Wat is er nieuw

Bruine alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Theo28
  • Startdatum Startdatum
T

Theo28

Guest
Hallo allemaal,

Mijn aquariumbak heeft sinds een tijdje last van bruine alg op de achterwand en planten. Ik heb het aquarium inmiddels iets langer als een maand en vraag me af of ik er iets aan kan doen.

Groetjes,
Theo


20150422_170715.jpg
 
Niet echt, hou je altijd wel een beetje, maakt de bak ook nog eens natuurlijker. Je moet hem niet te steriel willen houden want dat gaat je heel veel moeite kosten.

Waarschijnlijk heb je meer licht dan voedingsstoffen en co2 in je water, waardoor je bruine alg krijgt. Trekt vanzelf wel weg als je lichtintensiteit afneemt.

Misschien helpen wat drijfplanten, maar dat valt te betwijfelen.

Groetjes,
 
Dat is opstart alg, dat is juist een goed teken dat je aquarium gezond is. Als het goed is verdwijnt het vanzelf.
Je kan een paar algeneters otocinclus nemen. Die eten dat wel redelijk op.

Heb je ene CO2 systeem? Als het namelijk erg lang blijft en planten er last van krijgen (sterven of zien er beroerd uit) dan heb je een CO2 tekort.
Je kan dan ook een easylife easycarbo kuur doen. Maar kijk het eerst even aan en probeer daarna een CO2 systeem (of al meteen) en als dat niet help pas de kuur 😉
 
het is opstartalg maar dat wil gewoon zeggen dat de bacteriecultuur nog niet op orde is.
Heeft niks met co2 te maken hoor.Carbo werkt wel tegen bepaalde algen maar niet echt tegen deze dacht ik.
je ziet het vaak in het begin in bakken omdat juist dan de bacteriecultuur nog niet op orde is.
Als hi goed is ingedraaid trekt het vanzelf wel weg.
Er zijn meer dan 100 soorten bruinalgen (diatomen) en ze zijn er die juist graag minder licht hebben maar ook die het prima doen op veel licht.
 
John heeft gelijk hier in, wat ik meestal doe is als het een week of 2 erin zit de bak een aantal dagen verduisteren, en dan de eerste 2 dagen met minimale co2 en dan nog een paar dagen zonder is die daarna weer helemaal groen, wel rustig daarna het licht weer opbouwen. Dit doe ik wel pas als die minimaal 5 weken draait.
 
In de regel zou ik niet te snel verduisteren omdat dit de planten kan schaden.
De meest voorkomende bruine alg trekt wel weg als alles op orde is hoor.
Verduisteren is dus vaak wel een optie bij bepaalde algen, maar omdat je bak nog niet zolang draait zou ik even de natuur zn gang laten gaan nog.
 
En dat is ook zeker waar John, Vooral de snelgroeiers hebben daarna wel een klapje gehad. Meestal trekt dat snel weer bij. Bij mij heeft het altijd gewerkt dat wil niet zeggen dat het bij een ander ook werkt.
 
Ja proberen kan altijd Gerrit, maar ja je ziet het bij heel veel opgestarte bakken.
Iedereen moet het zo doen zoals hij denkt dat het goed is 😉 .
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
 
Ok� bedankt ik geef het dan nog wel even de tijd.
Mijn planten staan er goed bij dus volgens mij zit ik kwa voeding goed.
De bacterien heb ik laatst weer opnieuw toegevoegd omdat ik een bacteri�le infectie kuur gedaan heb.
 
Ik had dat ook in mijn nano, heb er 2 renslakken in gezet in sindsdien is het bijna geheel weg. Enkel op de filterwand zie ik het soms terugkomen maar de dag nadien hebben de slakken dat door en wordt het weer weggevreten.
Voordeel van renslakken is dat ze je gezonde planten met rust laten en zich niet voortplanten in zoet water.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan