Bruine alg

H

hugop

Guest
Beste lezers,

Onderstaande alg zit in een aquarium van iemand die ik ken.
Hij heeft hier al maanden last van.

wp_ss_20150918_001.jpg


Hij maakt geen gebruik van EI.
Zonder water waardes enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Dat lijkt op de opstartalg zoals ik het zie. Hoe lang draait de bak en is er ook kortgeleden iets gedaan met de filter of de bodem??
 
Het gekke is dat het zo van het blad is af te vegen, maar bak draait al maanden.
Verder niet iets gewijzigd qua bodem of filter.
Daarom vind ik het ook zo gek.!
 
Het klopt dat het vettige laagje zo is weg te vegen hoor.
Vaak zie je dit als de bacterieculttur in het begin niet goed op orde is en er dus nog onvoldoende bacterien zijn om afval om te zetten.
Is de stroming wel goed in de bak zodat er geen ophoping van vuil her en der kan liggen??
Ik weet dat het soms enkele maanden kan duren voordat de bak helemaal op orde is. Dat hangt van veel factoren af zoals belasting en de ph. Bij een lage ph zal de bacterieciltuur zich veel minder snel ontwikkelen namelijk.
Zit het er al vanaf de start in dan?? Misschien is het ook handig dat de waarden toch worden gemeten. Misschien dat een lfs dit wil doen.
 
Hier nog een foto, misschien dat dit nog wat duidelijker maakt.

michael_1.jpg
 
Hoe vaak wordt het aquarium verschoond , en hoeveel procent water wordt er verschoond ?

Groet John
 
Die laatste foto ziet er duidelijk uit als opstartalg.

Ik heb het zelf net in mijn 60cm bak gehad na een medicijnkuur + heel veel water verversen. Na een week zat het glas bijna dicht. Ik heb het weggepoetst en waterpest (snelgroeier) bijgezet om de silicaten te binden. Er ontstaat nu geen nieuwe meer bij mij.
 
De Vittina Semiconica is een goeie algenetende slak, ze eet graag o.a. bruine alg.
De Neritinna Pulligera zou een nog betere algeneter zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Jammer dat we al een paar dagen niks van de TS horen, maar het is beter om te proberen om de oorzaak van de alg te achterhalen.
 
Terug
Bovenaan