Bruine algen

Visjesnl05

Member
Lid geworden
30 oktober 2022
Berichten
8
Leeftijd
21
Hi, mijn aquarium zit helemaal vol met bruine algen de dark Seiryu stenen zijn bruin en de Utricularia graminifolia ook. Het aquarium heb ik 1.5 maand laten indraaien en daarna 14 neon tetra’s toegevoegd. Is er een manier hoe ik het proces kan versnellen dat de bruine algen weg gaan. Want het ziet er niet uit
IMG_9376.jpeg
IMG_9377.jpeg
 
je kan de ramen poetsen met de zachte kant van een schuursponsje of filterwatten. De stenen met een tandenborstel poetsen. Daarna een stevige waterwissel, dan hevel je het losgekomen vuil af. Ziet het er beter uit, maar: ze komen terug.. dit hoort helaas bij een nieuw aquarium en kan echt nog wel een maand of 2 door gaan, soms langer, soms korter..
 
Dank je wel voor je reactie cemedia. Ik las op internet dat het toevoegen van voedingsstoffen ook helpt, zou dit te proberen zijn?
 
In het geval van bruinalg volgens mij niet. @jessicapilon of @Cornelius kunnen daar meer over vertellen.

Bruinalg is naar mijn weten een typische indraai alg waar je gewoon doorheen moet.
 
Hoi @Visjesnl05

Ik kan je geruststellen. Bruinalg hoort bij de opstart. Ik zou wat meer basisinformatie in je topic zetten. Dus inhoud, afmetingen, techniek die je in gebruikt filter en filtermateriaal. Watertest, druppeltesten. Waaruit bestaat het bodemmateriaal
Welke voeding geef je de planten?

Misschien vergeet ik nog iets maar dan heb je al iets voor de helpers.

Persoonlijk zou ik als advies nog willen geven om wat extra snelle groeiers, planten en goede plantenvoeding in het water en bij de wortels te geven.

Heel veel succes! Je vraag op het forum zal zeker helpen!
 
Ben het met Coen eens en de bak moet in balans komen en dan trekt de bruinalg wel weg. Het zijn diatomen en geen echte alg.
 
Dank je wel voor je reactie cemedia. Ik las op internet dat het toevoegen van voedingsstoffen ook helpt, zou dit te proberen zijn? Hier kun je poeders bestellen om een opl te maken.
Ik kreeg van @Cornelius de tip om bijvoorbeeld Profito te gebruiken en nitraat en fosfaat nog bij te voegen. Planten doen het bij mij nu beter. Erg goede tip.!
 
Goed onderhoud plegen is misschien nog wel het belangrijkste.
Elke week je bak grondig schoonmaken, zorgen voor een goede bioload: dus zoveel mogelijk planten en spaarzaam zijn met licht.


Maar waarom heb je voor Utricularia graminifolia gekozen?:eek:
Dit is geen plantje voor beginners en staat niet voor niets in de categorie 'Advanced' Het is namelijk een carnivoor en erg gevoelig voor veel voeding in het water. Vraagt om voldoende licht, CO2 en onderhoud.
In de regel is een voedingsrijke bodem is het meest ideale. Grind of zand is mogelijk maar blijft altijd erg lastig.

Dat word dus een hele uitdaging om dit goed te krijgen
 
Terug
Bovenaan