Bruine alg op de ruit.

Rich1234

Member
Lid geworden
6 november 2016
Berichten
8
Leeftijd
36
Goedendag,

Na tijden te hebben meegelezen hier ook een topic van mij.
Ik heb een hardnekkig algenprobleem. Ik zal even kort een beschrijving geven van het probleem met bijbehorende informatie en foto's. Het gaat om een bruine laag op mijn aquarium ruit en een beetje op de bodem van het aquarium

Aquarium:
Het gaat hier om een rio 125. Het aquarium draait nu ongeveer 7 a 8 maanden.

Bewoners:
10 tetra's koppeltje honinggourami's en 8 corydoras en wat garnaaltjes.

Plantenbemesting:
Ik maak gebruik van de ei methode. Ik voeg wekelijks toe
120 ml van de macro stockoplossing:
16,16 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
1,28 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
7,36 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe

120 ml van de micro stocklossing
2,68 gram sporenelementen (CSM+B)

Wekelijks is dit volgens aquariumbemesting:

22.50 ppm NO3 Nitraat
2.00 ppm PO4 Fosfaat
22.50 ppm K Kalium
0.40 ppm Fe Ijzer
3.10 ppm S Sulfaat
0.10 ppm Mn Mangaan
0.10 ppm B Borium
0.00 ppm Mo Molybdeen
0.00 ppm Cu Koper
0.00 ppm Zn Zink
0.00 ppm dGH Hardheid

Belichting:
Standaard juwel t5 belichting gedurende 8 uur per dag met 30min led zonsopgang en ondergang.

Filter:
Externe filter een eheim 2213 met een filtermat en een grovere mat en opgevuld met siporax.

Verversing.
Wekelijkse waterverversing van 50 %

Waterwaardes
Gemeten met de druppeltest van wespro.
PH 7 / 7.5 (moeilijk te zien)
KH 4
DH 10
NO2 0
po4 2
no3 20
NH3 0

Co2
Extern co2 apparaat. Dennerle quantum 300 met een interne ladder.

Fotos

Alvast bedankt voor de reacties. Hele lap tekst maar ik hoop dat iemand enig idee het waar het aan kan liggen.

Alvast bedankt voor de feedback

Met vriendelijke groet,

Richard

IMG_20170120_144044.jpg


IMG_20170120_144123.jpg


IMG_20170120_144540.jpg
 
Heb je kortgeleden iets met de filter of de bodem gedaan zoals goed schoonmaken? Je waarden lijken prima en je bemesting ook. Is dat op de laatste foto draderig want dan kan het Synedra zijn.
 
120 ml:stars:? Heb je dan niet de stockoplossing van de handleiding gemaakt?

http://www.aquariumfans.nl/bruine-alg-hoe-bestrijd-je-dat/

Op welke dag ververs je? En op welke dag heb je gemeten? Ik heb hetzelfde maar vind het niet zo'n ramp.


Silicaten kunnen de oorzaak zijn. Die kunnen je substraat afgeven. Maar kan ook in leidingwater zitten. Aangezien jij en ik beide hetzelfde probleem hebben, ongeveer dezelfde grootte bak en evenveel verversen wekelijks. Waar kom je vandaan?

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1011832

Mijn planten groeien verder erg goed die van jou ook?

Ik heb de verlichting aan (2x T8 TL) 10.5 uur per dag. En jij?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen wat bodemplantjes vervangen en afgezogen en nieuwe geplaatst dus misschien dat dat het is.

Ik twijfelde ook om mijn verlichting een half uur per week te verhogen tot 9 uur per dag. Of is volgens jou geen goed idee?

Alvast bedankt voor het meedenken !

Groetjes,

Richard
 
Ik heb het ook zo rond de 9 uur maar of dat de reden is weet ik niet. Hoelang heb je deze alg nu al en is het echt een vettig laagje wat je makkelijk weg wrijft?
Het is vaak een bacterieprobleem dus als je goed of veel hebt stofgezogen dan zul je wellicht een deel van de bacteriën in de bodem kwijt zijn.
 
Ok bedankt,

Ja het is echt een vettig laagje wat je er zo kan afwrijven. Ik kijk het nog ff aan en zal voorlopig van de bodem afblijven :)
 
Dat is dan de alg die je vaak bij de opstart ook ziet.
 
Heb je kortgeleden iets met de filter of de bodem gedaan zoals goed schoonmaken? Je waarden lijken prima en je bemesting ook. Is dat op de laatste foto draderig want dan kan het Synedra zijn.
Ik meen te weten dat bij Synedra vervuiling een rol speelt? Er zijn verschillende varianten van deze diatomen. Als dit het is zou ik eens gaan kijken om met name Amerikaanse sites. Daar vind je nl. wel het e.e.a. over deze, volgens mij, lastige soort.
 
Ik heb toen ook mijn lichtsduur verhoogd van 10 uur naar 10 1/2. Heb het idee dat het iets minder is geworden. Maar heb onlangs ook de bodemlaag wat dikker gemaakt. Dus ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen. Denk dat lichtsduur verhogen in iedergeval geen negatief effect heeft. Aangezien dit bij jou waarschijnlijk ook de begrenzende factor is. Omdat je voor voldoende voeding zorgt. En een co2 installatie hebt.

nogmaals, ik voeg wekelijks maar 25 ml van de geadviseerde 30 ml /100l de standaard stockoplossing micro en macro toe. Op een aquarium van netto zo'n 90 liter. Ohja en hierbij doseer ik wekelijks nog 5 ml ferro easylife (ijzer).

Wat voor bodem gebruik je?
 
Ik meen te weten dat bij Synedra vervuiling een rol speelt? Er zijn verschillende varianten van deze diatomen. Als dit het is zou ik eens gaan kijken om met name Amerikaanse sites. Daar vind je nl. wel het e.e.a. over deze, volgens mij, lastige soort.

Zover ik weet gaat het om heel veel soorten inderdaad met elk de eigen ideale omstandigheden. Toch is de vettige laag die wij zien vaak wel een opstart (bacterie)probleem maar er kan hier ook iets anders spelen. Als het een vettig laagje is dan is het ook niet de Synedra die ik eerder bedoelde.
 
Btw, is de bodem zo dun of lijkt dat zo?
 
Zover ik weet gaat het om heel veel soorten inderdaad met elk de eigen ideale omstandigheden. Toch is de vettige laag die wij zien vaak wel een opstart (bacterie)probleem maar er kan hier ook iets anders spelen. Als het een vettig laagje is dan is het ook niet de Synedra die ik eerder bedoelde.
Toch vind ik deze gedachte van jou niet zo raar. Omdat de bak, zoals de Ts schrijft, al wat langer draait. Als ik goed kijk op de tweede foto lijken het bruine "plukjes" op en tussen het bodemmateriaal. Kan ook aan het plaatje liggen, natuurlijk.
 
Toch vind ik deze gedachte van jou niet zo raar. Omdat de bak, zoals de Ts schrijft, al wat langer draait. Als ik goed kijk op de tweede foto lijken het bruine "plukjes" op en tussen het bodemmateriaal. Kan ook aan het plaatje liggen, natuurlijk.


Ja en ik dacht het te zien op de laatste foto. Leek me harig toe om het maar zo te zeggen.
 
Ja en ik dacht het te zien op de laatste foto. Leek me harig toe om het maar zo te zeggen.

verklaar u nader...:D Wat vermoeden jullie dan als het 'plukjes' zijn en geen wasachtig spul?
 
Ik vind dat op de laatste foto niet een gladde massa lijken maar meer "harig".
 
Terug
Bovenaan