Wat is er nieuw

Buikwaterzucht of Zwanger ?

KevinK

Well-known member
Lid geworden
16 december 2013
Berichten
509
Beste forumleden,

Ik heb een vraag betreft 1 van mijn goud barbelen. Ik merkte gister ineens op dat 1 van de barbelen een redelijk opgezette buik had. Nu weet ik alleen niet of dit een ziekte is of dat hij gewoon "zwanger" is. Ik heb hem een tijdje in de gaten gehouden en hij kwam gewoon normaal zwemmen en ook eet hij / zij gewoon goed.

Hieronder foto's :

734542_0_82_img_0999.jpg


943672_0_82_img_1003.jpg


Graag jullie oordeel hierover.
 
Pass gegeten soms?
Staan de schubben open?
 
Ze hebben nu 2 uur geleden eten gehad, maar dit was ook al voordat ze eten hebben gehad.
Schubben en kieuwe staan niet open zoals ik kan zien.
 
Zwanger kan niet,zijn ei leggers.
Zou het scherp in de gaten houden,verstopping of idd buikwaterzucht.
 
Kan hier nog iets aan gedaan worden ? Of is het eventueel besmettelijk ?
 
Buikwaterzucht,is zelden besmettelijk.
 
Ik hou het even goed in de gaten. Zijn er buiten de dikke buik nog andere belangrijke kenmerken waar ik op moet letten ? aangezien hij wel normaal zwemt + eet.
 
Die vis ziet er sowieso wel slecht uit. Voer je wel genoeg? De vijfstreepbarbeel op de foto is ook erg mager.
 
Denk iets van een verstopping. buikwaterzucht is meestal wel goed te zien aan dat alle schubben open staan en dan heeft de vis over het algemeen geen kleur.
 
IK voer naar mijn mening meer dan voldoende, ze krijgen iedere dag granulaatkorrel voer , voor de bodembewoners een voer pil ( om de dag of een tetra tab min of Plecomin ) en ik versnipper iedere dag 3 sera vipachips.
 
Deze visjes staan bekend om eiverharding. Ik heb precies hetzelfde gehad met Schubertis.
Weinig / niets aan te doen.

Probeer barbelen wel voldoende gevarieerd te voeren. Probeer ook bijvoorbeeld eens wat sla te koken (zodat het zacht wordt) en vervolgens te voeren.

Vijfstrepie moet idd even dikker worden !!!
 
Wat voor granulaat? (Merk en type a.u.b.)

Ook ik vind vijfstreep aan de magere kant.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Wat voor granulaat? (Merk en type a.u.b.)

Ook ik vind vijfstreep aan de magere kant.

~ Ivo

Ik weet niet precies hoe het met Vijfstreepjes zit, maar andere barbelen moeten in mijn beleving af en toe groenvoer hebben.
Het granulaat is mogelijk erg veel proteine.

Groet,
Aad
 
Vandaar ook dat ik vraag 🙂
 
Ze eten niet alleen dat ,hoor.
Waterluis en mug pakken ze ook wel.
 
Dat schrijft Aad ook niet. Allerlei dierlijk voer pakken ze inderdaad en enorm graag, maar veel vissoorten hebben nu eenmaal ook wat groenvoer nodig en daar schort het in menig dieet wel eens aan.
Aan de andere kant is er ook volledig groen granulaat, en dat is dan misschien wel veel groen en weinig dierlijk voor sommige diertjes.

Vandaar de vraag welk granulaat.

~ Ivo
 
Dat begreep ik wel,hoor,Ivo.
Eenzijdig voeren is niet goed.
Als dat slecht verteerd,komt er steeds meer bij.
En er gaat niets uit.
 
Geef je ze ook wel eens levend/diepvries voer? Iemand vertelde me eens dat hierin stoffen zitten die erg goed zijn voor het darmstelsel van vissen waardoor ze 1. een betere spijsvertering krijgen en 2. een stuk dikker worden.
 
Merethe zei:
Geef je ze ook wel eens levend/diepvries voer? Iemand vertelde me eens dat hierin stoffen zitten die erg goed zijn voor het darmstelsel van vissen waardoor ze 1. een betere spijsvertering krijgen en 2. een stuk dikker worden.
Veel te kort door de bocht!

Er zijn vissoorten die helemaal niet tegen bepaalde soorten diepvriesvoer kunnen.
En er zijn vissoorten die er inderdaad enorm van profiteren.
Puur afhankelijk van de soort dus. Daarom is zo'n algemene uitspraak niet verstandig.
(maar het waren natuurlijk niet jouw woorden)

~ Ivo
 
Iedereen bedankt voor de hulpvolle reacties 🙂

Ik gebruik momenteel Sera Vipa Gran als granulaat voer, is het eventueel ook een goede optie om hierbij http://voervoorvis.nl/Aquarium%20Visvoe ... a%20(250ml)extra te voeren ?

Is het ook een optie om soms een plakje komkommer extra te voeren ? IK ben namelijk niet zon fan van b.v. rode mug etc op de kans door meer ziektes.

Wat houd het eiverharding precies in ? dat de eitjes niet uit de vis komen ?
 
Darom voer ik gemengt,beetje droog,en wat diepvries.
Mik er gelijk een gekookte mossel bij.
En een spruit.

MOETEN ze allemaal op die mossel.
 
Gekookte mossel vind ze dat ook goed te eten 😛

Is eventueel artemia ook een goed voermiddel ? Of is daar ook een vergroote kans op ziektes ?
 
Deze vis mankeerd helemaal niets. Dit vrouwtje is gewoon kuitrijp en en ik heb ze wel dikker gezien.
 
Dat zeg je nou pas. 😉
 
Botia zei:
Deze vis mankeerd helemaal niets. Dit vrouwtje is gewoon kuitrijp en en ik heb ze wel dikker gezien.

Jij hebt niet het idee dat het om kuitverharding gaat Bart?
Ik heb dit eigenlijk namelijk alleen gezien bij de vrouwtjes die ik het laatste heb gehad.

Bij eerdere exemplaren (in mijn klauwkikkerbak) is het nooit zo dik geweest !

Groet,
Aad
 
Botia, Hoelang zal het ongeveer duren dat ze zo dik blijft ? Het is nu namelijk al een weekje. Ik heb niet het gevoel dat ze er last van heeft en eet wel gewoon goed en is actief.

Ook naar aanleiding van de vorige berichten heb ik extra voer gekocht. Een pakje diep vries met rode en witte mug, artemia en water vlo. Deze geef ik nu om de 2 dagen.

Ook ga ik nog een potje gevriesdroogde rode muggen halen.

Van de week hebben ze ook een stuk komkommer gehad. Dat vonden ze volgens mij wel een geslaagd idee 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan