Wat is er nieuw

Bruine randjes/vlekjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dulab
  • Startdatum Startdatum
D

Dulab

Guest
beste forumliefhebbers,

Mijn aquarium staat in de opstart weken en de plantjes groeien goed, alleen is mij net opgevallen dat 1 plant wat bruine randjes op de blaadjes en stengel heeft (zie foto’s). Wat kan dit zijn en wat kan ik er tegen doen?
Ik voeg csm+b en kno3 en kh2po4 toe.

Ik hoop dat het duidelijk is op de fotos.
Bedankt alvast weer!!
EDFF1906-CA2A-4614-8AF4-1D4A1248A198.jpeg
181C361F-0B86-4011-9ED0-946437376902.jpeg

Ook bij deze plant zijn een paar puntjes bruin
image.jpg

Is dat op de eerste foto blauwalg en kun je dat wegwrijven? Op de tweede zie ik een plant die denk ik naar de submerse vorm toe moet en dat kost even tijd.

Nee ik krijg het er niet afgewreven. Denk echt dat het de plant zelf is.

Ook bij deze plantjes zie ik nu iets: gelige beige bladeren, misschien omdat ik die dus als bosje geplant had? Is daar iets aan te doen?
image.jpg
image.jpg

Ik weet niet hoelang de bak precies draait, maar een terugval van de planten is redelijk normaal, de planten moeten wennen aan de nieuwe situatie welke nog niet perfect is voor ze, als straks de planten wat meer geworteld zijn en de bacteriën voldoende aanwezig zijn zal er o.a voldoende NO3 en PO4 voor ze aanwezig zijn om zich te herstellen en hun normale groei terug te krijgen.

Ah oke dan houd ik het gewoon goed in de gaten 🙂
Draait namelijk 3 dagen nu

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste plant heeft volgens mij wel een knak in de stengel... het is niet heel duidelijk te zien maar wordt dit hersteld of kan ik hem beter doorknakken zodat ie dan opnieuw kan groeien?
(Zie foto het donker bruine stuk is volgend mij waar de knak zit)
image.jpg

De laatste nieuwe foto is een Crypto en dar zie je vaak dat ze moeten wennen aan de andere omstandigheden en eerst bladeren laten vallen/verslijmen. Komt wel weer goed na enige tijd.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
IS dit ook gewoon een plant die aan het wennen is of...

Op onderstaande foto lijkt t n soort groen haar (onder de grote bruine vlek), dus denk een klein vlekje alg...
image.jpg

81FDE86E-951F-4C93-8C85-4B4C029922BC.jpeg
55C68409-B07A-4369-821B-2C82130F016E.jpeg
CA0342B7-EB33-4E1C-A70B-0DF1291386EE.jpeg
2FBB2E54-73D7-491E-B052-9F393B22E75F.jpeg
wat zijn deze bruine plekken?
Op de odnerste foto lijkt ook een klein vlekje groen haar te zitten, denk dat dit alg is.
Is dit misschien omdat mijn aquarium nog aan het opstarten is? Dat de pland dus aan het wennen is? Of is dit iets verkeerds...

Ik denk inderdaad dat de plant moet wennen aan submerse omstandigheden. Zorg voor voldoende voedingsstoffen en niet meer dan een uurtje of 8 licht.

Btw, Ik zou de stengelplanten ook wel iets uitelkaar zetten zodat er genoeg licht bij kan komen.

Oke gelukkig dan dacht ik het goed.

Thanks voor de tip!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan