Wat is er nieuw

Bruine en draadalg in opstartende bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joost en Jacqueline
  • Startdatum Startdatum
J

Joost en Jacqueline

Guest
Hallo! Ben ik weer 😛

Gisteren hadden we een pluk met (ik vermoed) draadalg aan de mosjes hangen, ook zien we op heel erg veel planten een bruinig "poeder" liggen, is dit ook alg? Het hecht zich ook aan de ruiten van de bak, dus bij elke waterwissel sta ik de ramen te lappen 😛
En het water was zo mooi helder en sinds eergisteren is het weer wat witter en lijkt het troebeler is dit normaal?

Onze bak draait nu 11 dagen, er zitten enkel nog planten in, grijze breuksteen, spiderwood en co2. Onze soil is de scaper's soil van Dennerle.

Ik heb afgelopen maandag een test gedaan (met de tetra testset) en vandaag nog een keer en dit is de uitkomst met het vergelijk van maandag erbij:

07-08-17 10-08-17

PH: 7 6.5
GH: 5 5
KH: 3 3
NH3 & NH4: 0.25 0.25
NO2: 0.3 0.3/0.8
NO3: 12.5 25
PO4: 0.5 0.5
FE: 0.5 0.5
CO2: 10 31
O2: 5/8 5

Wij hebben de toevoer van CO2 verhoogd omdat ik niet tevreden was met de waardes die de continue test aangaf. dus dat gaat de goede kant op.

Ik heb zojuist een waterwissel van 30% gedaan in de hoop dat de NH3, NO2 en PO4 omlaag gaan, maar moet ik dit nu dagelijks gaan doen? ik heb nu handmatig wat van die draadalg weg gehaald en het vuil van de blaadjes afgetikt, maar wat moeten we hier nu verder mee aan??

Ik voeg dagelijks 6 pompjes FloraGrow Pro (incl alle micro's en macro's ofzoiets???) voor de planten toe op aanraden van Aqua Ferrytale in Almere.

Hieronder de foto's van voor de waterwissel:

20170810_100033.jpg
20170810_100037.jpg
20170810_100046.jpg
20170810_100051.jpg
20170810_100056.jpg

Dat lijkt me zo Synedra toe op de eerste foto. Je zit in de opstart dus laat alles even goed indraaien en zo mogelijk de alg met de hand verwijderen. Je po4 is prima hoor en die mag zelfs wel 1 of 2 mg zijn. Alleen de nh3/4 en de no2 zijn in feite schadelijk voor bewoners.
Het is een kwestie van geduld zou ik zeggen😉

Btw, die witte schimmel is ook vaak te zien bij de opstart en ook die trekt wel weer weg.

Btw, die witte schimmel is ook vaak te zien bij de opstart en ook die trekt wel weer weg.

Je bedoelt dat witte op het spiderwood? daar was ik van op de hoogte ja 😀 heb net wat dood mos van het hout gehaald en daarmee liet het een beetje los dat witte dus hij is al ietsje minder wit haha

Dat lijkt me zo Synedra toe op de eerste foto. Je zit in de opstart dus laat alles even goed indraaien en zo mogelijk de alg met de hand verwijderen. Je po4 is prima hoor en die mag zelfs wel 1 of 2 mg zijn. Alleen de nh3/4 en de no2 zijn in feite schadelijk voor bewoners.
Het is een kwestie van geduld zou ik zeggen😉

Oke, ik las dat po4 max 0.5 mag zijn vandaar dat ik dacht dat het omlaag moet.. T is zo verwarrend overal wordt andere informatie gegeven haha. En wbt de no2, nh3&4: we hebben toch nog geen bewoners en daar willen we eigenlijk ook nog een week of 2-3 mee wachten

Mensen zoals ik die de EI volgen voegen al 2mg per week toe😉. Ik zou de bak in totaal lekker 4 weken minimaal laten indraaien en dan de vissen beetje bij beetje toevoegen.

Mag ik vragen waarom je tijdens de opstart al zoveel water wisselt?

Vanwege de scaper's soil. Ik kreeg hier en bij ferrytale het advies om dit te doen omdat dat dit in het begin vooral veel ammonium af geeft.

Van de ADA weet ik dat je veel moet verversen maar van de Dennerle is me dat niet bekend. Staat vast wel op de zak denk ik dan.

Er staat niets op de zak..

Denerle heeft er ook niets over op de website staan.

Van de ADA weet ik dat je veel moet verversen maar van de Dennerle is me dat niet bekend. Staat vast wel op de zak denk ik dan.

Hoeft ook niet! Heb het bij de CR garnalen. Hoe meer je ververst hoe eerder de pH verlagende eigenschappen verminderen.

Zou dan toch voor een inline diffusor gaan als je een extren filter hebt. Dan schommelt de co2 minder op sommige plekjes

Wat ons betreft werkt wat we hebben prima.. 🙂

Ik werk ook met flippers en dat kan prima zolang je maar goede circulatie hebt in je bak.

Ik werk ook met flippers en dat kan prima zolang je maar goede circulatie hebt in je bak.

Ja, die dingen zijn natuurlijk ook niet gemaakt om niet te werken, maar inline vind ik net effe wat makkelijker en minder opvallend

Ja het is minder opvallend maar vanuit de luie stoel zie ik nu wel of de belletjes door de flipper gaan😉

Oké terug naar het alg verhaal.. wie heeft voor ons de oplossing voor het alg probleem? Het groeit behoorlijk explosief, we hebben de verlichtingsduur al verminderd (terug gebracht naar 6 uur) we hebben voldoende co2 in de bak

Zie foto's..
20170819_100506.jpg
20170819_100515.jpg
20170819_100531.jpg
20170819_100407.jpg
20170819_100458.jpg
20170819_100354.jpg
20170819_100518.jpg
20170819_100334.jpg
20170819_100532.jpg
20170819_100447.jpg

Het is een bak in de opstartfase dus ik zou zorgen voor voldoende voeding voor de planten en geduld hebben zodat de bacteriecultuur goed op gang kan komen. 7-8 uur licht moet prima kunnen hoor want de planten hebben ook voldoende licht nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan