Wat is er nieuw

Bruine plantentoppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tommie1
  • Startdatum Startdatum
T

Tommie1

Guest
Zowel mijn hoornblad als de andere fijnbladige planten krijgen bruine toppen en groeien merkelijk trager.

ik heb CO2 in mijn 180l bak, voeg ca 2x per week 20 ml profito toe, en voorlopig zijn er enkel garnalen en 2 ancistrussen als bewoners.

iemand een idee wat er mis kan zijn?
F0539DBB-E3BB-4EBD-AA32-F8CC3EE9F0B8.jpeg
7565D7A2-9AA1-4FB5-B55C-7109705C77B3.jpeg

Ik verwacht een tekort van een voedingsstof. Maar zonder aanvullende waterwaarden en andere eigenschappen van je bak kunnen we niet zoveel natuurlijk.
Je hebt ook last van alg zie ik.
Dus je hebt ergens een tekort - of teveel licht, het is maar hoe je het bekijkt.

Zonder nitraat en fosfaat,ferro(ijzer) meting zegt Co2 en profito weinig..
Ook welke verlichting er boven brand en hoelang.
Het lijkt op bruinalg en dat kan duiden op calsium en magnesium overschot bij een niet opgestart aquarium.
Dus water waardes zoals PH,GH,KH zijn ook belangrijk om te weten om een oorzaak te vinden.

Ph is 7.5. Nitriet en ammonium is 0
gh en kh ken ik niet, testjes moeten nog binnenkomen.
maar we hebben hier wel vrij hard water. Bak draait bijna 2 weken.

Ph is 7.5. Nitriet en ammonium is 0
gh en kh ken ik niet, testjes moeten nog binnenkomen.
maar we hebben hier wel vrij hard water. Bak draait bijna 2 weken.

Je voegd Co2 toe maar je weet niet je KH ? Eerst altij de KH met voordat je aan Co2 toevoegen begint.
Maar oke de bak draaid 2weken en je hebt al vissen erin, beetje vroeg om nu al vissen te plaatsen dit had je beter na 4weken kunnen doen.
Maar goed zonder water waardes KH en GH, fosfaat en Nitraat kan ik verder geen advies geven, dan dat buinalg vaak voorkomt in opstarten van een aquarium door overschot Calsium en magnesium dat vanzelf vaak weg trekt mit er geen andere tekorten zijn in nitraat en fosfaat en ferro.

Dat er al vissen in zitten was niet gepland. Een buur hoorde dat ik een aquarium had gekocht, net op het moment dat hij de zijne had verkocht. Hij dacht dat alle vissen weg waren, maar bij het leeg maken vond hij nog wat vuurgarnalen en 2 jonge ancistrussen.
ik heb toen nitriet gemeten, en vermits dat 0 was heb ik ze aanvaard.

ik voeg een 30-40 bpm Co2 toe, en de eerste week groeide het hoornblad met 5cm per dag.

Hoelang verlicht je de bak? Als je nu niet de tekorten kan meten dan zou ik het licht beperken om zo de vraag naar voeding ook in te dammen.

ik voeg een 30-40 bpm Co2 toe

Dit lijkt me voor een bak met deze inhoud ook erg weinig toe maar goed om dat met zekerheid te kunnen zeggen moeten we meer waarden kennen. Zelf zat ik al snel rond de 100 bellen of meer op de meterbak.

Testset is onderweg, morgen weet ik meer.
Ik heb zowel de CO2 als de verlichting wat hoger gezet.
Ik dimde tot 60%, en ga nu naar 80%.

Door meer licht te geven vragen de planten meer voeding en wellicht heb je al tekorten dus ik zou het licht nu nog niet opschroeven.
Ik zou eerst de waarden meten en dan de verdere stappen bekijken.

De co2, voeg je die toe gedurende de lichtperiode of 24/7? Ik meen me te herinneren dat je bio-co2 op basis van citroenzuur gebruikt?

Van de planten die je laat zien bestaan varianten die naarmate ze boven in de bak komen en dus meer licht krijgen de toppen rood/bruin kleuren. Heb je niet toevallig die varianten te pakken voordat je alles aan waterwaarden gaat veranderen?

Van de planten die je laat zien bestaan varianten die naarmate ze boven in de bak komen en dus meer licht krijgen de toppen rood/bruin kleuren. Heb je niet toevallig die varianten te pakken voordat je alles aan waterwaarden gaat veranderen?

Klopt Noa maar ik zie ook alg op de planten en dat is ook al eerder genoemd hier dacht ik dus wellicht is er een tekort ergens.

Aan de sporenelementen (profito) ligt het in elk geval niet. Die voeg je al rijkelijk toe. Hoewel, zelfs die kunnen opraken als de bak licht die erboven hangt groot genoeg is.

Wat is op dit moment de fotoperiode en welke lampen heb je?

De eerste dagen dat ik die planten had groeiden ze heel mooi groen en behoorlijk snel.
nu veel trager en bruin dus.
ik maak co2 met soda en met electroventiel voeg ik dat ca 10h per dag toe.

Ik ga vandaag eens een emmer afzuigen om rondzwevend vuil weg te krijgen en dan morgen eens testen.

Aan de sporenelementen (profito) ligt het in elk geval niet. Die voeg je al rijkelijk toe. Hoewel, zelfs die kunnen opraken als de bak licht die erboven hangt groot genoeg is.

Wat is op dit moment de fotoperiode en welke lampen heb je?
Ik heb de easyled 2.0. Die geeft op volle kracht 3600 lm voor 190l.

Van 9-12 op ca 70% en dan van 12-22h op 90%. In die periode wordt ook opgebouwd rn afgebouwd.

Hoelang is de op en afbouw want 13 uur uur is flink lang en al helemaal als je tekorten hebt.

Ik ben niet thuis en heb het papiertje hier niet.
wat zou je aanraden?

Tja, ik googelde op bruine algen, en dan komt tekort aan licht wel naar boven.

Vanavond eens wat plantresten en afval opruimen.

Zelf denk ik eerder dat het een probleem is met veel organische belasting en dus een tekort aan bacterien bij de opstart. Soms kan door te weinig licht een plant slecht groeien en dan kan je daar dode bladeren van krijgen die weer voor extra belasting zorgen maar te weinig licht is in mijn beleving niet aan een licht tekort te wijten want ook bij bakken met genoeg licht zie je die opduiken.
Ook zullen planten met te weinig licht weinig of geen schadelijke stoffen opnemen wat bruinalg kan geven.

Ja, er ligt nogal wat rommel op de bodem, en wat bruine draden die vlak na de opstart kwamen.
We zullen vanavond de handen nog eens in de bak steken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan