Wat is er nieuw

Bruine alg?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Aquarialist
  • Startdatum Startdatum
A

Aquarialist

Guest
Iemand een idee wat voor alg dit is?
image.jpg

image.jpg

Blijf het maar schoonmaken en afhevelen. Het komt wel snel weer terug. De bak draait nu 2 weken. In het begin wist ik niet dat ik met een soil 3 x per week de eerste weken 50% moet verversen. Doe ik nu dus wel.

Co2: 35mg/l
Licht - 60% 30lumen/liter
Voeding EI en profito.
 
Misschien dat je teveel nh3/4 in je bak hebt gehad door te weinig verversen en met 30 lumen zal je dan vaak snel algen krijgen. Ik zou de intensiteit en de duur van het licht even beperken.
 
Misschien dat je teveel nh3/4 in je bak hebt gehad door te weinig verversen en met 30 lumen zal je dan vaak snel algen krijgen. Ik zou de intensiteit en de duur van het licht even beperken.
Denk het zelf ook, bruine alg houd heel erg van ammonium. Dank je wel Jessica. Ik zal de verlichting maar naar 7 uur zetten en nog een tandje minder fel.
De plantjes zelf groeien wel als kool. Bijv die MC vooraan heeft heel veel uitlopers alleen zijn die een dag of 2 later niet meer groen maar bruin lol.
 
Acht uur mag denk ik wel hoor. Nh3/4 is altijd een boost voor algen en al helemaal icm veel licht.
 
Welk licht, merk, soort, heb je eigenlijk? Je schrijft dat het op 60% staat en hebt dan nog 30 Lumen over? Of is dit de waarde bij 100% verlichting? Hoe kom je aan de waarde 35mg/l CO2? Gemeten met een druppeltest? Weet je ook overige waterwaarden? Graag ook gemeten met een druppeltest? Veel vragen maar ik vind het altijd gevaarlijk om passende reacties te geven op zo weinig bekende gegevens. Het gevaar van een compleet fout advies ligt dan al gauw voor.
 
Welk licht, merk, soort, heb je eigenlijk? Je schrijft dat het op 60% staat en hebt dan nog 30 Lumen over? Of is dit de waarde bij 100% verlichting? Hoe kom je aan de waarde 35mg/l CO2? Gemeten met een druppeltest? Weet je ook overige waterwaarden? Graag ook gemeten met een druppeltest? Veel vragen maar ik vind het altijd gevaarlijk om passende reacties te geven op zo weinig bekende gegevens. Het gevaar van een compleet fout advies ligt dan al gauw voor.

Ik ging dan ook uit van 30 lumen bij 60% al vond ik dat al vrij veel klinken.
 
Welk licht, merk, soort, heb je eigenlijk? Je schrijft dat het op 60% staat en hebt dan nog 30 Lumen over? Of is dit de waarde bij 100% verlichting? Hoe kom je aan de waarde 35mg/l CO2? Gemeten met een druppeltest? Weet je ook overige waterwaarden? Graag ook gemeten met een druppeltest? Veel vragen maar ik vind het altijd gevaarlijk om passende reacties te geven op zo weinig bekende gegevens. Het gevaar van een compleet fout advies ligt dan al gauw voor.
Twinstar 360ea komt bij mij neer op 30lumen per liter totaal. Met de dimmer heb ik er 5 stappen vanaf gehaald om op 60% te komen.

De dropchecker kleurt groen/geel en de vissen zijn rustig onder die omstandigheden.

Vandaag heb ik een 70% water wissel gedaan en de nieuwe EI cyclus start weer.
Ammonium 0mg na de waterwissel.
Ook heb ik voorzichtig de hele voorgrond Monte Carlo eruit gehaald en volledig uitgespoeld zodat deze weer fris in de bak ligt.

Zelf vermoed ik ammonium vanuit de verse aquasoil.
Andere waarden meet ik niet maar kijk naar de planten en vissen.

Ik merk wel dat de alg de laatste dagen minder begint te groeien.
 
Graag laat ik nog weten dat mn aquarium op kh 2.5 zit door de soil. Helaas is de ph meter overleden en krijg ik pas dinsdag weer een nieuwe binnen. Eerder gemeten ph waardes waren 5,5/6.

Wel heb ik twee weken terug lopen etteren met een defect magneetventiel met alle ph schommelingen als gevolg.

Als ik nu de nieuwe 60cm die donker aan het indraaien is meet zie ik al een ammonium van 2,5mg/l. Dit heeft mijn bak dus ook de eerste anderhalve week gehad. Jummie voor de algen.
 
als je in de waterkolom dat meet kan die vaak nog veel hoger liggen.
2.5 ppm…...en de vissen hebben dat overleefd ? dan ga nu maar eens nitriet meten.
 
als je in de waterkolom dat meet kan die vaak nog veel hoger liggen.
2.5 ppm…...en de vissen hebben dat overleefd ? dan ga nu maar eens nitriet meten.

De vissen hebben dat inderdaad overleefd. Alleen dit is in de nieuwe bak waar alleen nog een filter op staat in te draaien. Of dit ook zo in de betreffende bak zo is geweest kan ik niet bevestigen.
 
dat is waarom ik dus liever indraai met ammoniumchloride.
 
Inderdaad. Zou ik ook graag willen weten.
 
beheersbaar en progressief opbouwend zonder overige balaststoffen.
De biofilm wordt opgebouwd aan de hand van nitriet, het geheel is stuurbaar doordat je meet en meer toevoegd of tijdelijk stopt als het nitriet te hoog wordt...werkt nl remmend op de ammoniumoxidators deling.
Doordat je de biofilm opbouwd krijg je een homogene compacte structuur ipv een zgn instabiele mushroom structuur.

opbouw biofilm.jpg
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Vroeger wel eens koraal bij hem thuis gekocht en nu is die winkel begonnen
      Terug
      Bovenaan