Bruinige alg? Diatomen?

visophetdroge

Member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
21
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen zie ik bruinige (alg lijkende) aanslag op m'n planten/raam/filter. Moet ik actie ondernemen of gewoon normaal schoonmaken/water verversen en lost dit zichzelf op. Het is bij mijn weten meer een bacterieprobleem als ik zo inlees op deze materie.
IMG-3581.jpg
 
Hoe lang draait het aquarium al? Als hij nog maar kort draait dan gaat het vanzelf over
 
Bruinalg hoort een beetje bij een opstart en in dat geval zou ik gewoon niets doen want als alles op orde is dan gaat dat wel weg.
 
Bruinalg hoort een beetje bij een opstart en in dat geval zou ik gewoon niets doen want als alles op orde is dan gaat dat wel weg.
Gezien er al vissen in zitten, zou ik me toch een partijtje waterwissels gaan doen...
 
Hij draait nu ongeveer 1,5 maand, wissel wel gewoon wat hoor 2x per week zo'n 30% momenteel
 
Dan is 't geen opstart alg meer. Wat voor filter gebruik je en welk filtermedia zit erin?
 
Bioflow one (normaal geleverd met 2 blauwe fijne sponzen). 1 van de sponzen eruit gehaald en vervangen met een zakje sera rondjes (weet naam even niet meer). Daarnaast nog een filter blokje met actieve carbon.
 
Carbon kun je er sowieso uit halen, dat is niet bedoeld voor langdurig gebruik. Ik zou ook filterwatten toevoegen.
 
Ok, ga ik doen, thanks voor de tip. Filterwatten is alleen niet echt een plek voor in bioflow one. Of ze drijven los of ik moet het ergens in het midden stoppen. Iemand toevallig die het wel doet in een bioflow one filter? Zo ja welke positie? Dat carbon stukje heb ik nu links gedaan, onderste blauwe laten zitten en bovenop zo'n zakje.

Schermafbeelding 2020-07-26 om 11.50.30.png
 
Nogmaals, carbon moet je eruit halen. Filterwatten doe je altijd pas helemaal achterin de flow, als laatste. Je filtert van grof gaandeweg naar fijn. Als je een laagje van je blauwe fijne spons afknipt, heb je wat ruimte voor filterwatten.
 
Duidelijk, heb direct carbon weggehaald. Wou nog even dubbel checken of filterwatten niet als eerste moeten, aangezien ik dat in veel plaatjes zie als eerste.
 
Thanks en wat een snelle reacties hier:) Bedankt en zal een update geven als er verandering komt!
 
Hou er trouwens ook rekening mee dat het filtertje dat je hebt, bepaald niet is gebouwd voor grote bakken / hoge belasting. Als je er een knappe school tetra's in hebt zitten, al dan niet gepaard met iets anders, kan dat filter weleens tekort schieten. Time will tell, als je over verloop van tijd moeite hebt je bak stabiel te houden, zou ik beginnen met je filtercapaciteit (de aangegeven capaciteit van liter per uur haalt zo'n filter vrijwel nooit, tenzij je alleen garnalen of een betta hebt).
 
70 liter bak (5 corydora panda, 7 neon tetra, 3 guppys) , zou een bioflow super wellicht een goede upgrade zijn of moet ik nog meer power? Kan ook heel veel extra spons/filtermedium in. Kan die wel er bij doen toch en dan na een maand als ze beiden gedraaid hebben die oude kleinere weghalen?
 
Persoonlijk zou ik dan eerder naar een extern filter gaan, bijvoorbeeld Eheim2011 of Eden501. Is ook veel fijner qua onderhoud (minder stress voor je vissen) en je hebt gewoon veel meer capaciteit dan een intern filter. Je kunt je de filterinhoud van je huidige filter overzetten en aanvullen, of ze inderdaad een periode van een maand ongeveer naast elkaar laten draaien.
 
Voor nu even de bestaande pomp aangepast naar jullie advies.

1. carbonfilter eruit
2. volgorde filter: 1. sera van die rondjes 2. blauwe fijne spons, 3. filterwatten
3. Nog extra water ververst (niet al te veel want gister was bij schoonmaak zo'n 30% al)

We gaan 't zien, hopelijk is het nog deels van de opstart.
 
Terug
Bovenaan