Wat is er nieuw

bruine vlekken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Carole
  • Startdatum Startdatum
C

Carole

Guest
Ik heb sinds 1 november een aquarium. Nooit geen problemen mee gehad, water altijd helder. Tot voor enkele weken... De waarden zijn nog altijd goed, maar er komen overal bruine vlekken op... Eerst op de decoratie en planten, later ook op het glas. Aquarium is vorig weekend ververst. Alles zag er weer mooi en helder uit, maar blijft helaas maar enkele dagen duren.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

w8yn.jpg

w4id.jpg

Hoeveel water heb je ververst? lijkt gewone bruinalg door silicaat wat in kraanwater zit.

Omdat mijn hele bak vol zat met zo'n bruinalg heb ik ongeveer 2/3 ververst.

Hoe kan ik dit dan verhelpen?

Gaat vanzelf weer weg normaal gesproken.
Komt heel vaak voor in "verse" bakken en dat is die van jouw in principe nog dus niet gek dat je na een flinke verversing juist meer bruinalg krijgt.

kun je eens een totaalfoto van je bak plaatsen

heb je er veel snelgroeiers in

en wat vor plant is die met die sprieten
krijg de indruk dat het een kamerplant is

Dat is wel een goed punt van Roosen,had zelf de foto's via m'n telefoon bekeken maar nu via de pc lijkt het er idd op dat de plant van de foto geen aquariumplant is en zou zelfs bijna aan een kunstplant denken.

Die plant is inderdaad een kunstplant....

en waarom geen echte planten

Dat is zoals al opgemerkt bruinalg en dat gaat als alles goed op orde is vanzelf weg. Waarschijnlijk heb je weer veel water met silicaten in je bak gedaan en dan krijg je de bruinalg weer.
Echte snelgroeiers zouden deze silicaten opnemen maar kunstplanten niet.
Ik zou er dus wat echte snelgroeiers inzetten zodat de silicaten worden opgenomen.

Gewoon wegpoetsen is nu de enige optie denk ik. Normaal wrijf je dit zo van de voorwerpen af hoor,

Heb jullie raad opgevolgd en alle alg zo weggepoetst, heel klein beetje water vervangen en echte planten gekocht. Ben benieuwd hoe het nu zal gaan. Bedankt voor de tips in ieder geval!! 🙂

Mooi dat je nu ook echte planten hebt gekocht. Deze zullen ook silicaten gaan opnemen en verbruiken en dan hoop ik dat dit zal helpen je ervan te verlossen.
Ik denk zelf dat echte planten ook mooier zijn hoor 😉 :thumbs:

Inderdaad echte zijn mooier

Komt wel goed nu

Hier ben ik nog eens... Een van de nieuwe plantjes doet het niet zo goed... Zoals je kunt zien komen er allemaal gaten in... Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

kbr5.jpg

De plant is nieuw en moet zich aanpassen

Geef je ze iets van voeding

Ik heb ze van die voedingsbolletjes gegeven. Dat was voldoende volgens de verkoper.

Een hoop aquariumplanten worden boven water gekweekt en veranderen in het aquarium van vorm,tijdens dat proces gaan de oude bladeren dood en laten los waardoor er nieuwe bladeren komen.
Als de transformatie helemaal klaar is en er komen rare kleuren en/of plekjes aan de nieuwe bladeren dan is er wat mis en moet je ingrijpen.

Ok, bedankt voor de info Seabait. Maar in de winkel waar ik ze kocht stonden ze wel in een aquarium.

Ze komen van de kweker in de winkel terecht waar ze idd in aquariums staan maar dat veranderen is een proces van een paar weken ongeveer en zo lang staan ze meestal niet in de winkel.

Ok, dankjewel. Ik wacht dus even af 🙂

Dat is geen snelgroeier, he.
Hoornblad,Cabomba en waterpest.
Die nemen wel de silicaten op.

Cabommba
724167_0_82_cabomba.jpg

Hoornblad.
637217_0_82_hoornblad.jpg

Combi vann 3.
333649_0_82_waterpest_en_cabomba_en_penningkruid.jpg

Ik heb ook nog cabomba en waterpest gekocht 🙂

Carole zei:
Ik heb ook nog cabomba en waterpest gekocht 🙂

O, Dan moet ik mijn mond houden,Goed zo. ;(

Hoornblad is nog niet in de handel.
Is de temperatuur nog niet goed voor.

Seabait zei:
Ze komen van de kweker in de winkel terecht waar ze idd in aquariums staan maar dat veranderen is een proces van een paar weken ongeveer en zo lang staan ze meestal niet in de winkel.

het kan wel dat ze nog in de winkel staan na een paar weken
maar dan koopt niemand ze omdat ze er niet uitzien

Daarom zeg ik ook meestal,ik koop ze dan juist wel met een flinke korting als echte Zeeuw! 😉

Seabait zei:
Daarom zeg ik ook meestal,ik koop ze dan juist wel met een flinke korting als echte Zeeuw! 😉

tja hollanders he 😛 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan