Bruine vlekken planten

J

JCC

Guest
Hallo aquaforumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en tevens ook nieuw in het aquariumwereldje ;)

Helaas heb ik nu een probleem met mijn planten. Er zitten namelijk bruine vlekken op de bladeren van mij planten. Mijn aquarium 125 liter (80x30x40) staat nu twee weken.Als bodem heb ik JBL Proscape Plantsoil welke volgens mij ph verlagend is. Ik heb afgelopen weekend mijn waardes in een aquariumspeciaalzaak laten meten en daar werd geconstateerd dat ik een heel laag ph waarde heb en een best wat hoge nitriet waarde (exacte eenheden weet ik helaas niet). Mij werd verteld dat het hierdoor juist goed in balans is doordat ik een heel laaf ph waarde heb mag het nitriet wat hoger zijn werd mij verteld.

Maar nu komt het ik krijg allemaal bruine vlekken op mijn bladeren van mijn planten en sommige krijgen scheurtjes in de bladeren. Ik heb planten met redelijk grote bladeren die best hoog worden (weet de naam niet helaas).

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en of het echt zo is dat je nitriet waarde hoog mag zijn als je een zeer laag ph waarde hebt?
 
Hey JCC,

Misschien kun je een foto plaatsen van de planten, dan weten we waar we het over hebben ;)

Over het algemeen is het zo dat planten moeten wennen als ze in je aquarium geplaatst worden. Veel moerasplanten voor het aquarium worden boven water gekweekt en moeten zich aanpassen.

Verder een tip om als je het water laat testen te vragen of ze de waarden voor je kunnen opschrijven.
 
ik durf het niet met zekerheid zeggen (heb het van de ph nog nooit gehoord) maar nitriet kan best 0 zijn.
aangezien je filter ingedraaid is na de nitrietpiek
 
Tussen verschillende waterparameters bestaat een relatie die afhankelijk is van de pH.
Ammoniak en ammonium kennen een bepaald evenwicht en hoe lager de pH hoe meer het evenwicht naar het veel minder giftige ammonium helt.
Voor de 'vormen' van nitriet lees ik dat dit andersom zou zijn. Dus een lagere pH betekent dan juist schadelijker.


Maar ik ga een stapje terug. Een 'hele lage pH', wat is dat? Zegt mij niets. Is allemaal relatief.
Ik ken een aquariumspeciaalzaak die nauwelijks zuur water al van 'erg lage pH' vond, dus om nu op zo'n kreet af te gaan...
Ik vraag me bovendien twee dingen af:
- is gemeten met strips of een druppeltest?
- wat voor water zit in je aquarium JCC? Gewoon leidingwater? Wat zijn verdere ingrepen aan het water?
(achtergrond: serieuze ingrepen aan het water zijn nodig wil je ook maar in de buurt komen van een 'hele lage pH')


En met bovenstaande onzekerheid in het achterhoofd: veel te vroeg om links te gaan leggen met een paar bruine plekjes op planten.

~ Ivo
 
Het is een net opgestarte bak dus alles moet nog op gang komen en dan is no2 niet vreemd.
Wat noem jij hoge en lage waarden?? Zou je die kunnen posten want anders is het lastig om iets zinnigs op vragen te zeggen.
Heb je ook een foto van de planten met die vlekken??
Ik denk dat dit ook met de opstart te maken heeft maar dat is nu moeilijk met zekerheid te zeggen.

Overigens welkom op het AF.
 
Beste allemaal,

Bedankt voor het reageren!

Als ik vanavond thuis ben zal ik foto's maken en deze porberen te posten. Ik zal ook gelijk zelf wat teststrips gaan kopen en zelf een meting gaan doen. De waterwaardes waren bij de aquariumspeciaalzaak gemeten m.b.v. teststrip en druppeltest, een combinatie dus. Helaas hebben ze mij ook geen eenheden van de waardes opgegeven.

Ik heb mijn aquarium gewoon gevuld met kraanwater en heb hierbij Sera Aquatan gebruikt. Ik heb de eerste vier dagen ook Sera Bio Nitrivec toegevoegd als opstart bacterie. en doe dat de aankomende 2 weken nog 1 keer per week.

Jullie horen meer van me.

Met vriendelijke groet,

Jason Nijman
 
Hey allen,

Ik heb zojuist een foto geplaatst
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/JCC_1 (hoop dat het gelukt is).

Ik heb het water net voor 1/3 ververst. Voordat ik het ververst heb heb ik zelf de waardes gemeten met sera 5 in 1 teststrip en daar kwam het volgende uit:
- No3 20
- No2 1-2
- GH 6�d
- KH 3-4
- PH iets minder dan 7

Ik zelf denk niet dat de waardes in orde zijn wat vinden jullie?

Ook heb ik een vraag over het knippen van de planten. In de winkel zeiden ze dat ik de rotte bladeren gewoon onderin af moet knippen en dan groeit er vanzelf weer een nieuw blad, klopt dit?
En is het nu nog nodig om vloeibaar plantenvloeistof te gaan gebruiken?

Groeten
 
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1011307
Dit om foto s toe te voegen dus.

De winkel geeft niet echt goede info want no2 moet je zeker niet hebben in je bak.
Nu draait jou bak nog in dus dat gaat wel goedkomen. De eerste weken tijdens het indraaien heeft meten niet zo heel veel nut. Je kunt na week 3 de no2 eens meten.

Als je rotte bladeren hebt onderin bij een stengelplant dan kun je het verrotte deel weghalen en het bovenste goede deel terug zetten.
Ik zou de bak eerst even minimaal 4 weken lekker laten indraaien en de planten de kans geven aan te slaan.
 
278176_0_82_jcc_11.jpg
hier de foto van de planten met de vlekken. Ik heb de bladeren helaas al onderin bij de stengel geknipt omdat ik dacht dat er anders alg uit zou gaan breken. Had het dus moeten afwachten?

Ik heb nog een vraag over hout. Ik heb nog een kleiner aquarium 25 liter waar een stuk hout in zit. deze draait nu al 4 maanden zonder enige problemen. Ik heb er endler's in zitten en heb al baby's.
Maar nu is mijn hout ineens helemaal zwart geworden het bruine is er van af. Het gaat om het hout op mijn profiel foto. Volgens mij is het iets van wortelhout. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?
Ik schuur het eens in de 2 a 3 weken met een tandenborstel.
 
Over het algemeen ph van 7 niks mis mee.
Weet niet hoe accuraat strips zijn ten opzicht van druppel tests.
Geen water verversen tijdens de indraai periode.

Dat bruine op de bladeren lijkt op opstartalg. Kan het verkeerd hebben.
 
Ik heb hier ook een stuk dat erg donker wordt en die ik af en toe af borstel dus dat kan best.
Dar bruine op het rechterblad lijkt erg op opstartalg en dat gaat vanzelf weer weg als allen op orde is.

Welke plant is dit??
 
Terug
Bovenaan