Wat is er nieuw

Bruine wolk uit filter na onderhoud

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bart12345
  • Startdatum Startdatum
B

bart12345

Guest
Als ik in de weer ben geweest met mn bak en ik de bovenste filtersponsen even heb uitgespoeld (e901) komt er eigenlijk altijd een grote wolk bruin afval uit de uitstroom zetten. Ook als het filter even heeft uitgestaan is dit het geval.

Het lijkt me een soort wolk met heel klein organisch afval. Ik denk dat het een soort bezinkt als het filter uit staat en dan in 1 dot eruit wordt geblazen bij het aanzetten. Het duurt wel tot een uur voor de bak daarna weer helder is en alles is bezonken.

Zou ik als ik filter onderhoud pleeg het water dat erin zit eruit kunnen kieperen en weer vullen met aquarium water? Wellicht is het dan een stuk minder.. Of is het normaal en niks geks?
 
Erg is het niet, maar ik snap dat het behoorlijk onprettig is je hele bak vol met smurrie te zien blazen. Heb ik ook altijd voor.
Ik vul mijn filter bij totdat deze vol zit met water om hem daarna aan te zetten, maar nog steeds krijg ik dezelfde bruine wolk.
Misschien moet je het eens proberen om de gehele inhoud te vervangen met aqua water.
 
Wat je ook kan doen is om de uitstroom even eerst in een emmer te houden zodat daar de wolk in terecht komt.
 
Wat je ook kan doen is om de uitstroom even eerst in een emmer te houden zodat daar de wolk in terecht komt.

Dat is nog de beste optie!

Maar of het nuttig is om daar moeite voor te doen.

Ieder filter dat aangezet wordt na onderhoud, zal wat rommel uitblazen.

Dit is ook zeer logisch. Het hele stromingspatroon in de filter is veranderd. En ook de stroomsnelheid.
Dus alles wat zich in een luw plekje heeft verzameld, zal nu weggeblazen worden.
Dit kan in de leiding, de pompkop of het filtermateriaal gebeuren.

Alleen als je alles brandschoon maakt, heb je dit niet. Maar we weten inmiddels wel, dat dit niet de bedoeling is.😀
 
Herkenbaar. Ik hang altijd een heel fijn schepnetje om de uitlaat heen als ik hem weer aan zet en dat helpt goed. Daarnaast zijn mijn garnalen altijd helemaal blij met die bruine troepjes!
 
Dat is nog de beste optie!

Maar of het nuttig is om daar moeite voor te doen.

Ieder filter dat aangezet wordt na onderhoud, zal wat rommel uitblazen.

Dit is ook zeer logisch. Het hele stromingspatroon in de filter is veranderd. En ook de stroomsnelheid.
Dus alles wat zich in een luw plekje heeft verzameld, zal nu weggeblazen worden.
Dit kan in de leiding, de pompkop of het filtermateriaal gebeuren.

Alleen als je alles brandschoon maakt, heb je dit niet. Maar we weten inmiddels wel, dat dit niet de bedoeling is.😀


Ja ik heb dat natuurlijk ook en doe dit ook niet met een emmer maar dat heb ik elders gelezen.
 
Als je het echt storent vind dan kan je een filterzakje kopen waar je normaal fijn filter materiaal in kan doen.

Met een elastiek om je uitlaat en zo vang je het dan op.
 
Dat is inderdaad ook nog een idee maar ik heb de ervaring dat die wolk verder weinig tot geen consequenties voor de bak heeft en dat je dat haast ook niet ziet.
Het kan in elk geval niet echt kwaad.
 
Ik hou een visnetje gevuld met een propje witte watten vlak voor de lilypipe na onderhoud van de filter...
 
Heb hier ook ooit is een topic over geopend 😀+

https://www.aquaforum.nl/threads/troep-uit-filter.94638/

volgens mij is het vooral het spul wat verzameld in de pompkop en slangen die er ineens uit word geperst.. dus wat dat betreft is het ook wel wenselijk dat het er even uitkomt 🙂 ik doe er verder niks mee, laat t maar ff in de bak blazen en uurtje later is t weer weg 🙂
 
Dan laat ik het zo, vroeg me meer af of het kwaad kon. Misschien perst ie er wel in 1 klap een bom nitriet uit ofzo, maar dat is duidelijk niet het geval😉 Bedankt voor alle antwoorden. Storend vind ik het niet zo, na een uur is toch alles weer gezakt🙂
 
Geen reden voor paniek dus😀😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan