat dat het weinig met silicaten te maken heeft aar met het feit dat er te weinig goede bacteri�n zijn die voor de verwerking zorgen.
Algen hebben maar een minimale hoeveelheid voeding nodig dus bij een heel klein beetje voeding hebben die al genoeg. Planten hebben veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer voeding nodig.
Ik heb ook altijd gedacht dat veel silicaten dit veroorzaakten maar dat was een foute gedachte.
Lees anders maar eens het topic dat ik gister hier als link heb gepost 😉.

Ik heb ook altijd gedacht dat het met veel silicaten te maken had hoor 😉 .
 
Mag ik dan regenwater bij vullen in mijn aquarium?
 
Alles mag van mij maar pas op voor "vervuild" water met uitlaatgassen en metalen wat erin kan zitten en vuil van bv een dak. Zou het heel goed filteren en liefst met turf ook nog.
Ik zou liever osmose gaan gebruiken.
 
Kiezelwieren bestaan uit een soort van skelet. Om dat te kunnen "bouwen", hebben ze sio2 nodig.
Laat dat nu net in o.a hard water zitten waardoor ze zich snel kunnen vermeerderen.

Is er een bron/link waarin wordt aangetoond dat het niets met sio2-gehalte te maken heeft? Ben benieuwd namelijk...

Maar goed, dat gaat dan wel offtopic.
 
MelvinB zei:
Kiezelwieren bestaan uit een soort van skelet. Om dat te kunnen "bouwen", hebben ze sio2 nodig.
Laat dat nu net in o.a hard water zitten waardoor ze zich snel kunnen vermeerderen.

Is er een bron/link waarin wordt aangetoond dat het niets met sio2-gehalte te maken heeft? Ben benieuwd namelijk...

Maar goed, dat gaat dan wel offtopic.

Ik heb het van een ander lid en zal de vraag doorspelen voor je hoor.
 
jessicapilon zei:
Alles mag van mij maar pas op voor "vervuild" water met uitlaatgassen en metalen wat erin kan zitten en vuil van bv een dak. Zou het heel goed filteren en liefst met turf ook nog.
Ik zou liever osmose gaan gebruiken.
Filteren met kool bedoel je, veronderstel ik?

~ Ivo
 
Haha ja dat hebben jullie goed opgemerkt. Ben bang dat turf niet veel eruit zal filteren 😉 .
Bedankt voor de oplettendheid.
 
Aangezien de OP ook weinig licht boven zijn bak heeft hangen;

Ik ben wel benieuwd waarom deze 'alg' ook in verband wordt gebracht met slechte/lage verlichting.
Heeft iemand hier een verklaring/theorie voor?
 
Wij hebben hier wel veel kalk in het water dus misschien dat dit er ook wat mee te maken heeft.

Kan ik soms regenwater uit de kraan nemen en dit laten testen in lfs? Als dit dan goed is moet dit dan nog gefilter worden?
 
MelvinB zei:
Kiezelwieren bestaan uit een soort van skelet. Om dat te kunnen "bouwen", hebben ze sio2 nodig.
Laat dat nu net in o.a hard water zitten waardoor ze zich snel kunnen vermeerderen.

Buiten H4SiO4 hebben ze ook N en P nodig.
Maar het wil niet zeggen dat de aanwezigheid van deze 3 ervoor gaat zorgen dat er een uitbraak komt, want dan zou iedereen er constant mee te maken hebben. Als het voedsel er is gaan ze, eens ze hun cyclus beginnen, er wel gebruik van kunnen maken. En dan gaat meer voeding wel voor meer algen zorgen natuurlijk. Maar als de omstandigheden in het aquarium dan terug beter worden, gaan ze ook wegblijven ondanks er dezelfde hoeveelheid voedsel is. Het feit dat er dus voedsel aanwezig is, is dus niet de oorzaak van de algengroei. Je kan zelf RO water met mineralen gebruiken, zoals garnalenhouders wel eens doen, en nog ga je diatomen krijgen.
Waarom krijg je ze dan wel?
Het heeft meestal met het "evenwicht" (wat dat ook moge betekenen) in het aquarium te maken. En specifieker met het verwerken van afvalstoffen, waar bacteri�n mee een rol in spelen.
Daarom dat het in een opstartend aquarium bijna een standaard alg is, en is geduld het beste middel. Als je het erna nog krijgt is dat een teken dat er iets niet goed loopt, en moet je naar een oorzaak gaan zoeken.
Als ik mijn bodem eens per jaar schoonmaak, krijg ik erna ook altijd diatomen. Terwijl het aantal voedingsstoffen exact hetzelfde was als heel de periode ervoor, en er geen diatomen waren.
 
Wellicht kan men zich nog herinneren dat de Xhose (nieuw soort tuinslang die giftige stoffen in mijn bak afgaf) veel had kapot gemaakt in mijn bak en zo ook veel bacteri�n.
Daarna had ik ook last van de bruine opstartalg al was het erg minimaal maar het geeft al aan zoals Backplay zegt dat het met de bacteri�n heeft te aken.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan