Wat is er nieuw

Bruine alg

Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
270
Leeftijd
24
Goede middag leden,
Ik heb sinds december een 60cm bak staan met 4 corydoras erin. Nu heb ik aardig wat planten en stenen, maar sinds 2 weken geleden beginnen er algen op te groeien. (Bruin) ik ververs 1 keer in de week 1/3 van het water, het filter doe ik ook 1 keeer in de week. Water waardes zijn Goed. Ik doe elke dag wat planten voeding van ‘plantjes box all in one’ erbij. Ook vloeibaar co2. Vissen voer ik om de dag een halve tablet. Ik haal elke dag met een watje de algen van de plantjes af en ik haal de erg aangetaste bladeren eraf. Maar over een maand heb ik geen plant meer staan als het zo doorgaat. Het licht staat ongeveer 8/9 uren aan per dag.
heeft iemand tips hoe ik de algen eruit krijg?? alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • 08B42E9F-4436-4737-AF52-DD761CFD42A1.jpeg
    08B42E9F-4436-4737-AF52-DD761CFD42A1.jpeg
    106.5 KB · Weergaven: 111
  • 6B701BA5-EE0A-440D-99E2-F6350DD60776.jpeg
    6B701BA5-EE0A-440D-99E2-F6350DD60776.jpeg
    121.8 KB · Weergaven: 117
  • EDDDA738-4BA9-4313-A827-A2332737B22A.jpeg
    EDDDA738-4BA9-4313-A827-A2332737B22A.jpeg
    137 KB · Weergaven: 95
  • C753D1A1-1A04-4E2F-A221-9567309D6CDB.jpeg
    C753D1A1-1A04-4E2F-A221-9567309D6CDB.jpeg
    166.8 KB · Weergaven: 111
  • 5F797B4F-6D1B-4FC3-9389-7DBC6EB49F01.jpeg
    5F797B4F-6D1B-4FC3-9389-7DBC6EB49F01.jpeg
    113.2 KB · Weergaven: 104
  • 734135B7-80DC-4EA1-9D4A-CBC19FD9047F.jpeg
    734135B7-80DC-4EA1-9D4A-CBC19FD9047F.jpeg
    141.4 KB · Weergaven: 98
Ik zou de filter pas doen als je filter minder uitstroom geeft en dat zal niet wekelijks hoeven. Zo spoel je telkens weer goede bacterien weg namelijk.
Weet je de waterwaarden van de bak?
 
Ik zou de filter pas doen als je filter minder uitstroom geeft en dat zal niet wekelijks hoeven. Zo spoel je telkens weer goede bacterien weg namelijk.
Weet je de waterwaarden van de bak?
Na een week heeft hij al minder uitstroom. Ik doe steeds 1 sponsje per keer. Op het moment weet ik ze niet allemaal. Maar nitriet en ammoniak zijn 0
 
Wat voor filter heb je in de bak dan?
Tetra 400 in plus, ik heb al eerder een bericht over mn filter geplaats maar mensen zeisen dat ik gewoon het beste deze kon houden
 
Ja die is goed voor 400 liter als hij schoon is dus dat zou voldoende moeten zijn denk ik. Verder hen ik geen ervaring met deze filters en heb zelf altijd met een Aquaflow 100 gedraaid die slechts 200 liter per uur aan capaciteit had.
 
Tetra 400 in plus, ik heb al eerder een bericht over mn filter geplaats maar mensen zeisen dat ik gewoon het beste deze kon houden
Ik ken deze filter. dit zijn 2 kleine filterssponsjes naast elkaar in 1 filter. Totaal filterspons volume is klein. Ik zou zoveel mogelijk van dat filter afblijven. Heb je hem op halve snelheid ingesteld? zet dan bij minder doorstroming de doorstroominstelling wat hoger. Zou je 2 filters gebruiken kun je, wanneer nodig, bij onderhoud van een filter - 1 van de 2 door laten werken. Zo houd je meer bacteriën werkend.

Dat filter heeft niet mijn voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook een vervelend filter, maarja ik ga hem (nu) niet switchen. Ik kan wel een betere laten draaien en dan later die tetra 400 eruit halen, want anders zit het aquarium gelijk zo vol. (Als ik er 2 in doe) welke raad u aan? Ik ben 15 jaar en ik heb ongeveer 50 euro die ik op dit moment aan een filter kan uitgeven. (Maar hoe zit het nu met de algen? Zou dat door de mindere uitstroom komen?) Mvg
 
Bruinalg zie je vaak als de bacteriecultuur niet op orde is en jij spoelt wekelijks de filter schoon en dus ook de meeste bacterien weg. Een buitenfilter zoals de Eheim 2211 zou ideaal zijn voor je bakje en je kan altijd op MP kijken.
 
Goedemorgen John, fijn dat jij er bij bent als meer ervaren aquariaan. Goedemorgen @Liekexx .
Zou je een totaalbeeld als foto kunnen plaatsen? Welk merk aquarium dat je hebt weet ik niet maar je hebt een vrij nieuwe lijkt me met led verlichting.

Omdat ik niet weet hoe een buitenfilter je aanstaat, bijvoorbeeld de genoemde Eheim 2211 of 2213 dan zul je even voor jezelf moeten kijken of dat met slangen en bij voorkeur 2 dubbele Eheim kranen werkt, of je dat wilt
En ja via marktplaats.

Gaat je voorkeur uit naar een binnenfilter. Dan zou ik 2 suggesties kunnen geven. Naast het tetra filter een superfish aquaflow 100. (€12/13,-) Dan heb je 2 kleine filters die je beurtelings kunt uitspoelen in auariumwatwr wanneer er minder stroming is, te weinig stroming

Of je zou voor 1 binnenfilter willen kiezen dan zou ik kijken naar de JBL i60 of JBL i80.

De waterverversing die je hanteert is behoorlijk fors. Persoonlijk zou ik elke week of misschien 14 dagen 20% waterverversing kiezen, afhevelen.. plantenvoeding is goed, iets hogere dosering dan de aanbevolen dosering mag.
Je hebt behoorlijk veel planten heb ik de indruk dus iets meer voeding kan geen kwaad.

Heb je ook planten die de voeding via de wortels halen zou ik wat kleibolletjes in de bodem doen.

En als kleine tip. Ik zou een stuk of 5 ottocinclus er bij doen. Dat zijn kleine vriendelijke algeneters. Regelmatig een algentablet als variatie kan dan ook.
 
Bruinalg zie je vaak als de bacteriecultuur niet op orde is en jij spoelt wekelijks de filter schoon en dus ook de meeste bacterien weg. Een buitenfilter zoals de Eheim 2211 zou ideaal zijn voor je bakje en je kan altijd op MP kijken.
Ik zal ff op MP kijken
Goedemorgen John, fijn dat jij er bij bent als meer ervaren aquariaan. Goedemorgen @Liekexx .
Zou je een totaalbeeld als foto kunnen plaatsen? Welk merk aquarium dat je hebt weet ik niet maar je hebt een vrij nieuwe lijkt me met led verlichting.

Omdat ik niet weet hoe een buitenfilter je aanstaat, bijvoorbeeld de genoemde Eheim 2211 of 2213 dan zul je even voor jezelf moeten kijken of dat met slangen en bij voorkeur 2 dubbele Eheim kranen werkt, of je dat wilt
En ja via marktplaats.

Gaat je voorkeur uit naar een binnenfilter. Dan zou ik 2 suggesties kunnen geven. Naast het tetra filter een superfish aquaflow 100. (€12/13,-) Dan heb je 2 kleine filters die je beurtelings kunt uitspoelen in auariumwatwr wanneer er minder stroming is, te weinig stroming

Of je zou voor 1 binnenfilter willen kiezen dan zou ik kijken naar de JBL i60 of JBL i80.

De waterverversing die je hanteert is behoorlijk fors. Persoonlijk zou ik elke week of misschien 14 dagen 20% waterverversing kiezen, afhevelen.. plantenvoeding is goed, iets hogere dosering dan de aanbevolen dosering mag.
Je hebt behoorlijk veel planten heb ik de indruk dus iets meer voeding kan geen kwaad.

Heb je ook planten die de voeding via de wortels halen zou ik wat kleibolletjes in de bodem doen.

En als kleine tip. Ik zou een stuk of 5 ottocinclus er bij doen. Dat zijn kleine vriendelijke algeneters. Regelmatig een algentablet als variatie kan dan ook.
Ik heb geen kleibolletjes bij de bodem. Ik zal de verversing wat gaan minderen en ik heb idd led-verlichting erboven. Het liefst heb ik 1 binnenfilter dus ik zal even naar de jbl gaan kijken. Ik heb inderdaad aardig wa planten, voor de corydoras om te schuilen.
Okee, dat heb ik dan gemist. Thnx. Maar een extra toevoeging, suggestie heeft ze dan alvast.
ik zal eens kijken naar die visjes )dan kijk ik of ik ze over een paar maandjes kan halen.
bedankt iig!!!
 
Na een week heeft hij al minder uitstroom. Ik doe steeds 1 sponsje per keer. Op het moment weet ik ze niet allemaal. Maar nitriet en ammoniak zijn 0
Ik zou eens kijken naar fosfaat en nitraat. Een kleine extra opmerking voor de zekerheid. Kies niet bijvoorbeeld voor clownbotia's. Een aantal visboerkuhs verkopen die maat die worden echt te groot.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan