Wat is er nieuw

Bruine alg, hoe erg is het?

Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
86
Leeftijd
21
Hi!

Ik heb sinds vandaag wat kleine visjes in mijn aquarium. Zwemmen goed, aten goed, gaat prima so far. Echter is er een klein beetje bruin alg op mijn plant. Voor de rest is 't water helder, heb ik 'm gister nog schoongemaakt/water ververst en de ramen schoongemaakt. De bruine alg heb ik niet gezien. Kan het kwaad als ik mijn volgende schoonmaakbeurt de alg weghaal (vrijdag over 6d)? Zo niet, is het niet erg voor de vissen om gelijk met een hand de alg te verwijderen nu ze nog een beetje aan 't wennen zijn?
 
Bruinalg kan verder geen kwaad en dat zie je vaak bij nieuwe bakken. Dus je kan prima even wachten om dit weg te halen en normaliter trekt het ook wel weg als alles in balans is.
 
Bedankt! Tot nu toe is het nog niet zo erg, maar wil 't wel gelijk goed doen voor de eerste keer. Mocht je tips hebben is alles welkom.
 
Belangrijkste tip: wachten met vissen toevoegen tot d ebak 4 weken is ingedraaid
tweede tip: handen af van het filter, hoe viezer hoe beter de balans in de bak
derde tip: alle waterverbeteraarmiddeltjes die winkels graag promoten: niet kopen want het water in NL is het schoonste van de hele eu en chloor zit al jarenlang niet meer in het water
vierde tip: niet alles geloven wat op internet en youtube staat, beter eerst even op dit forum checken alvorens iets aan te schaffen
 
Als je nog bruinalg hebt en er al vis in hebt; hoe lang draait je bak?
Nu zo'n drie weken, volgens het personeel in de winkel waar ik het kocht kon het nu en waren de waterwaardes goed (laten testen daar).
 
Ja die hebben dan weinig verstand ervan want een bak moet je minimaal 4 wk laten indraaien. Hou wel de no2 in de gaten als je vissen hebt.
 
Ja die hebben dan weinig verstand ervan want een bak moet je minimaal 4 wk laten indraaien. Hou wel de no2 in de gaten als je vissen hebt.
Oh oké, over zo'n vier maanden komt er nog een aquarium met een grotere inhoud. Zal de tips dan zeker toepassen. Zal voor nu de vissen goed in de gaten houden.
 
vissen weinig voeren voor een nog een 2tal weken.
 
Nu zo'n drie weken, volgens het personeel in de winkel waar ik het kocht kon het nu en waren de waterwaardes goed (laten testen daar).
Da's een momentopname. Nitrietpiek volgt meestal op ammoniakpiek, zo rond de 3e week. Dus je kan nog pech hebben. Zou een paar extra waterwissels doen deze week, zeg iedere 2 dagen 50% voor de zekerheid.
 
Da's een momentopname. Nitrietpiek volgt meestal op ammoniakpiek, zo rond de 3e week. Dus je kan nog pech hebben. Zou een paar extra waterwissels doen deze week, zeg iedere 2 dagen 50% voor de zekerheid.
Kan dat geen kwaad om water te verversen om de dag? Misschien dom van mijn kant om zo klakkeloos te luisteren naar een verkoper, maar wil liever wel dat de vissen blijven leven.
 
Vissen blijven juist in leven als je (mogelijk) afvalstoffen eruit haalt, en zeker als je nitriet en ammoniak eruit haalt want die twee zijn giftig.
Top, zojuist de helft van de inhoud ververst. Over twee dagen weer (wellicht wat minder), en dan hopen dat 't goed gaat komen.
 
Misschien dom van mijn kant om zo klakkeloos te luisteren naar een verkoper
Je bent niet de eerste die dit overkomt en zeer zeker niet de laatste, goed dat je je hebt aangemeld hier, dan komt het vast goed.
Water verversen kan je gerust iedere dag doen, de goede bacteien ontwikkelen zich in bodem en filter, let wel een beetje op de temperatuur tijdens het verversen.
 
Kan iemand mij ook duidelijk uitleggen hoe ik de alg moet verwijderen? Het zit soms op de planten of op een stuk hout (decoratie). Als ik 't met mijn hand weghaal stroomt 't door de hele bak heen. Vaak doe ik 't ook met een pincet. Zijn er betere manieren om 't te doen en hoe ik het kan voorkomen?
 
Kan iemand mij ook duidelijk uitleggen hoe ik de alg moet verwijderen? Het zit soms op de planten of op een stuk hout (decoratie). Als ik 't met mijn hand weghaal stroomt 't door de hele bak heen. Vaak doe ik 't ook met een pincet. Zijn er betere manieren om 't te doen en hoe ik het kan voorkomen?
Gaat het nog steeds om bruinalg?
Dat zal wanneer de bak een paar weken stabiel draait vanaf moeten verdwijnen. Duurde bij mij zo'n 8 weken 🙂
 
Gaat het nog steeds om bruinalg?
Dat zal wanneer de bak een paar weken stabiel draait vanaf moeten verdwijnen. Duurde bij mij zo'n 8 weken 🙂
Ja klopt, af en toe haal ik 't weg maar er blijft wel een klein beetje zitten.
 
Kan iemand mij ook duidelijk uitleggen hoe ik de alg moet verwijderen? Het zit soms op de planten of op een stuk hout (decoratie). Als ik 't met mijn hand weghaal stroomt 't door de hele bak heen. Vaak doe ik 't ook met een pincet. Zijn er betere manieren om 't te doen en hoe ik het kan voorkomen?
Bruinalg met een pincet weghalen kan moeilijk denk ik want het is een vettig laagje.
 
Bruinalg met een pincet weghalen kan moeilijk denk ik want het is een vettig laagje.
Meestal op de bovenste bladeren die bijna aan de oppervlakte zitten is een sliert als 't lang wordt, dan haal ik 't met een pincet weg. Nu gaat 't echter ook op de decoratie zitten, maar als ik 't weghaal gaat 't door de hele bak heen.
 
Meestal op de bovenste bladeren die bijna aan de oppervlakte zitten is een sliert als 't lang wordt, dan haal ik 't met een pincet weg. Nu gaat 't echter ook op de decoratie zitten, maar als ik 't weghaal gaat 't door de hele bak heen.
Slierten? Eigenlijk lijkt dat niet op bruinalg. Misschien maar eens een foto?
 
De bak is nogal klein, maar dit is tijdelijk. Komende maand komt er een 110L bak.

 
Zo op afstand, het is niet echt goed te zien lijkt dit op een groene alg misschien draadalg. Dat zou wijzen op wat CO2 tekort. Geven je de planten voldoende voeding? Zowel via de waterkolom alsook via de wortels. Een andere vraag, ben je in je bodem bezig geweest? Amoniumpiek gehad?
 
Elke week zo'n scheutje van dat vloeistof. Op de achterkant staat hoeveel erin moet. Toen ik de planten had gekocht had ik 't bruine spul (geen idee hoe 't eet) verwijderd en diep in de grond gezet. In de bodem ben ik nooit echt bezig, hooguit met de bodemreiniger de vuile stoffen verwijderen tijdens 't verversen van 't water. Iemand had mij al eerder verteld over een amoniumpiek en dat ik om de twee dagen water moest verversen. Deze problemen komen vooral omdat ik de bak te kort heb laten indraaien. Ik liet me wijsmaken door een verkoper dat 'ie 2 weken moest draaien. Had 't water getest en hij zei dat 't goed was. Volgende keer laat ik 'm gewoon één maand draaien zodat ik dit kan voorkomen. Echter zit ik nu met 't probleem hoe ik de vissen kan laten leven tot de nieuwe bak. Dus ongeveer twee maanden nog inc. de opstartperiode. Het water lijkt me helder, ik voer ze elke dag het voldoende aantal korrels en maken elke week de bak goed schoon (pomp schoonmaken in aquarium water, sponsje over de ramen en de bodemreiniger). Nu krijg ik alleen dit soort alg.
 
in zijn algemeenheid is dit groene alg alleen een probleem als je dat er van maakt.
Als het heel extreem is kan het je planten verstikken als je het laat groeien maar daar blijft het bij.
je vissen hebben er geen last van als je gewoon regelmatig je water blijft verversen en zorgt dat er zuurstof in het water zit
co2 is voor je planten, vissen hebben er geen last van als hij wat aan de lage kant is terwijl ze doodgaan als je co2 te hoog is
 
Ik denk dat het draadalg is, maar ik doe in principe alles zoals het hoort volgens veel websites. Geen idee wat ik er tegen kan doen zonder m'n vissen uit de bak te halen.
 
gewoon met je handen zoveel mogelijk er uit trekken 1 keer per week
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan