Wat is er nieuw

Bruine planten in nieuw bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frank234
  • Startdatum Startdatum
F

Frank234

Guest
Hallo,

Mijn eerste berichtje hier op het forum. Ik ben een absolute beginner, maar heb me wel een beetje ingelezen voordat ik hieraan begon.

Voor mijn kinderen heb ik een 50 liter aquarium gekocht. Een Superfish starter setje met een Aqua Flow 100 filter.

Om het aquarium op te starten heb ik de volgende stappen doorlopen:
  1. Voedingsbodem toegevoegd.
  2. Fijn grind als bodembedekking.
  3. Siersteen en een stuk hout erin gezet. Beiden nieuw gekocht en allebei eerst 10 minuten uitgekookt.
  4. Daarna het aquarium half gevuld en de planten toegevoegd (Elodea Densa, Bacopa Crenate, Micranthemum en Pogostemon Helferi). De Nederlandse namen ken ik (nog) niet.
  5. Aquarium volledig gevuld met water.
  6. Filter en (na een half uurtje) verwarming ingeschakeld.
  7. Tetra Aqua Safe toegevoegd en Safe Start toegevoegd.

En nu maar wachten.

De tweede dag ontstaat er een witte waas in het water maar in de dagen daarna trekt dit heel langzaam weg. Ik begrijp dat dit normaal is.
Ook zie ik dat het water langzaam geler/bruiner wordt. Komt door het hout denk ik.

Wat ik niet begrijp is dat de planten niet goed aanslaan.

De Elodea wordt bruin en slijmerig
De Bacopa komt los uit de bodem en ik zie dat dat deel dat in de voedingsboden zat heel slijmerig is.
Zie bijgevoegde foto's van de eerste dag en van dag 5.

Ik zie dat er veel kennis aanwezig is in dit forum en hoop dat ik hier hulp kan vinden.
Zijn er ideeën over wat hier mis gaat?

Op dit moment denk ik eraan om een waterwissel te doen maar misschien is dat niet nodig.

dag1.jpg
dag5.JPG

Goed bezig moet ik zeggen, mooi ingelezen en goede stappen gemaakt, maar ik lees niets van plantvoeding in het water welke deze planten nodig hebben, daarnaast lees ik ook niet wat de belichtingstijd is en de hoeveelheid daarvan, mogelijk kan je daar nog wat meer over vertellen?

Juist geen waterwissels doen, dan breng je weer meer onbalans in je bak, en die bruine aanslag hoort bij de opstart, en planten doen niks als er geen voeding (vissenpoep bijv.) is, kun je oplossen door plantenvoeding (niet die voor kamerplanten maar speciale voor aquariumplanten) te geven

Hallo Ton,

Plantenvoeding heb ik niet toegevoegd. Klinkt best logisch maar ik had er niks over gelezen en ook niet aan gedacht
Wat betreft de belichting. De LED verlichting die in het starter setje liet ik in eerste instantie zo'n 16 uur per etmaal branden. Inmiddels ben ik gterug gegaan naar 12 uur.

Groet,
Frank

Hallo Antje,

Aan plantenvoeding heb ik geen moment gedacht. Ik wist niet dat dit nodig was. Is daar de voedingsbodem niet voor?
Kun je een plantenvoeding aanraden?

Wat betreft de waterwissel. Ik vreesde dat het hout mogelijk problemen veroorzaakte. Het water wordt namelijk steeds bruiner.
Bedankt voor het advies. Ik zal het water ongemoeid laten.

Groeten,
Frank

Hallo Ton,

Plantenvoeding heb ik niet toegevoegd. Klinkt best logisch maar ik had er niks over gelezen en ook niet aan gedacht
Wat betreft de belichting. De LED verlichting die in het starter setje liet ik in eerste instantie zo'n 16 uur per etmaal branden. Inmiddels ben ik gterug gegaan naar 12 uur.

Groet,
Frank
Maak daar maar gauw 7 uurtjes van.

Oei, 16 uur is wel heel erg lang, zelfs de 12 uur is nu nog te lang, dit kan best terug naar een uurtje of 8.

Waterwissels tijdens de opstart kan wel hoor, dit heb ik ook gedaan tijdens de opstart, iedere week 50% zonder nadelige gevolgen

Voedingsbodem had niet gehoeven met deze planten, deze planten hebben juist voeding in het water nodig, Profito is daar bvb goed voor.
Of evt. een ''all in one voeding'' daar zit alles in wat de plantjes nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Aan plantenvoeding heb ik geen moment gedacht. Ik wist niet dat dit nodig was. Is daar de voedingsbodem niet voor?
Een voedingsbodem is juist voor planten welke hoofdzakelijk de voeding via de wortels verkrijgen, ander planten nemen dit via de waterkolom in door de bladeren.

Die kleuring van het water komt door je hout inderdaad, maar dat duurt nog wel ff dan kun je blijven verversen, van plantenvoeding heb ik 0,0 verstand ik gebruik dat niet in mijn bakken

Oei, 16 uur is wel heel erg lang, zelfs de 12 uur is nu nog te lang, dit kan best terug naar een uurtje of 8.

Waterwissels tijdens de opstart kan wel hoor, dit heb ik ook gedaan tijdens de opstart, iedere week 50% zonder nadelige gevolgen

Voedingsbodem had niet gehoeven met deze planten, deze planten hebben juist voeding in het water nodig, Profito is daar bvb goed voor.
Of evt. een ''all in one voeding'' daar zit alles in wat de plantjes nodig hebben.

Aha. Alweer iet geleerd. Bedankt.

Groeten,
Frank

Ik ga plantenvoeding toevoegen.
De timer voor de belichting staat al op 7 uurtjes ingesteld.

Bedankt voor de info allemaal.

Prima start gemaakt inderdaad!

Die Elodea Densa (waterpest) is soms lastig en in sommige aquaria zal die snel bruin worden en verslijmen. Waardoor dit precies komt weet ik zelf niet helemaal zeker. Wellicht ligt het aan de hardheid van het water, of liever de zachtheid want deze plant heeft liever wat harder water. Een ander heb ik horen zeggen dat deze plant pas wil aanslaan als er ook nitraat aanwezig is in het water. Nitraat kun je toevoegen met sommige plantenvoeding of zal uiteindelijk door de vissen ook toegevoegd worden. Het is het eindstadium van de meeste aquarium filters, ook het goedje waardoor je waterwissels moet uitvoeren want te veel is ook weer niet goed.

Ook kan het zijn dat je de koudwater versie hebt en hierdoor de plant aan het afsterven is. Hoe warm heb je het water nu?

Prima start gemaakt inderdaad!

Die Elodea Densa (waterpest) is soms lastig en in sommige aquaria zal die snel bruin worden en verslijmen. Waardoor dit precies komt weet ik zelf niet helemaal zeker. Wellicht ligt het aan de hardheid van het water, of liever de zachtheid want deze plant heeft liever wat harder water. Een ander heb ik horen zeggen dat deze plant pas wil aanslaan als er ook nitraat aanwezig is in het water. Nitraat kun je toevoegen met sommige plantenvoeding of zal uiteindelijk door de vissen ook toegevoegd worden. Het is het eindstadium van de meeste aquarium filters, ook het goedje waardoor je waterwissels moet uitvoeren want te veel is ook weer niet goed.

Ook kan het zijn dat je de koudwater versie hebt en hierdoor de plant aan het afsterven is. Hoe warm heb je het water nu?

Hallo Daniel,

Ik weet niet welke versie ik heb weet ik niet. De watertemperatuur is 23 a 24 graden.

Hallo Daniel,

Ik weet niet welke versie ik heb weet ik niet. De watertemperatuur is 23 a 24 graden.
Gewoon even afwachten dan. Soms verslijmd het helemaal en kun je dit alleen maar accepteren en iets anders proberen. Succes met de verdere start van je aquarium toegewenst.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan