Wat is er nieuw

Bruine alg, draadalg en blauwalg

Youri076

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2020
Berichten
48
Leeftijd
27
Hallo allemaal,

Twee weken terug hebben wij onze nieuwe Aquatlantis Volga 450 binnengekregen.
Deze hebben we helemaal opnieuw ingericht met hout en planten. Ook de bodem is nieuw.

Het filter en de vissen zijn diezelfde avond gelijk overgezet vanuit onze oude bak. Ook is er ongeveer 150 liter water mee verhuisd.

De eerste 3 dagen gingen goed, maar daarna onstond al snel behoorlijk wat bruinalg, waarvan we weten dat dat vaker voorkomt bij een nieuw ingerichte bak. Nu zit ook alles onder de draadalg en begint er her en der blauwalg de kop op te steken.

In tussen al 3 keer alles met de hand schoongemaakt, afgeheveld en water gewisseld.
We gebruiken All in one plantenvoeding en co2 1bps. De planten beginnen wel wat uit te lopen, maar de alg grijpt razendsnel om zich heen.
20210801_192310.jpg

20210801_192329.jpg
20210801_192306.jpg
20210801_192325.jpg
 
Laatst bewerkt:
De bak is niet rustig ingedraaid en je hebt gelijk de bewoners toegevoegd begrijp ik en dat geeft teveel belasting. 1 bel co2 per seconde lijkt me heel erg weinig. Kun je de waterwaarden posten en heb je ook een co2 continutest en welke kleur heeft deze?
 
Heb je wel een lichtcontroller op de dubbele Easyleds aangesloten? Ik heb zelf ook een Volga450 met LuminusController, maar zonder lichtcontroller zijn de lampen echt veeeeeeelste fel naar mijn idee! Kan je een hele garage mee verlichten.
En heb je een ingedraaid filter eraan hangen aangezien je gelijk vissen heb toegevoegd zonder indraaien?
 

De bak is niet rustig ingedraaid en je hebt gelijk de bewoners toegevoegd begrijp ik en dat geeft teveel belasting. 1 bel co2 per seconde lijkt me heel erg weinig. Kun je de waterwaarden posten en heb je ook een co2 continutest en welke kleur heeft deze?
Ik heb er van het weekend een aantal gemeten met druppentest.
Nitriet en ammonia 0,0
Nitraat 10mg/l
Ph 7,5
Kh 6

Ik werk pas met co2 sinds we deze bak hebben staan. Daarom ben ik nog aan het opbouwen met het aantal bellen per seconden. De continutest zit nu tussen blauw en groen in lijkt het.
Heb je wel een lichtcontroller op de dubbele Easyleds aangesloten? Ik heb zelf ook een Volga450 met LuminusController, maar zonder lichtcontroller zijn de lampen echt veeeeeeelste fel naar mijn idee! Kan je een hele garage mee verlichten.
En heb je een ingedraaid filter eraan hangen aangezien je gelijk vissen heb toegevoegd zonder indraaien?
Nee die lichtcontroller hebben we nog niet, maar we zijn ons er wel van bewust dat de 2 balken te fel zijn. Wat we nu al de hele tijd gedaan hebben is maar steeds 1 van de 2 balken aan te zetten en dan iedere dag wisselen tussen de voorste en achterste.
Het filter kwam samen met de vissen over van ons oude aquarium, wat al een jaar stond.
Het filter is schoongemaakt bij het verhuizen dus de doorstroming is zoals het hoort.

We hebben nu voor het zekerste heel de bak verduisterd met vuilniszakken. Met name over de blauwalg maakten we ons zorgen aangezien die overal begon op te duiken.
 
Na de totale verduistering en de klappen die met name ook planten zullen krijgen:
De bak is ongetwijfeld nog zeer onstabiel. Zo als ik nu zie is er hoe dan ook een duidelijk CO2 tekort. ( 5 á 6 mg/l waar in elk geval zo rond de 23 mg/l verwacht mag worden) Dat zal echter niet de begin problemen veroorzaakt hebben. Ik zou voor nu een aantal flinke bossen snel groeiers in de bak zetten. Je huidige planten bestand zal zeker tikken krijgen, het is dus zaak om voor goede én juiste bemesting zorg te dragen om dit komende probleem zo klein mogelijk te houden. Een gezond plantenbestand kan je helpen om de bak stabiel te krijgen. Je gebruikt alleen bemesting via de waterkolom? Zorg ook voor bodemvoeding, kleibolletjes bijvoorbeeld gemixt met lateriet kan je goed helpen. (Aquariumbemesting.nl) Dan moet de bak schoongehouden worden. Overal waar je kan. Dus ook glas, decoraties maar ook te bodem. (Zonder teveel woelen in die bodem!) Zeker blauwalg MOET zodra je het eventueel weer ziet verwijderd worden. Reinigen is voorlopig een elke dag klus! Hou waterwaarden goed in de gaten. Het kan nodig zijn om vaker water te verversen afhankelijk ook weer van de status en mogelijk van waterwaarden.
 
Begrijp ik het goed dat de bak 2 weken draait met een nieuwe bodem en een schoongemaakt filter? Dan vindt ik het wel opvallend dat je geen nh3/4 of no2 meet na 2 weken. Misschien is dit net achter de rug.
 
@benvo Ik gebruik ook bodembemesting van plantenvoeding bij de Echinodorus en Cryptos.
Het schoonmaken van glas, bodem en planten deden we al om de dag, buiten de waterwissels om. Zodra we de vuilniszakken verwijderd hebben zullen we dit iedere dag gaan bij houden. Ook zal ik de co2 omhoog schroeven.
Welke snelgroeiers raad je aan en hoeveel?

@jessicapilon
Ik heb enkel één schuimlaag vervangen, de rest in aquawater wat heen en weer geschud om het grove vuil eraf te kruigen. Meerdere malen op nitriet gemeten maar bleef altijd mooi op 0 gelukkig. Ook geen afwijkend gedrag van de vissen gezien.
 
Ok maar ja blauwalg zie je toch doorgaans in bakken met teveel belasting en waar dus de bacteriecultuur nog niet op orde is. Dat past goed bij een nieuwe bodem en een licht gereinigde filter zou ik denken maar het kan ook een combi van factoren zijn.
 
@benvo Ik gebruik ook bodembemesting van plantenvoeding bij de Echinodorus en Cryptos.
Het schoonmaken van glas, bodem en planten deden we al om de dag, buiten de waterwissels om. Zodra we de vuilniszakken verwijderd hebben zullen we dit iedere dag gaan bij houden. Ook zal ik de co2 omhoog schroeven.
Welke snelgroeiers raad je aan en hoeveel?

@jessicapilon
Ik heb enkel één schuimlaag vervangen, de rest in aquawater wat heen en weer geschud om het grove vuil eraf te kruigen. Meerdere malen op nitriet gemeten maar bleef altijd mooi op 0 gelukkig. Ook geen afwijkend gedrag van de vissen gezien.
https://planted-box.com/snelgroeiende-aquariumplanten/
Hier zie wat prima voorbeelden van snelgroeiers. Voeg er zoveel mogelijk bij wat kan in je bakje. Egeria densa is een goeie! Daarentegen zou ik de Vallisneria niet direct bijvoegen. Het kan namelijk dat deze plant juist wat tijd vraagt om tot groei te komen. En tijd ben je nu net even nodig. Bovendien houdt ze ze van wat harder meer alkalisch water. Hou er rekening mee dat zodra er snelgroeiers staan er ook meer voeding gevraagd kan worden. De CO2 hoef je niet langzaam op te schroeven! Zorg er gewoon voor dat je droptester/continutest op groen/geel staat! In de praktijk komt dit neer op zo'n 23 mg/l.
 
Oke, dan ga ik daarmee aan de slag. Vallisneria giganthea stond er vanaf het begin al in en dat is gek genoeg de enige die al volop uitloopt, maar dat lijkt me dan alleen maar positief.

Bedankt tot dusver benvo en jessicapilon, ik zal hier weer verslag uitbrengen zodra de vuilniszakken weggehaald zijn.
 
Blauwalg is vaak een rotalg en daar moet je vaak een lange adem voor hebben. Ik hoop dat het verduisteren helpt en mocht er nog wat zitten dan zo mogelijk dagelijks afhevelen en wat extra verversen.
Succes.
 
Gisteravond hebben we alle zakken weggehaald en het resultaat viel ons niet tegen.
De planten leken weinig geleden te hebben, integendeel. Vooral de Vallisneria is flink omhoog geschoten bijna tot aan het wateroppervlak.

Er zaten nog wel kleine puntjes blauwalg, maar het meeste was al weg. Wat er nog zat hebben we daarna zelf weggezogen.
We hebben alle overige alg van het hout, planten en deco weggehaald en vervolgens een 50% waterwissel gedaan.

Waterwaardes voor de wissel:
NO3 0mg/l
NH3 0mg/l
PO4 0mg/l
pH 7,0
KH 6
GH 7

Direct na de wissel de hoogste doserinh aio toegevoed en de co2 toevoer verhoogd. De continutester staat nu op groen.

voor:
20210731_161915.jpg


na
20210804_213756.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan