Bruinzig iets bij platy victoria


L

Laniakea

Guest
Hallo allemaal,

Sinds kort (vanmiddag zat het er volgens mij nog niet) zie ik bij mijn platy victoria's iets raars bij hun kieuwen. Een bruine streep lijkt wel. Ik vraag me af of dit wormen zijn, of iets anders? Waterwaarden zijn goed, gisteren nog gecontroleerd. ~4 van de 6 victoria's hebben dit, de rest van de vissen zie ik niets aan.

Ik had sinds ik begon met de hobby grote opstartproblemen, maar zit nu gelukkig 'al' een maand zonder dode visjes. Ik hoop dat dit niets ernstigs is/ik er op tijd bij ben.

Foto's van de bruinigheid bij hun kieuwen:
DSC_1725.JPG
DSC_1730.JPG
DSC_1741.JPG


Excuses als dit niet in de goede categorie is, maar ik weet niet zeker of dit een ziekte is, omdat ik verder niets merk aan de vissen!
 
Ik zie het niet, wel gaat de Platy met geknepen binnen op de laatste foto snel dood. Hij is broodmager en daarna geeft ie de geest dat zie je zo/

Ik verbaas me over je visbestand.

- Platy's, 20-22 graden, hoofdzakelijk plantaardige voeding.

- Hoogvinkarper, 27-30 graden en wenst een hooffdzakelijk plantaardige voeding, hard alkalisch water én en zouttoevoeging. Echt een vis voor een speciaalbak.

- Kardinaaltetra, 26-30 graden zacht en zuur water. Hoofdzakelijk voeding op dierlijke basis.
 
Dat zie je zo vaak bedoelde ik in de eerste zin.
 
@Botia Ahh fijn om te weten, hoef ik me daar geen zorgen over te maken, thanks! Ik had even naar m'n vlokvoer gekeken en heb voer dat gemixt is met alles. Voor de zekerheid ook wat specifiek plantaardig voer gehaald vandaag :)

M.b.t die broodmagere, ik weet ook niet wat er aan de hand is. Dit is al een aantal dagen zo. Hij is rustig, maar vertoont eigenlijk geen symptomen. Eet goed, goede poep, schuurt niet en komt actief eten tijdens de voedertijd. Het visbestand is overigens niet zo'n probleem, als ik https://www.licg.nl/kv/dieren/vissen/vissen.html moet geloven. Het gaat ook al n tijd goed zo, dus neem aan dat die informatie klopt.
 
Afgezien van je vraag is het misschien verstandig om eens te kijken naar je visbestand na de opmerkingen van Botia;)
 
@Botia Ahh fijn om te weten, hoef ik me daar geen zorgen over te maken, thanks! Ik had even naar m'n vlokvoer gekeken en heb voer dat gemixt is met alles. Voor de zekerheid ook wat specifiek plantaardig voer gehaald vandaag :)

M.b.t die broodmagere, ik weet ook niet wat er aan de hand is. Dit is al een aantal dagen zo. Hij is rustig, maar vertoont eigenlijk geen symptomen. Eet goed, goede poep, schuurt niet en komt actief eten tijdens de voedertijd. Het visbestand is overigens niet zo'n probleem, als ik https://www.licg.nl/kv/dieren/vissen/vissen.html moet geloven. Het gaat ook al n tijd goed zo, dus neem aan dat die informatie klopt.
Wat een ontzettend waardeloze website staat ere in die link. Ik zou dat ook niet als uitgangspunt nemen.

Het probleem is dat de kwaliteit van levendbarenden uit Azie , (zoals de jouwe) niet al te best is en zeer gevoelig voor bacteriele infecties. Ik heb al 30 jaar ervaring levendbarenden en zie gewoon dat deze zeer snel zal sterven
 
Afgezien van je vraag is het misschien verstandig om eens te kijken naar je visbestand na de opmerkingen van Botia;)
Dat vind ik ook. De vraga is niet of het misgaat maar wanneer.

Alleen al het hele kleine stukje van de mannelijke witte Hoogvinkarper laat al zien dat de vis aan het interen is. Momenteel nog niet ernstig maar komt de vis niet snel in een bak met de juiste voorwaarden en dan zal deze de herfst niet halen. Het zijn gewoon absoluut geen vissen voor een doorsnee bak en velen gaan vroegtijdig dood door een verkeerde behandeling. Zo zonde!

Mijne werden na aankoop gemiddeld 3-4 jaar, en een eigen kweek 6 jaar (en bij aankoop zijn al gemiddeld 1,5 jaar). Bij de gemiddelde aquariumhouder is 8 maanden al een hele prestatie.
 
@Botia

Hm ik had het idee dat de website goed was, my mistake. Heb jij een bron online die je als uitgangspunt neemt, dan begin ik eerst met het inlezen daarvan. Ben je er verder zeker van dat de magere vis een bacteriële infectie heeft, want dan zou ik eventueel nog op pad kunnen gaan na t weekend om een medicijn hiervoor te halen. Dan zet ik hem ook meteen apart (want dit is besmettelijk?).

Ik ben het met je eens dat het zonde is en het is niet mijn intentie om dat te laten gebeuren natuurlijk. Ik betwist je ervaring ook niet, maar de twee vrouwtjes die ik heb zitten er nu ~6maanden in en doen het goed. Het mannetje heb ik een maand geleden geïntroduceerd. Zou ik eventueel zout kunnen toevoegen zodat het aangenamer wordt voor de hoogvinkarpers? Mijn PH zit iets onder de 8, maar dit is dan te laag?
 
Je kan geen medicatie hiervoor kopen want de vis is al te ver heen. Je ziet dit heel vaak bij slechte Aziatische nakweek, het is iig niet besmettelijk.

Wat betreft de Hoogvinkarpers, qua temperatuur wensen ze hele andere waterwaarden en temperaturen dan je andere vissen. Dat is juist een beetje het probleem met dit bestand. Als je het voor de een aangenaam maakt heb je voor de ander weer een probleem.

Wat heb je er nu allemaal in?

http://www.seriouslyfish.com/ is idd een goede site en http://www.hobbykwekers.nl/ is ook redelijk goed.
 
@tropicalis thanks, ik ga het eens doorspitten. Hier leer ik ook erg veel idd, maar blijf voornamelijk op de achtergrond :)

@Botia
Ai, dat is minder. Heb je enig idee wat de oorzaak is, dan kan ik dit voortaan proberen te voorkomen. Of is dit grotendeels de slechte nakweek?

Raar genoeg had ik vorige week met dat warme weer nog problemen met de hoogvinkarper. Ik wist niet dat mn aquarium zo warm zou worden (29-30 graden ipv 24-25) waardoor hij zich apart ging gedragen; rechtop zwemmen, tollen. Zsm verwarming uitgezet en waaier op t aquarium tot t weer 24-25 werd, waarna hij weer normaal zwom.

Anyway, mn visbestand is:
6 kardinaaltetra's
2 maanvissen
4 platy victoria
2 platy red
4 platy micky mouse
7 zwarte molly's
1 vuurstaart bicolor
1 pantsermeerval
3 hoogvinkarpers (de winkel vermeldde ze als zilvere molly's, maar volgens mij is dit dus niet zo, zoals je zelf ook opmerkte)

Ben van plan om na mijn vakantie mijn rio 125 up te graden en dit keer alles goed te doen, door dit forum raad te plegen ipv de lokale winkel. Dan zou ik mijn rio dus zo in kunnen richten dat het voor de hoogvinkarpers aangenaam wordt!
 
Maanvissen horen echt niet in een Rio125 dus ik zou je adviseren willen om toch bij samenstelling visbestand eens wat adviezen te gaan vragen en om te kijken wat je nu het beste kunt doen.
 
6 kardinaaltetra's - Heeft hele andere water en temperatuurs eissen dan de Platy's. En wenst ook een wat grotere groep.
2 maanvissen - Wordt te groot voor jou bak.
4 platy victoria
2 platy red
4 platy micky mouse
7 zwarte molly's
1 vuurstaart bicolor - Wordt te groot voor je bak
1 pantsermeerval - Welke?
3 hoogvinkarpers - Wordt te groot voor je bak.

Wat betreft de Platy dat is gewoon een kwaliteits probleem. Massale massakweek wat in recordtempo wordt opgefokt en producten zijn van tientallen jaren zware inteelt. Je doet er niets aan, of tegen.

Raar dat die Hoogvinkarpers zo vreemd reageerden op de temperatuurs oploop. Normaal gesproken moeten ze het gewoon kunnen hebben. Wellicht ging het te snel?
 
@jessicapilon Ja klopt, vandaar dat ik ga upgraden. Dan kan ik er meteen een school van maken, zoals het hoort. Maar ivm vakantie komt me dat nu slecht uit, dus ze zullen nog even moeten wachten :)

@Botia

De pantsermeerval is een plectostomus (ja, die worden ook groot haha). De vuurstaart, plectostomus en hoogvinkarpers kan ik dan in het nieuwe, grotere aquarium stoppen (als deze samen kunnen). Dan richt ik deze verder in op de juiste manier.
Pff wat zonde van de platy's zeg. Ziet er maar somber uit, hij is gewoon de helft van zn originele grootte nu :/
Weet niet of het te snel ging, maar je zou zeggen dat het met de zon geleidelijk gaat. Zeker omdat de kamer waar het aquarium staat potdicht werd gehouden om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. Overigens hebben de twee vrouwtjes nog nooit problemen gehad met 24-25
 
Waarom niet gewoon de vissen die niet in het bestand horen weg doen? En in de bak die je hebt een bestand opbouwen in de omstandigheden die ze wensen.

Ik merk dat je behoorlijk onervaren bent en dan kan je beter een kleine bak perfect proberen te krijgen, dan je te wagen aan een plan met een grotere bak. Daarbij wensen de plecostomus, Labeo bicolor hele andere omstandigheden dan de Hoogvinkarpers.

24/25 graden is niet direct heel slecht voor de Hoogvinkarpers maar het is wel het absolute minimale qua temperatuur. En dus niet optimaal.
 
Ik ben het met Botia eens en je kan beter eerst "oefenen" met deze bak en als alles goed draait en je wat meer ervaring hebt pas uitkijken naar een grotere.
Zoals Botia al aangeeft zullen de omstandigheden ook in de grotere bak niet ideaal zijn om alle soorten samen te houden. Je kan misschien aan je lfs vragen of je daar de vissen kan wegdoen die er niet goed bijpassen.
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een grotere bak is voor mij ook een kans om te "oefenen", maar dan zullen de vissen om te beginnen veel aangenamere leefomstandigheden hebben. Met alle informatie die ik nu weet & heb kan ik beter voor ze zorgen. Daarnaast ga ik veel meer onderzoek doen naar de andere bak, nu ik weet dat er véél meer bij komt kijken. Ik ga overigens niet alle vissen overzetten in de nieuwe bak, ik snap dat het vissenbestand niet optimaal is inderdaad!

Verder even een vraag terugkomend op de magere platy: Zou het kunnen dat dit niet aan de kweek ligt, maar dat hij misschien een worminfectie heeft? Ik zag vandaag dat de vis 3 a 4 super dunne rode draadjes uit zijn anus had steken (te klein om een foto te maken). Na wat opzoekwerk zijn dit mogelijk draadwormen? Dit is een foto van internet die er veel op lijkt: http://smg.photobucket.com/user/mykiss/media/Misc%20stuff/calamanusarrow.jpg.html.
http://www.bcaquaria.com/forum/hospital-section-12/experiences-callamanus-worms-solutions-695/ Hier wordt Levamsole gebruikt om het te bestrijden. Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft en het misschien anders behandelt ?
 
Klinkt inderdaad als camallanus (spelling ben ik niet zeker van) en dat behandel je inderdaad met levamisol. Ik heb destijds een flesje bij de dierenarts kunnen kopen. De dosering weet ik helaas niet meer, ik ga zoeken of ik dat in een oude post van mij heb beschreven.

Edit: mijn draadje over deze wormbesmetting https://www.aquaforum.nl/threads/camellanus.76474/#post-1072235
 
@Roundabout Enorm bedankt! ik ga morgen direct langs de dierenarts en levamisol kopen. Ik las in je topic dat het vooralsnog goed had gewerkt, maar dat je nog enkele vissen met wormen had en daardoor 14 dagen later opnieuw ging doseren. Is dat goed afgelopen? Daarna las ik dat er verschillende manieren zijn om het toe te dienen. Heb jij het rechtstreeks in je aquarium gedaan, laten weken in voedsel, of eerst laten verdunnen met ander water?

Kan jij je verder ook nog iets herinneren over andere effecten in je aquarium? Had je daarna weer moeite met waterwaarden, gingen er planten dood oid? Dan kan ik mijzelf hier alvast op voorbereiden.
 
Allereerst, ik moest mijn dierenarts echt overtuigen waarom ik een fles levamisol nodig had. Goed beargumenteerd en uiteindelijk heb ik het meegekregen en werd me op het hart gedrukt dat het 'off label use' was. "Omdat we je kennen." Ik kom daar al 25 jaar met mijn huisdieren.

Ik had inderdaad een platy waarbij er wormen, wel dood volgens mij, bleven uitsteken. Deze is een maand na de eerste kuur alsnog overleden. De rest maakte het goed!
Bij deze platy waren de wormen zoals ik vermoedde dood dus die tweede kuur zal daarom waarschijnlijk weinig zin voor hem hebben gehad.
Ik heb daarna nooit meer last van camellanus gehad in de bakken.

Ik heb het verdund met aquariumwater, voor de zekerheid, en in de uitstroom van het filter gegoten.

Mijn planten reageerden niet op levamisol, oa Vallisneria, Pogostemon en lotus. Ik kan me niet herinneren dat de filterbacterieën een klap hebben gehad. Mezelf kennende heb ik destijds waterwaardes regelmatig gemeten. De bak heeft eigenlijk normaal doorgedraaid.

Er staat me iets bij dat levamisol gevoelig is voor licht, exact herinner ik het me niet meer. Het kan zijn dat ik in de war ben met Omnipur, misschien goed om nog eens te Googlen of je er beter aan doet de lampen tijdens de kuur uit te laten.

Edit: ik weet de prijs nog van de levamisol, 11 euro genoeg om een heel zwembad te doseren :thumbs:

Wat je moet hebben is "levamisole 10% voor injectie". Ik had hem van het merk Eurovet.
 
@Roundabout bedankt voor je reactie! Zojuist naar de dierenarts gegaan, die t een apart verhaal vond haha. Gelukkig wel kunnen bestellen bij hun partners en vanwege een interne bestelling kon t nog net mee. Rond 6uur vandaag heb ik t in huis. 7 euro dus valt reuze mee! Heb gevraagd om de levamisol 10%, vloeistof. Hoop dat dit de goede is.
Ga nu even research doen en om 6 uur goed de kuur toepassen en t probleem hopelijk verhelpen :)
 
Fijn dat het gelukt is!

Koopje als je voor dat bedrag het probleem kunt oplossen. Ik ben benieuwd naar het verloop. Houd ons op de hoogte ;-)
 
@Roundabout

Ongeveer 2.5uur geleden de kuur gestart, maar nog niets gemerkt. Ben vanavond niet meer thuis dus zal morgen worden voordat ik (hopelijk) resultaat zie. Heb aan mijn moeder gevraagd of ze vanavond nog een filmpje kan sturen. Misschien dat ik daar al wat aan kan zien :)
 
Update: bij de meeste vissen is het zover ik zie helemaal weg. Goede resultaten dus!! Bij twee vissen zie ik het nog wel, maar dit waren ook de ergste gevallen. Verder lijken de slakken in orde (heb van die 'normale' slakken die vaak bij planten erbij komen. Vond dat ze niet veel kwaad deden dus heb ze maar laten zitten in de bak).
Enige vis die t zwaar lijkt te hebben is mijn vuurstaart. Hij is zijn kleur kwijt en schraapt tegen de grond /rotsen..morgen even kijken of dit verbetert. Raar, want deze vis heeft nooit ergens last van gehad.

Wat is nu de slimste aanpak? Ik wil morgen mijn water verversen en koolfilter erin. Kuur wel of niet herhalen (mochten de wormen bij de twee vissen er nog steeds zijn)? En zo ja, wanneer?
 
Lastig, ik weet niet wat ik zou doen, herhalen of niet. Bij twijfel de kuur herhalen denk ik. Bewegen de wormen nog? In twee weken kan er nog veel gebeuren. Observeer de bak zou ik zeggen.

De vuurstaart laat wellicht een reactie op de levamisole zien?
 
@Roundabout

Ik ga inderdaad nog even observeren. De vuurstaart is weer helemaal normaal. Geen raar zwemgedrag en kleuren terug gelukkig.
Bij een van de twee platy's komt de worm er nu zo'n centimeter uit, dus hopelijk scheidt de worm nog af vd vis. Kan niet goed zien of de worm beweegt, want de platy is veel te actief haha. De andere blijft helaas erg rustig en ik zie nog meerdere wormen zitten. Deze leven volgens mij wel nog (steken niet ver uit). Zit nog niet aan de 3 dagen, dus even kijken of ik het n dag aan ga kijken of vnv ververs. Ligt een beetje aan de resultaten van vandaag.
Probleem is dat een van mijn andere platy's (red) nu een bol oogje heeft met n wazige vlies ervoor..wellicht gestoten maar dit is te toevallig. Zout toevoegen kan helpen, maar weet niet of ik dit nu kan doen, of beter kan wachten tot na de verversing

Wel erg blij met dit middel, werkt zeer goed. Bedankt voor de hulp hierbij! :)
 
Ik vrees dat ik je met het bolle oogje niet verder kan helpen. Fijn dat de vuurstaart zich normaal gedraagt nu.
 

Terug
Bovenaan