Wat is er nieuw

bruine stipjes in het aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter guppy-anthony
  • Startdatum Startdatum
G

guppy-anthony

Guest
hallo allemaal

ik heb een Juwel Vision 260 staan met daarin aquariumgrind (3-4mm) en enkele plastic planten en plastic stenen.
het staat tegen een muur waar er 3m links ervan, een raam is.
de laatste week, sinds dat het zonniger weer is, groeiden er bruine vlekjes op het glas, de plantjes, de stenen, ...
Ik kreeg deze algen zeer moeilijk van de planten en dergelijke.

sinds vandaag zit er aan de kant van het raam (linkerkant v aquarium) een zwart stuk plexiglas langs de buitenkant.
ben vandaag bij de dierenwinkel langsgeweest om dit probleem te melden en uitleg te vragen.

ze gaven met advies om het meer te verduisteren en om een algenmiddeltje er bij te doen.
nu heb ik volgende producten tegen algen:
- Tetra Algumin (nieuw sinds vandaag)
- Tetra Algumin (had ik al staan, halfvol ongeveer)
het zijn normaal gezien exact dezelfde producten.

is er nog iets wat ik kan doen om deze algen tegen te gaan?
er zitten namelijk enkele plastic stenen en planten in die in totaal wel veel geld gekost hebben, zonde om deze zo maar weg te gooien vind ik persoonlijk.
kan ik deze met Javel of azijn of iets anders ook reinigen? (natuurlijk in een aparte bak) en ze daarna, als ze proper zijn, terugplaatsen in het aquarium?

alle hulp is welkom!

vriendelijke groeten!! 🙂
 
Heb je een foto daarvan? Ik zou niet direct middeltjes gaan gebruiken want daarmee haal je de oorzaak niet weg.
Weet je ook de waterwaarden? Is je bodem 3 a 4 mm dik? dat is erg weinig en zo kan er ook moeilijk een goede bacteriecultuur gaan huisvesten. Het kan zijn dat je teveel lichtinval hebt in je bak.
 
de actuele water waarden weet ik niet, en nee de bodem is niet 3-4mm dik.
het grind ( 1 steentje) = ongeveer 3-4mm dik
de bodemlaag 4-6 cm
van de lichtinval was ik wel vrij zeker maar het is nu al een stuk donkerder.
wat zou ik dan doen ipv de middeltjes?
 
Achterhalen wat de oorzaak kan zijn denk ik. Als je een foto hebt dan kunnen we zien welke alg het is en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het is ook beter om echte planten in de bak te hebben.
De bodem zou max 4-5 cm dik moeten zijn.
 
Waarom zet je geen echte planten in de bak.
Test de waterwaarden eens, zoek daar de oorzaak eens.
 
IS het niet logisch dat er alg komt als er geen echte planten in staan...? er is licht voeding en geen planten als concurrent.
 
ik heb jaren een juwel rekord 600 (60L) gehad en daar kwamen nooit algen in.
in dit aquarium stonden evenwel plastic planten
 
Staan er dan helemaal geen echte planten in deze bak?
Bij een teveel aan voedingsstoffen kun je ook algen krijgen maar dat zijn zover ik weet de groene algen die de taak van de planten overnemen. Als de TS het over bruine stipjes heeft dan denk ik aan bruinalg en dat is eerder door teveel belasting/te weinig goede bacterien.
 
dus Jessicapilon: het ligt eigenlijk aan een tekort aan goede bacteri�n?
 
Dat ligt aan wat voor alg je precies hebt. Het zou gelet op de kleur die je noemt bruinalg kunnen zijn maar dan zouden we een foto moeten zien om dat zeker te kunnen zeggen.
Hoelang draait deze bak al en heb je nog iets veranderd aan de bodem of het filter?
Het is lastig om zonder foto of waterwaarden de algensoort te benoemen of de oorzaak aan te wijzen.
 
ik heb helaas nog geen set om mijn waterwaarden te meten... moet deze dringend aankopen!
iemand tips voor goede sets?
deze bak draait ondertussen van 8/2014.
de bodem is in tussen tijd niet veranderd. (af en toe ging ik er eens met een stokje door om het vuil wat op te woekeren zodat het kan worden opgezogen door de filter).
de filter watjes en sponsjes vervang ik steeds na de een bepaald aantal maanden.
ik zal morgen proberen een foto te posten van de 'alg'
 
https://www.vijverbenodigdheden.nl/colo ... Arry8P8HAQ

De sponzen kun je af en toe licht uitspoelen maar die hoef je niet gelijk te vervangen. Die gaan jaren mee normaal gesproken. Alleen als de uitstroom minder wordt dan de sponzen wat uitspoelen.

De koffer uit de link is goed en die gebruik ik ook.
 
ik kuis de sponsen om de zoveel weken uit en sommige vervang ik dan ook ineens.
hoelang kan ik zo een koffer gebruiken?
 
en kan ik die koffer ook gebruiken voor aquaria? er staat 'vijver'
 
guppy-anthony zei:
ik kuis de sponsen om de zoveel weken uit en sommige vervang ik dan ook ineens.
hoelang kan ik zo een koffer gebruiken?

Hangt ervan af hoe vaak je test 😉






guppy-anthony zei:
en kan ik die koffer ook gebruiken voor aquaria? er staat 'vijver'

Ja hoor.
 
Zoals Ton al aangeeft is die prima en je hoeft niet wekelijks te testen. ik zou de sponzen maar heel af en toe licht uitspoelen en juist dan wanneer de uitstroom minder wordt. Vervangen hoef je die eigenlijk nooit want ze gaan jaren mee.
Misschien zijn je sponzen te goed schoongemaakt en zit er in je filter nu onvoldoende bacterien.
 
@Peterdenhaag53: en wat dan als ik het niet meer kan gebruiken ? 🙂
 
In de regel is het wel een aantal jaren houdbaar en dat hangt ook af van hoelang het al in de winkel staat. Als het over de datum is dan zou ik het niet meer gebruiken.
 
ik heb me gisteren de hele dag bezig gehouden met het schoonmaken van mijn aquarium. ik heb alle ramen afgekuist met een sponsje. nu zijn ze volledig algenvrij.
tegenover vorige weken, is het nu wel fors gebeterd. 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan