Bruine plekken Echinodorus ozelot

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi,

sinds een tijdje ontstaan er bruine vlekken op mijn Echinodorus ozelot. De vlekken beginnen vaak klein vanuit de hoofdnerf, voornamelijk vanaf het topje van het blad. De vlek wordt groter tot aan de bladsteel, daarna is al het bladgroen uit het blad en is het blad vrijwel doorzichtig maar nog wel stevig. Ik heb het idee dat de plant er lokaal onder lijd, doordat er wel contstant nieuwe bladeren ontstaan. Wat zou de oorzaak kunnen zijn, heeft iemand eerder zulk soort symptomen gezien? Wat hebben jullie voor advies hiertegen? Ik heb kleine poelslakjes in de bak zitten maar het lijkt me niet logisch dat zij de oorzaak zijn, al zie ik soms wel mini wraat-achtige gaatjes. Sinds twee weken ben ik begonnen met wekelijks toedienen van plantvoeding, dit gebruikte ik eerst niet.

Groeten,
Teun van Lent


WhatsApp Image 2019-12-15 at 22.53.25.jpeg
 
Heb je plantenvoeding in de bodem gedaan. Deze plant haalt de voeding via de wortels. Kleibollen bijvoorbeeld.
 
@Albert.K Nee dit heb ik niet in de bodem gedaan, de plantvoeding is vloeibaar/
@jessicapilon Nee op de nieuwe bladeren is dit niet te zien, voornamelijk op de buitenste bladeren.
 
Nee dit heb ik niet in de bodem gedaan, de plantvoeding is vloeibaar/
Dan zou ik dat snel gaan doen is mijn advies, je kan daar kleibolletjes of capsules voor gebruiken, en daar mag je er best wel wat bij doen, zeg 3 per plant is mijn ervaring, de Echinodorus haalt het meeste voeding uit de bodem dus daar moet je bemesten.
 
@TonHageraats Dank voor het advies, ik ga er gelijk een mestballetje bijleggen. Van JBL heb ik meststof balletjes.

@jessicapilon Poeh, sinds oktober? Al best een tijd namelijk, maar deze verschijnselen zijn vrij recent.
 
Ja dan zal het niet het aanpassen aan de submerse situatie zijn denk ik.
 
Terug
Bovenaan