bruine sliertjes

Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Berichten
670
Leeftijd
52
Locatie
Nieuw-Vennep
Bruine sliertjes van zo 2/3cm lang , zo omschrijf ik het maar wat groeit op de achterwand/hout en langzame groeiers.
Van het hout zijn ze wel af te halen, maarja dan moet het hout wel weer de bak uit , van de achter wand krijg je het moeilijk eraf, 'plukken' lukt bijna niet omdat het stevig vastgroeit en het glad en slijmerig is.

De bak betreft een Rio125 met aardig wat planten, snel/langzaam/drijvers.
Vissen , niet zo gek veel 8 tetra's en 1 ancistrus van 8cm, en een x aantal vuurtjes.

Heb alleen 6in1 teststrippen van Tetra, weet niet hoe nauwkeurig deze zijn maar dit zijn de waardes:
NO3 0
NO2 0
GH 16
KH 3
PH 6,8
CL2 0,8

Onderhoud 1x per week met 20 liter waterwissel.
Ook 1x per week 5ml ferro en 5ml ProFito.

Hier een foto van de bak :

1abb.jpg


foto van de sliertjes op het hout:

byz5.jpg


Foto van de sliertjes in een bakje:

mu3v.jpg


Laatste tijd niet veel veranderd op 1 plantje na , maar wil dat 't geen plaag wordt ofzo want als ik het laat zitten dan worden ze steeds langer en talrijker.
 
NO3 0 ?10 is beter.
En Po4??
 
Bertus, Po4 ?? dat kan ik niet aflezen op de strip.
 
Nee,dat moet ook met druppels.
Daar zijn die koffers nou goed voor.

Druppels geven een betere waarden dan die strippen. goed voor indicatie,verder niet.

Doe die voeding eens de helft van elk.

Ik geef haast niets,en het groeit ook.
 
Hmmm...tja zo'n koffer heb ik niet.

Het is ook wel het enige voedingsmiddel wat ik geef aan de planten, heb wel 't idee dat ze er goed op groeien.
 
Even een update, ben sinds 1 maand compleet gestopt met plantenvoeding ben wat meer waterwissels gaan doen nu om de 5 dagen.
Planten doen het goed , beter zelfs......alleen de lotus blijft heel klein.

De groei van de bruine sliertjes is wel halt toegeroepen maar wat erin zat gaat nog niet weg.....maar het worden er gelukkig niet meer.
Nu proberen het restant sliertjes weg te krijgen...misschien met slakken ? ( bak is nu nog slakvrij )
De garnalen die ik uit de andere bak erin had gedaan zitten wel de hele dag op de achterwand te (eten ?)

Tevens ben ik er nog steeds niet achter wat voor soort alg/plaag het is.
 
Hmmmm...nog steeds niet weg en het lijkt wel weer meer te worden, gebruik nog steeds helemaal niks kwa voeding ofzo.
Denk dat nu 20% van de achterwand begroeid is met dat spul, en echt mooi ziet het er nu ook weer niet uit...dus als iemand idee�n heeft ,graag.
 
Heb het weleens eerder gezien maar geen idee wat het precies is of de oorzaak kan zijn.
Wat is de verlichtingsduur in je bak?
 
En nitraat waarde? nog aangepast naar 10?
 
De verlichtingsduur is 10 uur , en de bak staat niet in het daglicht/zon.
Nitrietwaarde is iets gestegen richting 10.
 
of is het toch bruine draadalg, al lijkt het meer op Rood Wolwier zoals op de foto's...

Dus ja , over licht gesproken heb wel heel lang veel drijfplanten in de bak gehad ( nu minder ) en de verlichting is ook 3 jaar oud , dus 2 nieuwe buizen lijkt me misschien ook wel handig.
 
Hallo Lex.
Dit is roodwol wier. Verwijder met de hand wat je kan weg krijgen. De rest verdwijnt vanzelf hoor. Wat is je Po4. Die zou zo richtig de 1 moeten zitten met een NO3 van rond de 10. Probeer ook eens easy carbo. Dat hebben ze niet zo graag. Succes.
Monique
 
Lex zei:
alleen de lotus blijft heel klein.
Beetje laat, maar volgens mij heeft een (tijger?)lotus voeding via de wortels nodig. Een voedingsbolletje bij de wortels stoppen is dus een goed idee voor zo'n lotus :)
 
Tja deze alg heb ik nog nooit gezien dus.
Ik zou ook de po4 op 1,0 zetten en de nitraat op 10. En dan ook bij de Lotus een kleibolletje.
De po4 en de no3 moeten nooit geen 0 zijn want dat hebben planten nu eenmaal nodig.
En natuurlijk sporen uit de plantenvoeding.
 
Monique, gisteren al zoveel mogelijk weggeknipt/en weggehaald en nu begonnen met Easycarbo (had nog een vol flesje staan)
Zou 5ml per dag goed zijn of is dat teveel ?

Is een idee ja kleibolletjes, deed het vroeger met ferro , maar daar was ik mee gestopt toen ik die roodwol wier kreeg.

john , heb ik wel wat unieks in de bak..... ;)
 
Na 5 weken 5ml easy-carbo per dag is het weg !
Dit is het enige wat ik gedaan heb, na 4 weken begon ik pas resultaat te merken , de draadjes zijn als het ware 'opgedroogt'.

Ik blij ! :D
 
Terug
Bovenaan